fbpx

כתר נושם // על בתי המלוכה האירופאיים // מאת חיים איסרוביץ'

פחות שערוריות, אבל גם הרבה פחות כבוד. תמונת מצב עדכנית של בתי המלוכה האירופאיים

0

בריטניה

מלכה נצחית ומינימום סקנדלים

בנובמבר האחרון קיימו הנסיך הארי וזוגתו מייגן מרקל את הריאיון המשותף הראשון שלהם. זה קרה שעות ספורות אחרי שיצאה ההודעה הרשמית על אירוסיהם. בריאיון סיפרה מרקל על המפגש הראשון שלה עם הסבתא, המלכה אליזבת השנייה, בתחילת ספטמבר.

"זה מדהים", אמרה השחקנית האמריקאית. "אני חושבת שלפגוש אותה דרך העיניים של הארי, לא רק דרך הכבוד כלפיה בתור מלכה אלא גם עם האהבה שיש לו כלפיה בתור סבתא – כל הרבדים האלה היו חשובים עבורי ולכן כשפגשתי אותה הייתה לי הבנה עמוקה וכמובן חשתי כבוד יוצא מן הכלל על שזכיתי להיות איתה. היא אישה מדהימה".

בשל היותו השישי בתור לכס המלוכה – כך לפחות מאז הלידה האחרונה בבית ווינדזור, של ילדם השלישי של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון – נדרש הנסיך הארי לקבל את אישורה של המלכה לחתונה הצפויה. אולם הנסיך עצמו הודה כי מי שבעצם נתנו את האישור לזוגיות היו כלבי הקורגי של המלכה. "ב־33 השנים האחרונות הם נבחו עליי, ואז היא נכנסת ולא קורה כלום", אמר בחיוך. "הם פשוט מכשכשים בזנבות שלהם!".

על אף התיאורים המחויכים, קשה לדעת כיצד באמת התייחסה המלכה הבריטית הקשישה (לאחרונה חגגו לה 92) לזוגיות של הנכד שלה. סביר להניח שהיא שמחה שהארי מאושר. הנסיך הצעיר עבר שנים קשות אחרי שאמו, הנסיכה דיאנה, נהרגה בתאונה בפריז ב־1997, בעת שהיה בן 12 בלבד. לאחר מכן היה הכבשה השחורה במשפחה, עם שורה של שערוריות מתוקשרות, עד שהתגייס לצבא ושינה את התנהגותו. כעת הוא מצא את האישה שאיתה הוא רוצה להתמסד ולהקים משפחה.

אולם דמותה של מרקל – אמריקאית, גרושה, קתולית וממוצא מעורב – גם הזכירה לה נשכחות מן העבר. הגעתה לכס המלוכה הייתה סוג של "תקלה". היא הגיעה בעקבות החלטתו של דודהּ, המלך אדוארד השמיני, לוותר על כיסאו לטובת אביה, ג'ורג' השישי, על מנת להינשא לאהובתו, הגרושה האמריקאית ווליס סימפסון. לעומת זאת אחותה המנוחה, הנסיכה מרגרט, ויתרה על רצונה להינשא לאהובה, הטייס גיבור המלחמה פיטר טאונסנד, אחרי שבממשלה הבהירו כי יהיה עליה לוותר על כל תאריה המלכותיים והפריבילגיות שלה בשל היותו גרוש.

בסופו של דבר המלכה נתנה את אישורה לנישואיו של "הנכד האהוב והיקר לי מכל", מתוך ידיעה שכל החלטה אחרת עלולה לגרום לזעזוע עמוק. הן בתוך בית המלוכה והן מול הציבור הבריטי. בתקופה שבה בבריטניה וברחבי העולם עוקבים אחרי עלילותיה של משפחת המלוכה בעיקר דרך סדרת הדרמה המצליחה 'הכתר' של נטפליקס, נראה שב'פירמה', הכינוי של המשפחה המלכותית, לא התנגדו לצרף גם ניחוח אמיתי של עולם הטלוויזיה, שרק יוסיף להם עוד זוהר.

החתונה הצנועה יחסית, שתתקיים בכנסייה הקטנה של טירת ווינדזור ולא בכנסיית ווסטמינסטר – כמו חתונתם של הנסיך וויליאם ובחירת ליבו קייט לפני שבע שנים – יחד עם הלידה המלכותית האחרונה, מגיעות כאשר בית המלוכה נמצא בשלבים הראשונים של תקופת מעבר היסטורית. המלכה אליזבת השנייה אמנם עדיין יושבת על כיסאה – יותר מכל מונרך בריטי אחר בהיסטוריה – אבל כאמור היא ציינה לאחרונה 92 אביבים, וכבר ברור שגם אם היא תגיע לאריכות ימים כמו אמה שהלכה לעולמה בגיל 101, היא כבר בדמדומי שלטונה והחלה להעביר סמכויות לבני משפחה אחרים. החלטתו של בעלה, הנסיך פיליפ, לפרוש לפנסיה בקיץ האחרון בגיל 96 הייתה גם היא שלב בהעברת הלפיד לדור הבא.

הפופולריות המפוקפקת של צ'רלס

מי שעדיין ממתין בסבלנות הוא יורש העצר, הנסיך צ'רלס, שיציין בנובמבר את יום הולדתו ה־70. אולם נראה כי הציבור הבריטי לא ממש מצפה בקוצר רוח להעברת השרביט. סקר שפורסם בסוף נובמבר, מיד לאחר ההודעה על החתונה הצפויה של הנסיך הארי, מצא כי רק ל־47% מהבריטים יש דעה חיובית לחלוטין על הנסיך צ'רלס, מול 43% שהביעו דעה שלילית. 13% בלבד סברו כי הוא יהיה מלך טוב. על רעייתו קמילה הדעות היו שליליות אף יותר: 33% תמיכה ו־52% התנגדות, ורק 8% שציינו כי היא תהיה מלכה טובה.

על אף שיורש העצר הוא פעיל נלהב למען הגנת הסביבה, נראה שדמותו הציבורית עדיין קשורה יותר לנישואים הכושלים עם הנסיכה דיאנה והרומן שלו עם קמילה, וגם עם תקלות נוספות כמו חשיפת חילופי המכתבים שלו עם שרי ממשלה ופוליטיקאים, בעוד שמצופה ממנו להתרחק מסוגיות פוליטיות. בחודש שעבר פורסם ספר על הרגליו המשונים של הנסיך, שלא צפוי לחזק את מעמדו בדעת הקהל. בין השאר מתאר הספר מקרה שבו צ'רלס ורעייתו היו אמורים להתארח אצל חבר בצפון־מזרח אנגליה. צוותו של יורש העצר הגיע למקום עם מיטתו ומצעיו של הנסיך, כמו גם עם מושב האסלה שלו ואפילו נייר הטואלט היוקרתי שלו.

בממלכה, כך נדמה, מתנחמים בכך שעידן צ'רלס לא צפוי להימשך שנים רבות בשל גילו, וכבר חושבים על תקופת מלכותו של בכורו וויליאם. מאחר שהנסיך בן ה־35, שזוכה ל־81% תמיכה בציבור, כבר מקבל על עצמו יותר סמכויות ייצוגיות יחד עם אחיו הצעיר, מעידה כי זו המחשבה גם בארמון בקינגהם ובממשלה בלונדון.

בינתיים הצוות המשולש של וויליאם, קייט והארי, שכעת הופך למרובע עם הצטרפותה של מרקל, עוסק בעיקר בקידום זכויות של פגועי נפש ויוצאי צבא, ובמקביל נחשב לפנים הזוהרות של הממלכה המאוחדת. בעיקר בעידן חוסר הוודאות של הפרישה מהאיחוד האירופי. כל ביקור של הדור הצעיר, בייחוד של וויליאם וקייט – ובעיקר אם הם עם הילדים – הופך למפגן הערצה המוני. מקנדה וארה"ב ועד אוסטרליה. זו גם כנראה הסיבה שהמלך לעתיד הוא שנשלח לסיור ההיסטורי במזרח התיכון שיביא אותו בקרוב מאוד לביקור רשמי ראשון בישראל.

בריאיון שהעניק לפני שנתיים ל־BBC הודה הנסיך וויליאם כי אינו מחכה בקוצר רוח ליום שבו הוא יעלה על כס המלוכה, אבל הוא בהחלט חושב איזה מלך הוא יהיה. "אני לא שוכב ער וממתין או מקווה שזה יקרה, כי למרבה הצער זה אומר שמשפחתי נעה הלאה ואני לא רוצה בזה", אמר בכנות. "המשפחה המלכותית צריכה להפוך למודרנית ולהתפתח בעת שהיא ממשיכה בדרכה ועליה להישאר רלוונטית. זה האתגר עבורי – כיצד אני אהפוך את המשפחה המלכותית לרלוונטית בעוד 20 שנה".

ספרד

המבחנים של פליפה

בפברואר 1981 ניצבה ספרד מול המבחן הגדול ביותר לעתידה, מאז שבה למשטר דמוקרטי בעקבות מותו של הרודן פרנסיסקו פרנקו שש שנים קודם לכן. כ־200 מאנשי המשמר הלאומי השתלטו על בניין הפרלמנט ותפסו את נבחרי הציבור כבני ערובה, אולם מי שעצר אותם היה המלך חואן קרלוס, שהתייצב במדים מלאים בנאום לאומה והכריז כי "הכתר אינו יכול לסבול בשום אופן פעולות או התנהגות מצד מישהו שמנסה לשבש בכוח את התהליך הדמוקרטי של החוקה".

כמעט שלושה עשורים לאחר מכן, באוקטובר 2017, שוב עמדה ספרד בפני מבחן דרמטי שאיים על אחדותה כאשר המנהיגים הבדלנים של קטלוניה החליטו ללכת נגד השלטון במדריד ונגד בתי המשפט ולקיים משאל עם על עצמאות החבל. המלך הנוכחי פליפה השישי, שהיה בן 13 כאשר ראה את אביו מסכל את ניסיון ההפיכה, הבהיר היטב שהוא לא מוכן לראות את המדינה נקרעת לגזרים והאשים את ראשי הבדלנים כי הם "הציבו עצמם מחוץ לחוק ולדמוקרטיה". "אלה זמנים קשים, אבל נתגבר עליהם", אמר והוסיף כי "בלי כבוד לחוק, לא יהיה דו־קיום דמוקרטי בשלום וחירות, לא בקטלוניה, לא בשאר ספרד ולא בשום מקום בעולם".

בסופו של דבר הצליחה הממשלה הספרדית לעצור את ניסיון הפרישה הקטלוני, כפתה את מרותה על החבל תוך מעצר של חלק ממנהיגי הבדלנים בעוד אחרים נמלטו מחוץ למדינה, ואף שהבדלנים זכו בבחירות שנערכו בדצמבר – חלום העצמאות נראה כרגע רחוק מאוד. המלך פליפה סימן את עצמו כמי שמגן על ספרד השלמה, והפופולריות שלו הגיעה לשיאים חדשים מאז ירש את אביו ביוני 2014. את תמונתו ניתן היה לראות אף בהפגנות של מתנגדי הפרישה בקטלוניה עצמה.

עם זאת, המטענים שנותרו מאוקטובר השחור לא נעלמו, בעיקר התעלמותו של המלך בנאומו ממאות הפצועים במהלך העימותים עם כוחות המשטרה ביום של משאל העם. על כן, כאשר הוא הגיע לחנוך את תערוכת הסלולר הבינלאומית בברצלונה בסוף פברואר – ביקורו הראשון בקטלוניה מאז ניסיון העצמאות הכושל – הוא נתקל בהפגנות סוערות של אלפי מפגינים, בעוד ראשת העיר, אדה קולאו, ויו"ר הפרלמנט הקטלאני, רוג'ר טורנט, החרימו את קבלת הפנים הרשמית. "דמותו של המלך הייתה צריכה לשמור על ניטרליות ולפעול למען רגיעה, ובמקום זאת הוא הפגין אפס אמפתיה וקידם קו נוקשה", הסבירה קולאו את עמדת הבדלנים. למרות זאת המלך פליפה שיבח את שיתוף הפעולה בין הממשלה המרכזית והרשויות בקטלוניה למען הצלחת האירוע.

מונרכיה בעירבון מוגבל

מלבד מבחן קטלוניה, שבינתיים הסתיים בהצלחה, נראה כי המלך הצליח גם במשימת שיקום מעמדה של המלוכה הספרדית אחרי שבשלהי שלטונו של אביו נראה היה כי סימן שאלה גדול ניצב מעל עתידו של בית המלוכה. שורה של שערוריות העיבה על המשפחה המלכותית – המלך חואן קרלוס עורר תרעומת כאשר יצא לצוד פילים באפריקה בעוד ארצו סובלת ממשבר כלכלי עמוק, עלו עוד ועוד טענות על רומנים של המלך מחוץ לנישואים, ובתו של המלך, הנסיכה כריסטינה, ובעלה עמדו למשפט על פרשת שחיתות והעלמת כספי ציבור. בעקבות זאת צנחה התמיכה הציבורית במשפחת המלוכה לפחות מ־50% בסקרים.

אולם תחת המלך פליפה השישי נראה כי חל שיקום דרמטי בתדמית. אחרי פרשת השחיתות הוא החליט כי בני משפחת המלוכה לא יוכלו לקבל מתנות יוקרתיות או לעבוד במגזר הציבורי, וכל הוצאותיהם והכנסותיהם יהיו נתונות לפיקוח. הוא גם הפגין נחישות לפתור את המשבר הפוליטי אחרי בחירות 2016 ומייצג בכבוד את ספרד ברחבי העולם.

"אידיאולוגית, יש מעט מאוד ספרדים שתומכים במלוכה במובן שהם מעדיפים ראש מדינה שיורש את התפקיד במקום להיבחר אליו", הסביר חוזה חואן טוהריה, נשיא מכון הסקרים מטרוסקופיה, בשיחה עם 'אל פאיס'. "אבל מרבית הספרדים הם פרגמטיים והם מעריכים את האופן שבו פליפה השישי מבצע את עבודתו. הם רואים בו אדם כן, מוכשר ומקצועי. בספרד המלך מביא לגיטימיות למוסד, ולא להפך".

בניסיון לחזק את תדמית המלך פרסם ארמון המלוכה בסוף ינואר האחרון, לרגל יום הולדתו ה־50 של פליפה השישי, סדרת צילומים וסרטונים שסיפקו הצצה נדירה לחיים הפרטיים של משפחת המלוכה. בצילומים נראים המלך, רעייתו המלכה לטיסיה ושתי הבנות, יורשת העצר לאונור ואחותה סופיה, בארוחה משותפת, נוסעים יחד לבית הספר וברגעים אוהבים נוספים.

עם זאת הודתה העיתונאית אנה רומרו כי עתידו של בית המלוכה הספרדי אינו מובטח על אף שמעמדו נראה כיום איתן יותר. "המלך פליפה יכול להשיב את הכבוד למוסד ולהתנהג ללא טעויות, אבל אם חלק מהתושבים יתעקשו על משאל שיקבע אם ספרד תהיה ממלכה או רפובליקה, התוצאה אינה ברורה מאליה", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

.

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook