fbpx

אביב כוכבי // על צבא ופוליטיקה

מי שמכיר את כוכבי היטב משוכנע שחלומותיו מרחיקים מהקומה ה־14 בקריה לרחוב בלפור בירושלים

0

רמטכ"ל, כל רמטכ"ל, משמש גם בימי שגרה באחד התפקידים הקשים שישנם, בהיותו מפקד הצבא והיועץ הביטחוני הראשי של ראש הממשלה והקבינט. הגורל הועיד לרב־אלוף אביב כוכבי שנה ראשונה מאתגרת במיוחד: כאוס פוליטי, בחירות חוזרות, היעדר שר ביטחון במשרה מלאה, וראש ממשלה שנלחם על חייו הפוליטיים והמשפטיים. אה כן, ויש גם ערבים ואיראנים מסביב, שלא בדיוק יצאו לחופש נוכח הבלגן הפוליטי בישראל.

חוסר היציבות הפוליטית העלה את הסכנה לעירוב של הפוליטיקה בביטחון. האירוע המכונן עד כה, בכהונתו בת תשעת החודשים של כוכבי, הוא דווקא במלחמה שמנע. התקיפה החריפה שעצר בעזה על פי הפרסומים, למול דרישת נתניהו, בעקבות אותה תמונה מביכה בכנס באשדוד שפוזר לאחר שיגור רקטות. במהות, הקו של כוכבי דומה לקודמו: ניסיון לדחות ככל האפשר מלחמה מיותרת בעזה, בהבינו שהדרג המדיני רוצה בעצם עוד מאותו דבר: שקט במחיר הנמוך ביותר האפשרי.

עוד המשכיות מימי איזנקוט היא ההתמקדות בצפון: באיראנים, בסוריה ובחזבאללה. הפעולות הורחבו, בין השאר, לפגיעה במפעלי דיוק הטילים של חזבאללה בדאחייה בביירות, לראשונה מאז 2006. צה"ל תוקף את הפרויקט האיראני על פי הפרסומים בעיראק, בסוריה ובלבנון, בינתיים ללא תגובה משמעותית. אין ערבוב פוליטי בפעולות עצמן, אך המבקרים טוענים כי מדיניות העמימות הוקרבה למען שרידותו הפוליטית של נתניהו.

אפשר להניח שכוכבי מייחל ליציבות פוליטית, להקמת ממשלה יציבה ולמינוי שר ביטחון, כדי לאשר ולהפעיל את התוכנית הרב־שנתית שכתב, תוכנית 'תנופה'. הגברת מה שהוא מכנה 'הקטלניות', גם באוויר וגם ביבשה, והגברת שימוש בטכנולוגיה, לרבות הקמת חטיבה מיוחדת ל'שיטות לחימה וחדשנות', שלראשה מינה קצין משובח במיוחד, תא"ל ערן ניב.

הנפילה המשמעותית ביותר עד כה של כוכבי היא המינוי שנכשל לדובר צה"ל של גיל מסינג. זאת לאחר שהתברר כי שימש סוכן בשירות המשטרה בפרשת 'ישראל ביתנו' ולא סיפר זאת לכוכבי. בהמשך הלך כוכבי על מינוי שמרני בהרבה ונתן את התפקיד לראש חטיבת התכנון, הדי זילברמן, שלו אין רקע תקשורתי.

אם ציפה כוכבי שהקמפיינים של ארגוני הימין הקיצוני והחרד"לים ייפסקו כאשר שנוא נפשם גדי איזנקוט יפשוט מדים, הרי שבחודשים האחרונים גם הוא חווה קמפיינים נגד שירות נשים לוחמות בשטחים ושירות לוחמות בשריון – פיילוט שלמרות שהצליח בשריון, נשלח בימי כוכבי לפריזר כדי לחסלו. בג"ץ שהוגש נגדו בידי שתי צעירות המעוניינות להיות חשופות בצריח, יאלץ אותו לחשב מדיניות מהר, לפני שייקבע תקדים 'אליס מילר 2' על ראשו.

אחרי שיקיר הימין הדתי, תא"ל עופר וינטר, נפסל בימי איזנקוט לקידום למפקד אוגדה, מינה אותו כוכבי למפקד האוגדה החשובה והיוקרתית ביותר: עוצבת האש בצנחנים, אוגדה 98. אנשי כוכבי נשבעים שזה מקצועי וענייני ולא מהווה קריצה פוליטית. אבל מי שמכיר את כוכבי היטב משוכנע שאולי כמו הקולגה מהמוסד יוסי כהן, גם חלומותיו לא נעצרים רק בקומה ה־14 בקריה, אלא מרחיקים לרחוב בלפור בירושלים. אם כן, מערכת בחירות אפשרית, נניח 2027, בין מועמד הימין יוסי כהן לבין מועמד המרכז־שמאל אביב כוכבי, תהיה אחת המרתקות שראינו.

הידעת?

כוכבי הוא צמחוני מאז שהיה נער, ובכך הוא הרמטכ"ל הצמחוני הראשון

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook