fbpx

בחירות 2030 פרויקט מיוחד // אביב כוכבי VS חיים ביבס

הפרשנים ירון דקל, יעקב ברדוגו, דפנה ליאל ורותם דנון מעריכים מי יתמודד בעתיד על ראשות הממשלה

0

שניהם כבשו את הפסגה בעשר אצבעותיהם. שניהם נולדו בפריפריה, ושניהם חתרו משחר נעוריהם לכבוש פסגות. בחירות ב־2030 יזמנו מפגש מרתק בין הגנרל לבין הפוליטיקאי, שצמחו מהשטח.

אביב כוכבי נולד בקריית ביאליק, חיים ביבס בבית שאן. שניהם התחנכו בתנועת נוער. ביבס בבית"ר, כוכבי במחנות העולים. כוכבי מביא להתמודדות את הילת עברו הצבאי, ביבס את מיומנותו הפוליטית, ואת ניסיונו כראש עיר וכשר בממשלות שבהן יכהן. שניהם לא נולדו עם כפית של כסף בפה, ואת דרכם להתמודדות הזו עשו צעד אחר צעד, בנחישות, בהתמדה, בלי לעלות על מוקשים שיפגעו בקריירה שלהם. ב־2030 כוכבי בן 66, לא ילד. ביבס בן 61. ישראל ידעה ראשי ממשלה צעירים מהם. אבל במהלך 82 שנות עצמאות, למדו הישראלים להעריך ניסיון חיים בתפקידי מפתח של קבלת החלטות על פני רעננות של גיל, המלווה לעיתים בחוסר ניסיון ובפזיזות.

כוכבי הגיע לצמרת מהצנחנים. צמח בפלוגה ובגדוד מבלי שדבק בו האליטיזם של סיירת מטכ"ל. במהלך שירותו הצבאי הארוך הזכיר לרבים שילוב מרתק בין הרמטכ"לים בני גנץ וגדי איזנקוט. ניחן במראה הייצוגי ובנוכחות המרשימה של גנץ, ובעומק המחשבה של איזנקוט. את שני התארים השניים שלו עשה באוניברסיטאות נחשבות בארה"ב. הוא מביא להתמודדות רהיטות בעברית ובאנגלית, גם יחד.

ביבס למד פוליטיקה מילדות. הוא אחיינו של דוד לוי, ובמשפחת לוי נשמו וחיו פוליטיקה מאז ומעולם. מורו לחיים היה מקסים לוי המנוח, שהיה יו"ר המרכז לשלטון מקומי בתחילת שנות ה־90. ביבס עצמו החל לעסוק בפוליטיקה במטה לוי ב־92', ובימיו הסטודנטיאליים באוניברסיטת חיפה. משם המשיך לחברה למשק וכלכלה, הכפופה לשלטון המקומי, ואז לראשות עיריית מודיעין ובמקביל גם לראשות המרכז לשלטון מקומי – תפקיד רב־השפעה, כוח וקשרים. לקדנציה השנייה כראש עיריית מודיעין נבחר ברוב של 90% מקולות הבוחרים. יכולתו המוכחת של ביבס היא לחבר חיבורים. לעשות קואליציות, ולהישאר אהוד על רבים. למרות שנותיו הרבות בפוליטיקה, אין לו אויבים של ממש. אף שהיה ראש מטה נתניהו כמה פעמים, יריבי ראש הממשלה מחבבים אותו. ביבס חסיד האמרה ש"ביבי הוא כמו שמש. צריך להיזהר להתקרב כדי לא להישרף, ולא להתרחק כדי לא להתקרר". מאחוריו התחייבויות שמילא, כמו המחויבות לכהן שתי קדנציות מלאות כראש עיריית מודיעין, ועל אף הפיתוי, לא לקפוץ לפוליטיקה הארצית קודם לכן.

כמעט ונשרטו, אבל רק כמעט

כוכבי וביבס הגיעו למרוץ הסופי, המכריע, תוך שהם משאירים לא מעט אנשים שפקפקו ביכולתם להגיע לצמרת. הם חולקים עוד תכונה משותפת, חשובה מאין כמותה בפוליטיקה: היכולת לצאת ללא פגע מאירועים לא פשוטים. להישאר על שתי רגליים איתנות, נקיים ומצוחצחים.

אביב כוכבי יצא ללא שריטה משתי תקלות שלהן פוטנציאל משבית קריירה. בקיץ 2006 נחטף גלעד שליט ליד מעבר כרם שלום. קידומו של כוכבי, מפקד אוגדת עזה באותם ימים, לא נפגע כתוצאה מהאירוע. בזיכרון הציבורי, האירוע כלל לא רשום על שמו. ואיש כמעט לא זוכר שפיקד על אוגדתו של שליט. שמונה שנים אחר כך, כשהוא כבר נושא דרגת אלוף כראש אמ"ן במבצע 'צוק איתן', ספג כוכבי הערה ממבקר המדינה. בדו"ח שחיבר על המבצע מתח המבקר, השופט יוסף שפירא, ביקורת נוקבת על תפקודו של אמ"ן תחת פיקוד כוכבי. לפי המבקר, אמ"ן לא הציב את איום המנהרות במרכז הדיונים שניהל הקבינט סביב עזה. גם ההערה הזו לא פגעה בכוכבי, ושר הביטחון ליברמן, בעצה אחת עם הרמטכ"ל איזנקוט, קידם אותו לתפקיד החשוב של סגן הרמטכ"ל, רגע לפני שדו"ח המבקר נחתם ופורסם.

חיים ביבס יצא גם הוא ללא פגע מדיון שנערך במשרד המשפטים ונגע לתלונה על חשד לניגוד עניינים בין עבודתו בחברה למשק וכלכלה ובין תפקידו כסגן ראש עיריית מודיעין והאחראי על התכנון בעירייה. הוועדה למניעת ניגוד עניינים במשרד המשפטים קבעה אז שעליו לפרוש מתפקידו כמחזיק תיק ההנדסה במודיעין. אירוע אחר שממנו יצא ללא פגע היה עימות עם מבקר הפנים של מפלגתו, הליכוד. האירוע, שהתרחש בשלהי 2013, נשכח. למרות קרבתו לנתניהו, השכיל ביבס לא לריב עם יריבי נתניהו. חבר לגדעון סער כשהיה שר הפנים, והוביל איתו יד ביד מספר מהלכים. היכולת שלו לחבר בין יריבים ובין קבוצות, מוכחת. הפוליטיקה תפורה על מידותיו. מדבר לכל אחד בשפתו. לפעילים מהפריפריה הוא מביא את השפה הפוליטית שרכש בבית שאן. עם הפעילים מהרצליה ותל אביב הוא מדבר בלשונם. ברוב שנותיו בליכוד הוא פשוט נהנה מקונצנזוס, למרות טענות, פה ושם, על כוחניותו. במרוצת השנים כבר הוכח שבלי כוחניות, קשה מאוד להתקדם בפוליטיקה הישראלית.

מקונצנזוס נהנה גם אביב כוכבי. כשנבחר לסגן רמטכ"ל והחליף את האלוף יאיר גולן, לא היו לו מתחרים של ממש. מינויו זכה לתמיכה גורפת במטה הכללי. גולן הסתבך בנאום המפורסם, שבו השווה תהליכים בישראל לאירופה ולגרמניה של שנות ה־30, נאום שהיה לצנינים בעיני ראש הממשלה ורבים מחבריה. את כוכבי לא יתפסו בנאום נוסח יאיר גולן. אין בעברו התבטאויות בלתי מחושבות ושנויות במחלוקת. הוא מוערך מאוד על ידי אלופים אחרים, ואינו מסתיר את העובדה שהוא מודע מאוד ליכולתו ולכישוריו. כוכבי נחשב למפקד מעמיק, אינטלקטואל, ביצועיסט, וניחן בכל התכונות המתאימות למנהיג. צבאי, כפוליטי. ברקורד שלו עוד יתווספו אירועים, הישגים וביקורות, שיצרבו בו ויכשירו אותו לקרב על התפקיד הבכיר מכולם.

ההתמודדות כוכבי־ביבס, בחורף 2030, מעלה מחדש את השאלה מה כוחם של הגנרלים בפוליטיקה. כמעט רבע מאה חלפה מאז ששני אזרחים – אהוד אולמרט ועמיר פרץ – ניהלו (עם רמטכ"ל יוצא חיל האוויר) את מלחמת לבנון השנייה. בעשורים שאחריה שוב עלתה קרנם של הגנרלים, והם הפכו מחוזרים בלא מעט מפלגות.

המועמד שצמח בבית פוליטי בבית שאן, שחרש את כל סמטאותיה העקלקלות של הפוליטיקה הישראלית, מתייצב מול מי שגדל והתעצב בצבא, מי שפיקוד ומנהיגות אינם זרים לו, אבל הפוליטיקה היא חדשה יחסית עבורו. רק ארבע שנים קודם לכן הסתיימה תקופת הצינון שגזרו עליו פוליטיקאים, אשר בתחילת המאה ה־21 חששו מרמטכ"לים שיגיעו לפוליטיקה מהר מדי.

ההתמודדות ביבס־כוכבי היא לא רק קרב מסקרן בין שני אנשים שונים כל כך על ראשות הממשלה. היא גם עימות מרתק בין שתי זהויות ישראליות.

עוד בפרויקט:

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook