fbpx

ערפל העתיד // הטור של נחמה דואק

0

מרכז המפה הפוליטית קורץ לרבים. במערכות הבחירות האחרונות, עם כחול לבן על גנרליה ויש עתיד בראשות יאיר לפיד, נראה המרכז כמקום להיות בו. לא בכדי גרפה כחול לבן קולות רבים, מאוכזבי העבודה לדוגמה, ובעיקר כל מי שרצו מישהו שירוץ נגד ביבי ויוריד אותו מהשלטון. אפילו הרוטציה המשונה בין גנץ ללפיד לא מנעה מהם לבחור דווקא בהם.

גם הפערים המדיניים הודחקו לקרן זווית. המטרה קידשה הכל. התפרים הגסים שחיברו את ראשי שלוש המפלגות שרצו יחד – בני גנץ, יאיר לפיד ומשה יעלון – כוסו בשכבת איפור כבדה, שלא נראה. שלא נשים לב שיעלון נגד מדינה פלסטינית, יאיר לפיד בעד עם סייגים, ועפר שלח מיש עתיד עוד שמאלה ממנו. שפוליטיקאים שהגיעו משמאל, אבי ניסנקורן ואסף זמיר למשל, גם הם לא רואים עין בעין את עתיד השטחים כמו צביקה האוזר ויועז הנדל מתל"ם דאז.

היה ברור שהגוף הזה מטרתו אחת: להחליף את נתניהו, ואז אולי להתפרק חזקה למרכיביו.

זה קרה מהר מכפי שצפו, בעקבות החלטת כחול לבן (חוסן לישראל) לחבור לנתניהו. יש עתיד נותרה עם תל"ם, שנותרה ללא האוזר והנדל שרצו לממשלת נתניהו החמישית. ממשלה בלתי אפשרית ובלתי מתפקדת.

לא היינו נדרשים להיסטוריה הקרובה הזאת אלמלא ההשפעה שהייתה לה על יש עתיד ועל העומד בראשה לפיד. כוחו נחלש במידה כאשר ויתר, בסבב האחרון, על הרוטציה. הוויתור גרם לחלק מחברי מפלגתו לחשוב שבעצם, ובניגוד למה שהצהיר כל השנים, הוא לא קורץ מן החומר שממנו בנויים ראשי ממשלה. שאין בו היצר שיכול להריץ אותך עד לבלפור. ויתרת, נחשפת.

לצד זה נחשפה חולשתה של יש עתיד, שלא הפכה כליא ברקים למנדטים שנשרו מכחול לבן וממפלגת העבודה. מיעוטם הגיעו ליש עתיד. חלקם אצל ליברמן. חלקם שברו למקום אחר לגמרי, והם חונים אצל ימינה ונפתלי בנט. ולרבים אין תשובה כרגע מה יבחרו להבא. מתברר שלחלק גדול מאותו מרכז פוליטי נחשק נמאס מאידיאולוגיות. נמאס ממילים גדולות. מה הם בסך הכל מחפשים? מישהו שיחשוב עליהם ויעשה כל מה שאפשר למענם בעיקר בעידן הקורונה. בנט, נכון לעכשיו, נתפס אצל רבים מהם ככזה. לפיד, לעומתו, לא ניסה אפילו להפוך את עצמו למומחה לקורונה, וכמעט שלא איגף את נתניהו או את גנץ בעניין המגפה וניהול המשבר.

לתוך החלל ותחושת ההיחלשות האלו נכנס שלח, שהחליט לאתגר את לפיד ומבקש להתמודד מולו על ראשות יש עתיד. לאחר דין ודברים והרבה דם רע שזרם בין שני החברים שהקימו את המפלגה, הודיע לפיד שפריימריז – רק בשנה הבאה, ורק אחרי שיחליט על הכללים. סביר יותר שיהיו בחירות כלליות לפני שיהיו בחירות פנימיות ביש עתיד.

האם המאבק בין שני החברים מחבל ביש עתיד? בשלב זה היא מתייצבת בסקרים על כ־17–18 מנדטים. אמנם בכאוס הנוכחי היא הייתה אמורה לגרוף לפחות 25 מנדטים. אבל, לפחות היא לא מאבדת. צריך לזכור גם את מספרי העבר של בנט בסקרים, לעומת הנמוכים בהרבה בתוצאות האמת – כולל פעם אחת מתחת לאחוז החסימה. לעומת בנט ואיילת שקד, יש עתיד שומרת על יציבות מרשימה מאז הוקמה ב־2012 ותמיד הביאה, בסקרים ובמציאות, כוח דו־ספרתי, בעוד מפלגות ותיקות ממנה נעלמות מהמפה.

לכן, לדעתי, המשבר שעובר על יש עתיד בסופו של דבר יחזק אותה. בעיקר אם לפיד יעמוד מאחורי דבריו ויפתח את שורות המפלגה ויקיים פריימריז לראשות ולרשימה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook