fbpx

סבך הקרבות בימין // הטור של רועי לחמנוביץ'

קיים קושי מהותי לחזות את התנהגות המצביעים של ימינה

0

אחרי כל רעידת אדמה מזהירים מהאפטר־שוק, רעשי המשנה המגיעים אחרי האירוע. ראשי רשימת ימינה לא ישנים בלילה, מנסים לפענח איך וכיצד ייראה האפטר־שוק שיגיע גם הפעם מכיוונו של ראש הממשלה. הסכנה מבחינתם: ייתכן ויצליחו לבלום את "רעשי המשנה" של נתניהו, אך אולי במחיר שיאפשר לבסוף לבני גנץ להיות הראשון המקבל את הניסיון להרכיב קואליציה.

בצלאל סמוטריץ', נפתלי בנט ואיילת שקד הודיעו שידרשו "שר ביטחון במשרה מלאה". אמירה שמטרתה לאגף את הליכוד מימין. הדגשת הימניות של ימינה. על פניו נשמע הדבר הגיוני. בפועל מדובר בהימור. אף אחד לא יודע בעת הזאת, ולהערכתי גם נתניהו טרם יודע, מה יהיו העקרונות של קמפיין ה"געוולד". אם נתניהו ילך על משהו שאינו בתחום המדיני, אזי ההשקעה המסיבית במפלגה במיצובה כימנית, יוכח כמיותר ולא נכון אסטרטגית.

על הספסל שמנגד בנגמ"ש הימני המשימה קלה יותר. לזכותה של איילת שקד אפשר לומר שהיא מעולם לא הסתירה את העובדה שהיא חיפשה את דרכה לליכוד. כמעט מתבקש לומר שהחזרה של שקד לבית היהודי, הפעם תחת כסות השם 'ימינה' היא זמנית, ולכן במקום להצביע לתחנה הזמנית של שקד נכון יהיה להצביע לתחנה הסופית שלה – הליכוד. עקב האכילס של מנהיגת ימינה היא האידיאולוגיה, והיא־היא הדגל של הציונות הדתית.

השאלה החשובה ביותר במאבק הפנים־ימני הזה היא זו של פריכות ההצבעה, עד כמה בטוח המצביע בהצבעתו למפלגה. הסוגיה הזאת נבדקת באופן עקבי. קיים קושי מהותי לחזות את התנהגות המצביעים של ימינה. הבעיה היא בעיית השוליים: כמה מצביעים ליברלים יימנעו מלהצביע, בשל החזרה של שקד ובנט למחוות הדומיננטיות של הרבנים החרד"לים; ומנגד, כמה יימנעו מצביעים חרד"לים מלהצביע לימינה, בשל העובדה כי המפלגה מונהגת על ידי שקד.

שאלת הביטחון בהצבעה משפיעה גם על ישראל ביתנו. מפלגת ליברמן, כמעט בכל הסקרים האחרונים, נעה סביב עשרה מנדטים. המשמעות היא עד חמישה מנדטים שהתווספו במהלך מערכת הבחירות הזו, בשלב הזה לפחות לפי תוצאות הסקרים. מנדטים פריכים.

עוד קיימת שאלת המפלגות המתנדנדות. בהנחה שמפלגת נעם תפרוש, השאלה מתמקדת במפלגת זהות ובעוצמה יהודית. כאן האינטרס הפוך. בעוד שנכון לראש הממשלה לעשות הכל כדי שפייגלין וזהות יפרשו, לא בטוח שהדבר נכון לגבי 'עוצמה' ובן גביר. זהות, ולא משנה מה גודלה בפועל, נשענת על ימין מובהק לא אמוני וקולות שהתחברו למשנתו של פייגלין בתחומי חברה וכלכלה. פרישת זהות תועיל ישירות לליכוד. המתחרה הישירה של עוצמה יהודית היא ימינה, כך שפרישת הראשונה יכולה להועיל לרשימה של שקד. מרגע שבו ברור בוודאות שימינה עוברת את אחוז החסימה, אולי נכון לראש הממשלה שעוצמה יהודית תתמודד ותקטין את ימינה.

שאלת האינטרסים הפנים־מגזריים אינה כל הסיפור: שאלת אחוזי ההצבעה קריטית בגזרת הימין. בעוד שהציונות הדתית הליברלית נשענת על מערכות הנעת בוחרים היררכיות וקבועות, הפלג החרד"לי נשען על "גרילה". ימינה מורכבת משני הקהלים, זהות היא ליברלית ועוצמה לישראל כולה חרד"לית, וכאן ראוי לציין את מכתבם של רבני חב"ד, שקראו להצביע למפלגה שעוברת בוודאות את אחוז החסימה. המכתב נתפס כפגיעה משמעותית ב'עוצמה'.

בסיכומו של עניין, יש לנו כמה וקטורים בכיוונים שונים ובגדלים שונים. איזה וקטור ינצח? נחזור להמלצות פיקוד העורף בנוגע לרעידות אדמה – היערכות מיטבית מוקדמת.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook