fbpx

עורכי הדין (הערבים) נוהרים לקלפיות

הם בקושי תשעה אחוזים, אבל הקול של עורכי הדין הערבים עשוי להיות קריטי בבחירות ללשכה.

0

יום דרמטי לפנינו. עורכי הדין מצביעים למוסדות לשכת עורכי הדין, כולל ראשות הלשכה, המועצה הארצית והמחוזות. כל תוצאה תשפיע גם על התנהלות המערכת הפוליטית, לטובה או לרעה.  ובתוך כל הדרמה הזאת, יש זווית אחת שהתפספסה והיא (ממש) לא פחות דרמטית.


אז איך דווקא קולו של המיעוט, שמייצג 20% מאזרחי המדינה, הוא קריטי ומסקרן כל כך?

קודם כל, כנראה שעורכי הדין הערבים באמת נוהרים לקלפי: 

מתוך 77 אלף עורך דין בישראל, רק 6,800 הם ערבים. כלומר, פחות מתשעה אחוזים. 

ולמרות זאת, אחוז ההצבעה שלהם בבחירות ללשכת עורכי הדין גבוה מאוד.

בבחירות האחרונות, למשל, ב-2019- אחוז ההצבעה למועצה הארצית של כלל עורכי הדין עמד על 28.4% בערך.
אחוז ההצבעה של עורכי הדין הערבים, לעומת זאת, היה 60%! 

למה הבחירות האלה מעניינות אותם כל כך?

עו"ד נביל עתאמנה, מספר 3 ברשימת "דרך הכבוד ואיכות המקצוע" למועצה הארצית, אומר שעצם העובדה שבמועצה הארצית של עורכי הדין יש נציגים ערבים (נכון להיום 5 מתוך 28 חברים- ח.ע), תורמת לעידוד ההצבעה והעלאת המודעות. "הם עובדים קשה, עושים עבודת שטח, מסבירים לעורכי הדין הערבים על החשיבות של נוכחות הקול הערבי במועצה ומבקשים מהם שיצביעו", אומר עתאמנה.

החשיבות של נציגות ערבית במועצה הארצית היא קודם כל בהשפעה על עורכי הדין הערבים, אבל גם על החברה הערבית כולה.
תשאלו, אולי, למה צריכה החברה הערבית סיוע מהלשכה? הרי כמו כולנו גם היא אמורה לקבל הכול מהכנסת וממוסדות המדינה, לא? אז זהו ש…לא.
"לעורך דין יהודי בתל אביב, יש את המוסדות של מחוז תל אביב שיתנו לו את השירותים והתמיכה שלהם הוא זקוק. אבל לרוב עורכי הדין הערבים אין את זה. הם חייבים את העזרה של המועצה הארצית. בנוסף, הלשכה גם מסייעת בלהביא מוסדות ממשלתיים ובתי משפט אל תוך היישובים הערביים" , מוסיף עתאמנה. 

 

שוב איחוד אבל הפעם, בלשכת עורכי הדין:

השנה, בפעם הראשונה, עורכי הדין הערבים, בתמיכת חברי הכנסת הערבים וגורמים נוספים – החליטו להתמודד בבחירות ברשימה אחת מאוחדת שקוראים לה "דרך הכבוד ואיכות המקצוע".  כמו כן, הם גם קוראים להצביע לעו"ד עמית בכר לראשות לשכת עורכי הדין.

ההחלטה לרוץ ביחד הגיעה במידה רבה מתוך ההכרה בחשיבות הבחירות האלה והדאגה מהשפעת המהפכה המשפטית על לשכת עורכי הדין ועל הוועדה לבחירת שופטים.

"היום מוטלת עלינו אחריות, בנוסף להיותנו אנשי מקצוע ועורכי דין שהם חלק מהאיגוד הזה. הפעם לבחירות האלה יש השפעה מהותית על המפה הפוליטית, על חיי כולנו ועל העתיד שלנו", אומרת עו״ד אומימה חאמד, פעילה חברתית ופוליטית. 

אסור לזלזל בקולות עורכי הדין הערבים (במיוחד הפעם):

אז למה הקול של עורכי הדין הערבים צריך לעניין את כולנו? 

הקשר בין ההפיכה המשטרית לבחירות ללשכה הופך, כאמור, את הבחירות האלה לדרמטיות במיוחד ושיעור ההצבעה צפוי להיות גבוה מהרגיל. 

איחוד עורכי הדין הערבים ברשימה משותפת, יחד עם אחוזי ההצבעה הגבוהים ממילא בחברה הערבית – הופכים את הקול הערבי לבעל פוטנציאל להיות קריטי במיוחד לגבי הרכבה של המועצה הארצית וזהות יו"ר הלשכה הבא.

אך עו"ד נביל עתאמנה מזכיר גם, שהיעדר נציגות ערבית בלשכה, תשפיע קודם כל על הערבים עצמם: "חוסר ייצוג ערבי יכול להשפיע על הרכב הוועדה לבחירת שופטים. נכון להיום, יש ייצוג ערבי אחד בוועדה הזאת; אם לא יהיה לנו ייצוג ערבי במועצה הארצית, יש סיכוי גבוה שנפסיד את הנוכחות הערבית גם בוועדה לבחירת שופטים. בנוסף", אומר עתאמנה, "ללשכת עורכי הדין יש יכולת להביע את עמדתה גם ביחס להצעות חוק שונות בכנסת. אם לא תהיה לנו השפעה במועצה הארצית, יכול להיות שיציעו חוק בכנסת נגד המיעוטים או הערבים ולנו לא תהיה דרך להביע את דעתנו". 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook