fbpx

משפיעים 2017 > משפיעי העל > בנימין נתניהו // מאת רותם דנון

0

יש דרכים רבות לסיים כהונה ציבורית. רוב המנהיגים שירדו מהבמה, עשו זאת בשקט, בראש מורם. הניחו לעמוד שלהם בספרי ההיסטוריה להיחתם בעדינות, לעבור לפרק הבא בניחותא. לא כך כשמדובר בבנימין נתניהו. אופיו, יודעים אנו, אינו מאפשר זאת.

הנפילה באה. היא תהיה רועשת. מחוגי הסיסמוגרף הציבורי יישברו מעוצמת התזזית. אין לחזות כמה זמן זה ייקח. אם כתבי אישום יביאו אליה, או בחירות מוקדמות. אם גם באלה יצליח, איכשהו, למסמר את שותפיו הפוליטיים, שכמעט כולם מתעבים אותו, לקדנציה חמישית. מקוצרת ומלאת שאון מן הסתם. אבל הנפילה בוא תבוא.

הרשימה המצומצמת של "משפיעי העל" נוצרה במגזין זה לפני שלוש שנים בגלל אדם אחד, נתניהו. זהו אינו מצב רגיל לראש ממשלה. גם כזה בעל השפעה היקפית ודרמטית. גם כזה שנמצא בתפקידו 11 שנים וחצי במצטבר. נתניהו מתמחה בבכי ונהי על הטינה כלפיו בחלק מהתקשורת, בחלק מהציבור, וברובה של המערכת הפוליטית. אבל האיקונין הציבורי החד־פעמי, הייחודי שלו, נוצר על ידו. הוא הביא לכך, בכישרון, בחוכמה, ביכולת ההכלה התפקודית יוצאת הדופן; וגם בשנאה, בפרנויות, בשקרים, בשחיתות – המוסרית לפחות, ועל פי החשד גם פלילית. הוא שכייל את התוכנה הפוליטית הישראלית לבינאריות מטרידה: "כן ביבי" או "לא ביבי".

יכולת שכתוב המציאות שלו מופלאה. רדוקציה מדהימה מצד אחד, ע"ע "חמגשיות", והפרזה קולוסאלית מהשני, ע"ע הקרן החדשה, הפגנות פתח תקווה – או הפסימיות השואתית התמידית. ההשפעה שלו דרמטית. על השיח, על אופיינו הקולקטיבי. בעקבותיו מידרדר הליכוד. פעם מפלגה מפוארת, והיום בין בכיריה אנשים כמו ירון מזוז ודודי אמסלם. בידיעתו, או שלא (האפשרות השנייה אינה חמורה פחות), נאספת סביבו תמיד גלריה של אנשים בעייתיים. הבינוניות היא המידה הכי פחות גרועה שאפשר לייחס לאלה; במקרה הגרוע יותר, שחיתות. ובזו אין מחסור.

הוא איש של סתירות מדהימות. רדוף, שונא, מריר, פולמוסן. אך גם ידען, רציני, מעמיק, בעל חוש הומור. אדם תאב חיים וכוח, שאוהב את הקרב הפוליטי; שמתבכיין על צריו, אך אין לו שום רצון בהתנהלות שלווה ומפויסת. הוא מייצר תסיסה והקצנה מימין, זעם ואובדן עשתונות משמאל – ורע מכך, קהות חושים באמצע. "אני אוהב אתכם", עמד ורעם באחד מנאומיו האחרונים מי שהוא ציניקן מוחלט, יצור אינסטרומנטלי חף מה"נטל" של רגשות, חברויות ונאמנויות. יש עדיין מי שקונים את זה. לא הרבה, אבל הם הופכים קולניים, מוטרפים ושונאים יותר. עמוק בתוכו, הוא יודע שהוא סיים. הוא לא יהפוך אהוב יותר בקרב הציבור. לא אמין יותר. מה שכורסם לא יחזור עוד. כל שנותר הוא מצג השווא של היותו "היחיד לתפקיד" בעת הנתונה.

בעת ירידת גיליון זה לדפוס, צצה סערה חדשה, בחסות קריקטורה פסיכוטית שפרסם יאיר "הון" נתניהו. בן 26, בגיר. חי בבית ראש הממשלה. צֶבר העדויות בן 20 השנה על שרה וביבי משרטט היזון נפשי הדדי שצריך להטריד כל בר־דעת. זה הפך למשולש מטריד עוד יותר. משהו רע מאוד קורה בממלכה. הוא לא התחיל אתמול והוא לא יסתיים מחר, אבל הפרק הזה ייחתם בעתיד הלא רחוק. וכולנו ניגרר עד אז במדמנה הזו, מצווחים ונדהמים, תוקפים ומותקפים, עד שיבוא השקט שאחרי נתניהו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook