fbpx

יועץ ורע לו // הטור של שרון כידון

0

בעסקים יש הומור רב לגבי תעשיית היועצים כולל האמירה הידועה: "אם אינך יודע לבצע, לך ללמד. אם אינך יודע ללמד, הפוך ליועץ"

 

 

"בעלי העוצמה הגדולים ביותר הם אלה שיודעים לשרוד", היא אחת האמירות המוצלחות של איליי גולד, דמות היועץ היהודי של מושל אילינוי בסדרה הפופולרית 'האישה הטובה' ששודרה ברשת CBS. איליי גולד הוא היועץ האולטימטיבי רב־המעללים: הוא מוכן לשים ידו באש עבור מעסיקו, הוא יודע לשקלל צעדים קדימה ולהעריך מראש מה מסכן או מקדם את מעסיקו. תמיד יש לו פתרון למשבר והוא אינו חושק בתפקיד מעסיקו – לעולם אינו חותר תחתיו. בעולם של איליי גולד אין שקר ואמת, אין נכון או לא נכון, אין כשר או לא – כל האמצעים לגיטימיים כדי לאפשר למעסיקו שרידות.

הדמות הבדיונית הזאת מהווה סך כל התכונות של יועצים רבים ואנשי סוד בעולם הפוליטי והעסקי ההופכים להיות הלוחשים על אוזנם של החזקים. הם משופעים בשלל מאפיינים המכשירים אותם לתפקיד – יכולתם להפגין נאמנות מתמשכת, להפגין כלפי מטה תחושה של עוצמה וכלפי מעלה תחושה של קטנות. כישרונם לתת ולהשיא עצה ודרך, אך לעולם לא להתבלבל למי נתונה המילה האחרונה. הם פוסעים בזהירות רבה בשביל זהב בין כוחנות לנרצעות.

מאחורי זה ניצבת השאלה: מה באמת מניע אותם? חלקם נותני שירות באופיים. אנשים שצמחו מלמטה וקודמו למוקד הכוח. הם לעולם נשארים שם והופכים להיות שומרי הסף – הש.ג של מוקד הכוח שאותו יש לעבוד ואת אמונו יש לרכוש. הם ה"מוציאים ומביאים", הם ה"פיקסרים", המסדרים – מפגישות ביומן ועד דילים ועסקאות. הם לא יקדמו עצמם ולא יחלמו לשבת במקומו של הבוס, אלא יישארו תמיד משרתם של אדונם.

לעומתם ישנם מקורבים המוּנעים מאופורטוניזם טהור. אלה שיבינו כי עליהם לעבור בתחנה הזאת בדרך, כדי ללמוד וכדי לצבור כוח בעצמם. הם עושים זאת כדי להכשיר את "היום שאחרי". היום שבו יוכלו לתרגם את הפוזיציה לכסף או למינוי משל עצמם. סוף־סוף החשיפה והקשרים יאפשרו להם למנף את עצמם כדי להתקדם, או כמו שאוהבים לכנות זאת אצלנו: "לעשות לביתם".

פעמים רבות מדי מתהפכות היוצרות בעקבות בלבול אצל היועץ. היכולת לפתוח את השער ולהשפיע על החלטות, מייצרת תחושה שהוא בעל ההשפעה האמיתי. ואז הוא מתחיל לשאת ולתת, ולייצר יוזמות שלא ידועות למעסיקו אבל נעשות בשמו.

הטעות הנפוצה היא לקחת יועצים "יסמנים". האנשים שתמיד יהנהנו ויאשרו את דברי מעסיקם. יועץ אמיתי ושוחר טובת מעסיקו יאמר לו גם מילים קשות ויעמת אותו גם עם טעויות.

בעסקים יש הומור רב לגבי תעשיית היועצים כולל האמירה הידועה: "אם אינך יודע לבצע, לך ללמד. אם אינך יודע ללמד, הפוך ליועץ". מאחורי האמירה עומדת התפיסה שהכי קל ונוח לייעץ כאשר אינך נושא באחריות. לשני הצדדים יש עסקה שמשרתת אותם. בעל העוצמה מקבל פרוקסי שאומר ועושה בשמו דברים ותמיד שמורה לו הזכות להכחיש, והיועץ נהנה מגלישת העוצמה אליו ומהסיכוי שפעם גם הוא יהיה האיש בעל המילה האחרונה.

בפוליטיקה וגם בעסקים יש עליות ומורדות, וראינו בשנים האחרונות אנשים חזקים מאבדים מכוחם. מה קורה ליועצים ולאנשי הסוד? האם הם מוגדרים כאנשי מקצוע או שהם תלויים בקריירה של המעסיקים שלהם? לפעמים נאמנות אולטימטיבית הופכת לזיהוי חד־ערכי עם הבוס. ובנפול הבוס, אין גם תקומה ליועץ.

.

אהבתם? רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: מוטי מילרוד, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook