fbpx

על שלוש מדינות ערביות, טרום נורמליזציה // הטור של אור הלר

0

המאזן פשוט ומרשים. שלושה הסכמים עם מדינות ערביות בתוך שלושה חודשים, תוך הזזת ודחיקת הבעיה הפלסטינית הצידה. רק לכאורה, כמובן. אבל בואו נדבר על שלוש מדינות חשובות שאינן חלק מהלבלוב כרגע, אך תפקידן משמעותי.

לבנון

מי זוכר את הפנטזיה הישראלית בשנות ה־80, כי לבנון תהיה המדינה השנייה שאיתה תגיע לשלום אחרי מצרים. התמונות של דגל לבנון על בניין עיריית תל אביב, לאות הזדהות בעקבות טרגדיית הפיצוץ בנמל ביירות, או המשלחת הישראלית לשיחות על המים הכלכליים שחצתה את ראש הנקרה צפונה בדרכה לבסיס האו"ם בנאקורה, מציתות את הדמיון בקרב רבים. מו"מ אזרחי־כלכלי. לא על סידורי גבול או רקטות, אלא על כלכלה ואנרגיה. והכל נעשה מעל לראש של נסראללה, כאשר צה"ל סוגר כבר 100 ימים של כוננות עליונה בגבול הצפון מחשש לפיגוע חזבאללה.

המצב בלבנון רע. רע מאוד. כלכלית, חברתית ובריאותית, בשל משבר הקורונה. הלבנונים משוועים לפיתוח המים הכלכליים. אם חזבאללה לא יפוצץ את העסק בשבועות הקרובים, ניתן יהיה להגיע להסכם על סימון הגבול הימי עם לבנון.

קטאר

המשחק שמשחקת "הילדה הרעה של מדינות המפרץ" מעניין וכפול: מחויבות לפלסטינים כולל לחמאס בעזה, ומתיחות עם המדינות הסוניות המתונות במפרץ: סעודיה, האמירויות ובחריין; וגם מול מנהיגת הגוש הסוני המתון, מצרים. גם הקטארים הגיבו למתקפת השלום בהסתייגות, לפיה רק כשתהיה התקדמות בין ישראל לפלסטינים יהיה על מה לדבר. מצד שני, אפשר להעריך כי מטוסי מנהלים ישראליים נחתו גם נחתו, לרבות באחרונה, בדוחא הבירה, ובבטנם אולי בכירים ממערכת הביטחון. בהיותה של קטאר הארנק של עזה, היא מחזיקה ברשותה את המפתח להצית עימות מחודש בין ישראל לחמאס או לכבות. ומצד שלישי, קטאר נמצאת בפלרטוט עמוק עם טורקיה ועם איראן.

קטאר נהנית ממעמד המוציאה והמביאה של הבעיה הפלסטינית, והדבר האחרון שתעשה הוא לוותר על התענוג. וכן, גם הקטארים רוצים מאוד נשק אמריקאי מתקדם, בראשו ה־F35, ובישראל משלימים עם האפשרות שגם הם אולי יקבלו אותו.

סעודיה

ההערכה בישראל כרגע היא שלסעודים נוח שמי שמובילות את קטר הנורמליזציה עם ישראל הן איחוד האמירויות ובחריין, באישורה כמובן; אולם היא עצמה מעדיפה עדיין לשבת על הגדר. ייתכן שהסעודים כן היו רוצים לראות התקרבות כלשהי בין ישראל לפלסטינים לפני שיוכלו לקפוץ ראש לבריכת הנורמליזציה.

מתן היתרים למטוסים ישראליים לטוס מעל מרחבה האווירי, וגם התבטאויות בכירים סעודים והמוזיקה של הסיקור התקשורתי שם, ממחישים את השינוי במדינה. במשך שנים ארוכות לאחר יוזמת השלום הסעודית, המסר שהגיע הוא שזו מעדיפה להישאר בשלב זה "נערת ריינס" של ישראל, כלומר הנערה שאיתה הולכים יד ביד רק ברחוב הצדדי, לפחות עד שישראל תתקדם מול הפלסטינים. ואגב, הסעודים מבקרים באופן נוקב את הפלסטינים על סרבנותם והחמצותיהם.

לפחות מעיון בהתבטאויות הפומביות של המלך סלמאן, היוזמה הסעודית היא עדיין המשחק היחיד בעיר, ועד שישראל לא תעשה צעדים בכיוון היא תישאר המאהבת. לא האישה החוקית. במקרה כזה, ייתכן שסעודיה תתנה נורמליזציה עם ישראל בצעדים מדיניים ממשיים כלפי הפלסטינים, מעבר להקפאת תוכנית הסיפוח (מהלך שהיום כבר ברור שהיווה תנאי להסכם עם האמירותים).

על פי פרסומים שונים, היחסים בין ישראל וסעודיה נמשכים שנים ארוכות, ובשנים האחרונות התהדקו אלה אף יותר. גם בתיאום ביטחוני ומודיעיני אל מול האויב המשותף איראן, וגם במישור הכלכלי.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook