fbpx

תוספת תלויים לקצבת נכות – כל מה שבאמת חשוב לדעת

0

לאחרונה הודיע משרד התחבורה כי פיילוט התחבורה הציבורית, שנועד להנגיש לבעלי מוגבלויות את הנסיעה באוטובוסים בין-עירוניים, עתיד להתרחב. מספר ארגוני נכים כבר תקפו את המהלך הצפוי, בטענה כי הפיילוט אינו יעיל, והינו מביא פתרונות חלקיים שאין להם משמעות מהותית עבור ציבור בעלי הנכות. אם זה אכן נכון, לא תהיה זו הפעם הראשונה שהמדינה כושלת בהבנת צרכי הקהילה המוחלשת הזו.

גם בימינו, בעלי נכויות רבים מוצאים עצמם מתניידים באמצעות רכב פרטי, ולא בתחבורה ציבורית, על אף העובדה שבמקרים רבים, הם אינם מסוגלים להתפרנס כאחד האדם. כך יוצא שבעל נכות, שגם ככה יש לו הוצאות רבות, משלם גם על רכב, שאולי לא היה קונה אותו כלל, אם לא היה נכה. אז איך באמת אמור אדם בעל נכות לפרנס בכבוד לא רק את עצמו, אלא גם את משפחתו? בדיוק לשם כך ביטוח לאומי מספק את האופציה לתוספת תלויים לקצבת נכות.

"תוספת תלויים משולמת עבור ילדים ובני זוג של מקבלי קצבת נכות כללית. קיומה בא לעולם בשל ההבנה כי אדם נכה למעשה איבד את יכולתו לפרנס את משפחתו, ועל כן על המדינה להעניק לו סיוע נוסף," אמרו לנו המומחים של חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "תוספת תלויים יכולה לתת מרווח נשימה משמעותי מאוד לאדם נכה שצריך גם לפרנס את התלויים בו, וחבל שתוספת זאת לא מוענקת אוטומטית בעת קבלת הקצבה." אם כך, מהם התנאים לקבלת תוספת התלויים? וכיצד ניתן להשיגה?

תוספת תלויים

התנאים לקבלת תוספת התלויים

על מנת לקבל תוספת תלויים, על בעל הנכות להיות, כמובן, הורה ו\או בזוגיות ממוסדת. ואולם החדשות הטובות הן כי בני זוג מאותו מין אינם מוחרגים במקרה זה: הם יהיו זכאים לכל הזכויות להן זכאים זוגות אחרים, אם הם יעמדו בשאר תנאי הסף לזכאות. אולם, יש לשים לב כי עקרות בית שמקבלות קצבת נכות יהיו זכאיות לתוספת תלויים עבור ילדיהן, אך לא יזכו לתוספת עבור בן זוגן.

"תוספת תלויים יכולה להיות משולמת בעבור בן זוג, בעבור ילדים, או בעבור בן זוג וילדים יחדיו. כלומר, זו תוספת מצטברת," ציינו המומחים. "יש לשים לב כי במידה ושני בני הזוג זכאים לקצבת נכות, התוספת עבור הילדים תשולם רק לאחד מבני הזוג. ובמידה ובני הזוג גרושים, התוספת עבור הילדים תשולם להורה בעל החזקה עליהם."  עם זאת, יש לציין כי בעל הנכות יהיה זכאי לתוספת עבור בת-זוג רק אם היא משתכרת עד 6766 ש"ח בחודש, והיא אינה מקבלת אף קצבה אחרת.

חשוב להכיר גם כי חישוב גובה התוספת מושפע מאוד מדרגת הנכות של המבקש ויכולתו לתפקד עצמאית. בנוסף, עבור כל ילד יקבל תובע התוספת סכום מצטבר, אך סכום זה יכול להצטבר רק בעבור עד שני ילדים. עבור כל ילד נוסף, לא יקבל תובע כספים נוספים.

מילוי טפסים של קצבאות נכות

כיצד מקבלים את התוספת

על מנת לקבל את תוספת התלויים, יש למלא את טופס 'השלמת מידע לתשלום תוספת עבור בן/בת זוג וילדים' (טופס מס' 7803) בעת הגשת התביעה לקצבת נכות. מי שענו על תנאי הזכאות עוד לפני שהגישו את הבקשה יוכלו אף לקבל את התשלום רטרואקטיבית, עד 12 חודשים אחורה. אם הבקשה אושרה, תוספת התלויים תשולם לזכאי כחלק מקצבת הנכות החודשית.

"ככלל, תוספת התלויים תשולם למקבל הקצבה עצמו, אך ניתן לשנות זאת," הוסיפו המומחים. "כדי שהתוספת תגיע ישירות לבת הזוג של מקבל הקצבה, יש למלא 'טופס בקשה לתשלום תוספת תלויים לידי בן/בת זוג', הנקרא טופס 6296".

ישראל יקרה להם

חייהם של אנשים בעלי נכויות בארץ הינם יקרים למדי. מדובר באי-צדק גדול, שכן במקרים רבים, נכות מגבילה את יכולתו של אדם להשתכר גם כך. המדינה, מצידה, מנסה להשיב את האיזון והשוויון לנכים באמצעות סיוע כספי לא רק לנכה עצמו, אלא גם לו כהורה ובן-זוג המתקשה לספק לתלויים בו את אשר סיפק להם לפני היותו נכה.

"לא תמיד קל להשיג את תוספת התלויים לקצבת הנכות. המערכת מערימה קשיים וסיבוכים להליך שעשוי להיראות, על פניו, פשוט למדי," סיכמו המומחים של 'זכותי'. "בשביל מקרים כאלה ואחרים קיימת 'זכותי'. יש לנו ניסיון של שנים בעמידה לצידם של הנכים בישראל אל מול הקשיים שמערימה הבירוקרטיה, ונמשיך לעשות כן גם בעתיד."

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook