fbpx

משפיעים 2016 | תקשורת | אבי וייס וגולן יוכפז

0

שני קובעי סדר היום המרכזיים בתחום החדשותי נאלצו להתמודד בחודשים האחרונים, כתמיד, לא רק עם העיתונאים שתחתיהם, אלא באופן הולך וגובר עם בעלי המאה והדעה שמעליהם. אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, הוא העורך הראשי החזק והיציב ביותר בישראל; אבל ב-2016 נכפה עליו להתמודד יותר מתמיד עם אי־הוודאות הגדלה אשר לעתיד חברתו. הפיצול המתוכנן של ערוץ 2, שנתניהו בונה עליו ולא מתכוון כנראה לסגת; והדרישה כי בעלי רישיונות שידורים מסחריים יקימו חברות חדשות בהמשך, צפוי להחליש את כוחה של חדשות 2, שהביאה בשנה האחרונה בין היתר סדרות תיעודיות מדוברות במהדורה, את תחקיר המאכערים על דני נוימן, מעללי אורן חזן והסיפורים הצובטים של הקשישים שנאלצים להמשיך לעבוד לפרנסתם. ההתנגחות הפומבית והחצי־פומבית של שר התקשורת וראש הממשלה היא לא רק כאב ראש לאבי וייס, אלא צריכה להדיר שינה מעיני כל מי ששוחר דמוקרטיה.

הקשיים הכלכליים הם קבועים. אם זו לא שנת בחירות, אזי יש מבצע בעזה או בלת"מ מתגלגל אחר; וכך או אחרת דורשים בעלי המניות קיצוץ בתקציב חברת החדשות מדי שנה. בנוסף לכך עלולה חברת החדשות לספוג מכה בדמות אימוץ המלצות ועדת פילבר, שכוללות הפחתת דרמטית בחובת המינימום להשקעה בחדשות. זוהי המלצה טובה לבעלי מניות קיימים או עתידיים של ערוצים מסחריים, אך לא לעושים במלאכה וודאי שלא לצופים. נוסף לכך מתקרב מכרז ערוץ הכנסת, עוד אפיק שנתניהו לא מחבב, ושחדשות 2 היו אחראים לו בעשור האחרון.

הצרות של גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, נראו שונות. כך הסערה סביב מינוי יו"ר הדירקטוריון החדש לחברה רמי סדן, שהיה מקורב לזוג נתניהו ונראה כמינוי יותר מתמוה. הסאגה שטרם הסתיימה החלה עם פרסום התבטאות גזענית של סדן, נציג ציבור שמונה למרות אי־התאמה לכאורה לתפקיד. יוכפז לא היסס והצהיר תחת כל עץ רענן ונגד כל ההכחשות כי דבריו הבוטים של סדן אכן נאמרו; הוא זכה לגיבוי מלא של מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי.

אומץ ככלל מאפיין את התנהלות חדשות 10 תחת יוכפז, וזו לא רק אווירת האכול־שתה־ופרסם־כי־מחר־תיסגר שאפיינה את עבודתה לאורך שנות אי־הוודאות של הערוץ, אלא רוח המפקד. הוא מנהל קאדר עיתונאים שאחראי בין היתר לפרסום "מסמך הח"כים" של המשטרה, השתקת תלונה על הטרדה מינית נגד יו"ר מועצת גוש עציון וסדרות מושקעות כמו "טראמפ־לנד" של נדב איל ו "דאעש הדור הבא" של צבי יחזקאלי. גם אם מינויו של סדן לא יצא לפועל והרשות השנייה תבקש להנחית על יוכפז יושב ראש אחר בעל קשרים פוליטיים, אפשר לשער כי חדשות 10 תמשיך לעשות חיים קשים לבעלי השררה. מה שאפשר להמר עליו אבל בוודאות כמעט מוחלטת הוא שגם בשנה הקרובה צפויות שתי חברות החדשות להמשיך ולהוביל את סדר היום התקשורתי בישראל.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook