fbpx

שר האוצר בנתיב המהיר // הטור של עמית תומר

נתוני הפתיחה של שר האוצר החדש

0

בתחילת 2018 יצאה לדרך נסיעת המבחן של הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב. בין העיתונאים הרבים שהוזמנו לסקר את האירוע הסתובב ישראל כ"ץ, שר התחבורה דאז, כמו חתן בר מצווה. את רוב הנסיעה הוא העביר בקטר. החיוך לא ירד מפניו, גם כשהזכרנו לו שלא בטוח שהפרויקט בכלל יושלם בזמן לתאריך ההשקה שנקבע. "כולם מרכזים מאמץ לוודא עמידה ביעד", אמר בקול בטוח. רק פרצופו של מנכ"ל הרכבת, שעמד לצידו, רמז על הדרמה שהתחוללה מתחת לפני השטח. בדיעבד התברר שהמאמצים היו רחוקים מלהסתיים, הקו עדיין לא היה בטוח לנסיעה והניסיון להזדרז להשיקו רק פגע בתהליכים שנדרשו. לבסוף, עד להוצאת המהלך לפועל, נרשמו עיכובים של כמעט שנתיים בעקבות עומסי בירוקרטיה חריגים.

נזכרתי בסיפור הזה לאחרונה, כשכ"ץ ניסה שוב להוביל אותנו בנתיב המהיר – והפעם כשר האוצר הטרי: ימים ספורים אחרי כניסתו לתפקיד הוא הודיע על חלוקת המענקים שהובטחו למעסיקים על החזרת העובדים, בהיקף של מיליארדים. זה קרה אחרי שבמשך חודש שלם שמעו במגזר העסקי הבטחות עמומות לכסף בלי להסביר איך, למי ובאיזו דרך יחולק. כ"ץ ביקש לתקן את זה, אבל שוב נראה שהערך היחיד שעמד לפניו הוא בהילות. בדיונים הפנימיים הוא ביקש שהמודל יהיה כמה שיותר פשוט, ללא דקויות שעלולות לעכב את יישומו, אך גם כעת התברר שלחיפזון יש מחיר: מעסיקים רבים חשו שחלוקת הכספים שכה חיכו להם היא שרירותית והיעדר הקריטריונים דווקא פוגע בהם, ובעקבותיהם התקוממו גם שרים בממשלה. בסוף ראש הממשלה שם ברקס, והודיע שהממשלה תקיים עוד דיון בנושא.

ההחלטה של נתניהו עשויה ללמד דבר נוסף: על מידת העצמאות שמצפה לכ"ץ במשרדו החדש. לכאורה אין ספק שמדובר עבורו בשדרוג. כשר תחבורה הלין לא פעם על היעדר תקציבים מספקים לממש את חזונו, וכעת הוא עובר לעמדת השולט בקופה הציבורית, לכאורה. אבל בעוד משה כחלון, קודמו בתפקיד, נהנה מאוטונומיה כמעט מוחלטת בניהול הכלכלה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, כ"ץ מגיע מהליכוד. הוא תלוי בראש הממשלה ונחשב לצייתן מוחלט (אחרי כיפופי ידיים בעבר שלא עשו לו טוב). לכן, לא ברור כמה חבל ישחרר לו נתניהו, בפרט בתקופה רגישה כזאת.

תחילת הקריירה של כ"ץ מזכירה במידה מסוימת את זו של כחלון, האחד היה אחראי על רפורמת הסלולר המפורסמת, השני הפך נגיש לכל כיס עוד ענף משמעותי בחיינו, במסגרת רפורמת 'שמיים פתוחים'. האם גם המשך הדרך שלהם יהיה דומה? "איזה כיף זה שאומרים 'שר האוצר' וזה לא אתה", אמר כחלון בהתייחס לעצמו בטקס חילופי השרים, כשנפרד מהמשרד בתחושת מיאוס, שמאפיינת גם רבים מקודמיו בתפקיד. קשה עד בלתי אפשרי להיות פופולרי בפוזיציה שמהותה לקבל את ההחלטות הקשות. מהבחינה הזאת, נקודת הפתיחה של ישראל כ"ץ גרועה מאוד – החריגה מיעד הגירעון ושיעור האבטלה בשיא, ואחרי שבחודשים האחרונים הוקצו עשרות מיליארדי שקלים להתמודדות עם הקורונה, משימתו הראשונה תהיה להתוות תוכנית שתשיב את הכספים הללו לקופה.

הניסיון של כ"ץ להיות "חד, מהיר, ברור וניתן ליישום מיידי", כלשונו, מבורך בעיקר בימים אפופים בחוסר ודאות, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון תוכן המהלכים ומידת המענה שייתנו. בינתיים זו עדיין נשמעת כמו עוד סיסמת בחירות, אבל אחרי יותר משנה של קמפיין שסוף־סוף תם – הגיע הזמן להתחיל לקבל החלטות בכובד ראש.

טורים נוספים מאת עמית תומר:

מי הבוס? // הטור של עמית תומר
הדיון שחזר מן הכפור // הטור של עמית תומר
הדיון שחזר מן הכפור // הטור של עמית תומר

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook