fbpx

משפיעים 2020 | קבוצות הכוח | מי צריך לוביסטים?

0

הם הכוח החדש, חזקים יותר מהלוביסטים המסורתיים ולא צריכים שיפתחו להם דלתות או יתרוצצו בשבילם במסדרונות הכנסת. מלבד מערכת הביטחון ושאר קבוצות הכוח הידועות, התעצמו מוקדי כוח נוספים לאורך השנים. ובתקופת משבר כמו זו, כוחם גדל עוד יותר – בהשוואה לנטולי הכוח והקול. הם נחושים, למדו את השיטה ומשתמשים בה בכל העוצמה. התאגדויות מקצועיות – לאו דווקא ועדים – מובילות את סיפורנו. את אנשיהן לא תמצאו מתחננים על נפשם. מבקשים טובות. רבים מהם מתפקדים בהמוניהם לליכוד, דורשים מבפנים את ליטרת הבשר. קבלני קולות תמורת הטבות נדרשות. חלקם שומרים על קשרים משפיעים במפלגות נוספות, ליתר ביטחון. גם הכוח של שותפים פוליטיים, כמו נציגי הציבור החרדי, מתברר ככזה שחזק יותר משל כל בעל הון.

מאחורי מובילי קבוצות הכוח, נמצאים גדודי ענק. נראה פוליטיקאי שמעז להתנגד להם. בדרך כלל הם מצליחים להשיג את מטרותיהם. לעיתים נכשלים, מה שהופך אותם לרעבים הרבה יותר. אוי לה לכיפה אדומה אם תיתקל בזאב שנאלץ לבלוע כישלון. הם לא רבים, לא יותר מכ־ 20 התאגדויות, אבל מאחוריהם מאות אלפי עובדים ובני משפחותיהם. 16 אלף עובדי התעשייה האווירית הם אחד הכוחות הגדולים. יו"ר הוועד, יאיר כץ, בנו של ח"כ חיים כץ שממנו ירש את התפקיד, מכיר את העבודה מהבית. מאחוריהם אלפי מתפקדי ליכוד – וראו זה פלא, הפרטת החברה נדחית שוב ושוב.

נהגי המוניות גולשים על אותו גל. כמה עשרות אלפים שיודעים לעשות את זה נכון. מאות התפקדו לליכוד וקיבלו את הברקסים הנכונים מבחינתם. את 'אוּבר' תראו בישראל רק בחלום, וכך גם הרפורמה שנועדה להוזיל את מחירי הנסיעות הבין־עירוניות.

הלאה. למעלה מ־ 10,000 סוכני ביטוח, רובם מאוגדים בלשכת סוכני הביטוח, גוף חזק, מקורב לפוליטיקאים. רבים התפקדו לליכוד וזכו במתנה נאה, בתחום הרגולציה על מכירת ביטוחי נסיעות. ועד העובדים של רשות שדות התעופה, ובראשו פנחס עידן שכמעט נכנס לכנסת ברשימת הליכוד, פקד רבים מאוד לליכוד. כ־6,000 העובדים לא רק מרוויחים משכורות עתק, אלא גם זוכים בבונוסים ובהטבות על כל צעד ושעל. אף אחד לא רוצה להתעסק עם השאלטר של שדה התעופה, וגם לא לחטוף בפריימריז.

אלפי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד הם מוותיקי השיטה. הגם שרבים התפקדו לליכוד, הם לא הצליחו לעצור את פתיחת הנמלים לתחרות, אבל איזו חגיגה מפוארת הולכת להיות השקת שני הנמלים החדשים. תשאלו את מירי רגב. היא עוד לא הספיקה להתמקם היטב בכיסא של שרת התחבורה, וכבר החלה לפעול לחלוקת שלל הטבות לעובדי נמל אשדוד שיפרשו. המענקים מוערכים במיליונים. ומי יודע לאן נגיע אם הבחירות הכלליות יוקדמו ולצידן הפריימריז בליכוד.

כשהמשק נאנק תחת הניהול הכלכלי הכושל של הקורונה, ומאות אלפים מצטרפים למעגל מבקשי העבודה, צריך לזכור שלא רק לאנשי עסקים יש כוח וקשרים – לפעמים פשוט צריך לדעת איפה לעבוד, ו/או עבור מי להתפקד.

מי מתעסק

"אני גאה לעמוד בראש ארגון עובדים שלא שבת למעלה מ־ 30 שנה. העוצמה שלנו היא להגיע להסכמים והישגים בלי לשבות ובלי לפגוע בעבודה. אם לא תהיה לנו ברירה והמלחמה היא מלחמה על הבית, כל האמצעים כשרים"
[יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ ב־103FM , על הכוונה לפטר 900 עובדים]

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook