fbpx

"הוא זכאי", גרסת 2020 // הטור של דב גרינבוים

0

"אל תירא ישראל, כי גור אריה הלוא אתה". המילים והלחן של אביהו מדינה בשירו 'יעקב התמים' הרעידו את כותלי הכנס החב"די, שנערך בחודש האחרון, עם כניסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאולם בכפר חב"ד. רבים מבני הדור הקודם שפשפו אוזניהם בתדהמה. השיר, שהפך לג'ינגל של הרשעתו ומאסרו המתוקשרים של מנהיג ש"ס אריה דרעי בסוף שנות ה־90 – חוזר עתה ועם מישהו אחר, ששמו דווקא לא אריה, אלא בנימין. אם תרצו זה "שיר המהפכה"; וכשחבר בצרה דומה, השיר העתיק יוצא מחדש לרחובות.

רבות כבר נכתב על אודות החיבור בין נתניהו ל"שותפים הטבעיים", החרדים. לחב"ד לבד יש רזומה עתיק עם ביבי. המיליונר האוסטרלי החב"די יוסף יצחק גוטניק היה מי שמימן ב־96' את הקמפיין הענק "נתניהו טוב ליהודים". באמצע היו אכן שנים לא קלות, שבהן בחר נתניהו בשותפים אחרים והותיר את החרדים בחוץ, אבל החב"דניקים מעולם לא זנחו אותו. גם בשנים הקשות ביותר, של הגזירות הכלכליות ושל קואליציית בנט־לפיד, ביבי הוזמן אחר כבוד לכפר חב"ד למאפיית מצות ולשמחת בית השואבה.

החרדים אולי מכבדים את גדעון סער, אבל הם אוהבים את ביבי. אם בגין החזיר אותם לעניינים והכניס אותם לממשלה, נתניהו הפך אותם למנהיגי המדינה בפועל

גם גדעון סער לא טומן ידו בצלחת החרדית. הוא עולה תכופות למעונו של הרב חיים קניבסקי, מנהיג הליטאים, ומחזיק בידידים מכל הקהילות; ביניהם עוזרו האישי של סער עצמו מוטי בורנשטיין, שהוא בכלל חסיד גור. סער גם זכור כמי שהביא לתמיכת החרדים בריבלין כנשיא המדינה, נגד המאבק של נתניהו לאי־בחירתו של האחרון; אבל כל אלו לא עמדו לו ביום שהעמיד עצמו לבחירה מול נתניהו. החרדים אולי מכבדים את סער, אבל הם אוהבים את ביבי. אם מנחם בגין החזיר אותם לעניינים והכניס אותם לממשלה, ביבי הפך אותם למנהיגי המדינה בפועל. שר הבריאות הנכנס ליצמן, שר הפנים דרעי ויו"ר ועדת הכספים גפני – מעמדם מעולם לא היה כה איתן ובלתי מעורער. שום גנץ ושום סער לא יוכלו לתת להם מה שביבי יכול ונותן.

אבל זו לא רק הידידות רבת־השנים וכברת הדרך, אלא גם הנאמנות למי שנרדף על ידי מערכת המשפט. פעמיים יצאו החרדים לרחובה של עיר להפגנות קונצנזוס (שמקיף כמעט את כל החרדים), פעם אחת ב־99' ("הפגנת חצי המיליון") ופעם שנייה ב־2014 ("עצרת המיליון" כדברי החרדים). שתי ההפגנות כוונו נגד מערכת המשפט. החרדים חוו על בשרם את ידם הקשה של בתי המשפט ובייחוד בית המשפט העליון. הם מרגישים רדופים מאז ימות עולם, כשלטענתם ולתחושתם בתי המשפט פועלים על אוטומט נגד הדברים הנוגעים בציפור נפשם של הציבור החרדי. דוגמאות לא חסרות, מאז ימי השירות הלאומי, עבור דרך המרכולים בשבת ועד האירוע המופרד בעפולה.

זו גם הסיבה לתמיכה הבלתי מסויגת שמקבל בימים אלו נתניהו משותפיו החרדים, ובעיקר מיו"ר ש"ס השר אריה דרעי. יכול להיות שהיו אי אלו פגמים בהתנהלותו של נתניהו, אבל איך אמר מרן הרב עובדיה יוסף על דרעי: "על פי תורה הוא זכאי". בעיני החרדים, אם המדד להרשעה הוא מערכת המשפט, אז נתניהו בהחלט זכאי. ואם "האלוקים מבקש את הנרדף", אז גם החרדים לצידו של ביבי עד הסוף. הנס של סער היה שהקלפיות לא הוצבו בבתי הכנסת בבני ברק ובירושלים, כי אז ביבי היה מקבל אולי 100 אחוזי תמיכה, ולא 77.5.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook