fbpx

משפיעים 2018 | רון חולדאי | מדינת תל אביב

0

מאז נכנס רון חולדאי ללשכת ראש העיר לפני 20 שנה, הוא מְתַחזק ביעילות ובנחישות את מדינת תל אביב כמדינה חילונית וליברלית; נושמת אוויר פסגות גלובלי תוך ניהול קרב זהויות מול מדינת ירושלים של חרדים, דתיים־לאומנים ומשת"פיהם. ככזה הוא האיש המשפיע ביותר על אופייה ועוצמתה של המחאה הדמוקרטית־ליברלית בישראל כולה. הוא היחיד שיש בידו כלים ארגוניים בהיקף של אתגר לאומי מול "מדינת ירושלים", והוא מנצל אותם ביעילות ובקשיחות.

בנאומו במהלך עצרת המחאה הדרוזית דיבר בממלכתיות על: "מה שהיה פשוט כל כך במגילת העצמאות הושמט במכוון מחוק הלאום, כחלק מתהליך מתמשך שמדיר את האישה, את הלהט"ב, את הרפורמי, את הקונסרבטיבי, את הצ'רקסי, את הבדואי, את הערבי וגם אתכם, אחינו לדם – הדרוזים". זהו המשקע של הקיבוץ של פעם וחיל האוויר של פעם.

הבעיה של תל אביב כיום היא התל אביבים. כשנשאל פעם חולדאי מדוע הציבור התל אביבי לא יוצא בהמוניו לרחוב הסביר, כמי שמכיר את נפש אזרחיו: "כנראה שהציבור הישראלי לא מרגיש מספיק לחוץ כדי לצאת להפגנות. כשהוא ירגיש לחוץ יותר – הוא גם ייצא להפגנות". בהזדמנות אחרת הסביר: "אני חושב שתל אביב היא הדוגמה לאיך מדינת ישראל הייתה צריכה להיות. (…) מקום פלורליסטי שבו כל אחד יכול להיות מה שהוא. מקום סובלני, שמכבד כל אחד וכל מיעוט". זהו חולדאי שתומך בכל ניצוץ מחאה שהפך את תל אביב לבירת המחאות הלהט"בית, הדרוזית, הערבית, זו שמפגינה נגד השחיתות ונגד ההדתה כשהוא אישית מנהל קרבות פנים־עירוניים נגד השתלטות ההדתה על העיר.

מפעלי הדתה בלב תל אביב ממומנים באמצעות כספי משרדי החינוך והחקלאות ושאר קופות ציבוריות. חולדאי החליט ללכת ראש בראש ולחתוך את שיתוף הפעולה עם ה'מנהלת לזהות יהודית' במשרד החינוך. כראש עיר שמכיר את פוטנציאל ההשפעה של עירו, הוא עושה הכל כדי לשמר את האנרגיה שאצורה בתל אביב, זו שאמורה להתכנס בעתיד בחזית המאבק הגדול על ההפרדה. לא מהפלסטינים – מאלה אין סיכוי להיפרד לא בשלום ולא במלחמה – אלא מהימין הדתי־לאומני שבירתו ירושלים.

כש"מדינת ירושלים" זוכה לביקורת, לעיתים גם חרמות, כמעט בכל מקום נאור בעולם (למעט ארה"ב של טראמפ וממשלי הימין החשוך באירופה), מדינת תל אביב מתכתבת – תרבותית, חברתית ותקשורתית – עם כל העולם התרבותי והנאור. ההשלכות הן פוליטיות: כשהגיע הנסיך הבריטי וויליאם לישראל, הוא סירב לפגישה בתנאים שרצה ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, ולעומת זאת הסתחבק עם חולדאי על חוף הים. שנים ניג'סו לחולדאי לרוץ לראשות ממשלת ירושלים והוא היסס ודחה, היסס ודחה. בראייה מפוכחת: בתל אביב הוא המלך; בירושלים, כמו נתניהו, הוא יהיה אחרון משרתי הקואליציה.

לרשימת המשפיעים המלאה >

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook