fbpx

משפיעים 2020 | רוני חזקיהו ושאול מרידור | עוזבים תחת אש

0

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, הוא האחראי על הקופה. בשגרה, מדובר בתפקיד די אפרורי – פוליטיקאים קובעים כמה כסף ילך לאן ולטובת מה, והוא המוציא לפועל, תוך בקרה ותכנון, של תוכניותיהם. אחראי לניהול השוטף של מקורות המימון ודואג שהכסף מגיע למקומות הנכונים. אבל באין תקציב – הוא הפך בשנה האחרונה לאחת הדמויות המשפיעות בישראל. במובן מסוים, לאורך שלוש מערכות הבחירות והכאוס הפוליטי, שימש חזקיהו כראש הממשלה בפועל: הוא קבע אילו צרכים דחופים מספיק כדי לחרוג מהמימון של 1/12 שהופך אוטומטי ללא אישור תקציב חדש, ואילו יוזמות יצטרכו להתייבש על המדף, עד שהמשבר הפוליטי ייפתר.

הוא אולי הטיפוס הכי רחוק מפוליטיקאי: בניגוד לראש אגף התקציבים שאול מרידור, שלא אחת עלה שמו כמי שעשוי בעתיד לחצות את הקווים, חזקיהו מעדיף לעשות את עבודתו בשקט, מאחורי הקלעים, מתראיין רק כשדוברות המשרד מכופפת את ידו. כניסתו לתפקיד, בתחילת 2017 , קרתה בזמן מצוין. הגירעון היה בשפל, אקזיטים הכניסו מיליארדים לקופת המדינה, והשר שמעליו יכול היה להרשות לעצמו לחלק עוד ועוד הטבות לאזרחים. אבל בשלב מסוים החגיגה נגמרה – החוב הלאומי החל לתפוח והוביל למתיחות בין הדרג המקצועי לפוליטי.

כשידו הפכה המשמעותית ביותר על השאלטר התקציבי, הבין שעם הכוח הגדול הגיעה גם אחריות גדולה. וזה הפך לבעיה, כשמשבר הקורונה טרף את כל הקלפים. פתאום, הכל הפך דחוף. חוסר הוודאות השתולל. הפוליטיקאים ניצלו זאת היטב, בעוד פקידי האוצר תמכו מתחילת הדרך בשיטה של סיוע ממשלתי מצומצם ומבוקר, כדי שהכסף יתחלק בין הנפגעים מהקורונה באופן ראוי ולא בשיטת כל הקודם זוכה. הפוליטיקאים דחפו לתוכניות סיוע רחבות, לעיתים נטולות כל קריטריונים. אלה גרמו לעשרות מיליארדי שקלים לצאת מהקופה, וחזקיהו (ומרידור) התקשה לעצור אותם. הוא הבין שאיבד את כוחו, אבל נותר האדם שיצטרך לשאת באחריות. כשומר סף מרכזי בשירות הציבורי, הוא עשה מה שהיה בכוחו – אבל גם החליט שדי. בחודש הבא יסיים את תפקידו. תקופה שהייתה משמעותית, ומוערכת מאוד, מסתיימת באקורד צורם ומדכדך.

על שאול מרידור, ראש אגף התקציבים, עברה עוד שנה בלי שיניים. הוא חיכה בציפייה לרגע שבו תקופת הבחירות, שהתארכה והתארכה, תיגמר, והוא יוכל להתחיל להוציא מהלכים לפועל. אלא שגם השנה אלה נערמים במגירותיו. בשנה שעברה מרידור התברג לרשימה זו אחרי סכסוך ממושך עם שר האוצר דאז משה כחלון. זה החוויר לעומת הפיצוץ שהגיע לאחרונה מול כ"ץ, ושהביא להתפטרותו המהדהדת של מרידור. ההתנגשויות ביניהם לא הותירו שום תסריט אפשרי אחר, אבל ההאשמות שאיתן יצא מרידור בפומבי היו מטרידות מאוד. כך או כך, 'מענק לכל אזרח' יצא לדרך, על אפו ועל חמתו. המסגרת התקציבית היא עניין פרוץ לחלוטין, והגירעון ממשיך לגדול – ללא תקציב מדינה חדש ואחראי באופק. מרידור וחזקיהו נמצאים ברשימת המשפיעים למרות שסיימו את דרכם, ולו בגלל שאקורד הסיום הזה משקף את המתרחש במוקד הכלכלי של המדינה. והוא גם ישפיע, כמובן, על מי שיבוא במקומם.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook