fbpx

המתמודדים מול חולדאי // הבחירות בתל אביב 2018

0

צצו, קפצו, נשרו | המתמודדים מול חולדאי 

 מי לא רצה לקפוץ על העגלה בתל אביב? שמות עלו וירדו כאילו ראשות עיריית תל אביב היא פרס נוצץ. גלעד ארדן, אופיר אקוניס, גדעון סער, אורן חזן, שלי יחימוביץ', נועם תיבון, סתיו שפיר, מיטל להבי, ציפי ברנד, איש העסקים יאיר צברי. חלקם היו שמועות בלבד, חלקם (כמו ארדן), השתעשעו ברעיון לרגע, מזמן, וזנחו אותו. אחרים נשרו אחרי שסקרים הבהירו שסיכוייהם להביס את חולדאי שואפים לאפס. אקוניס, למשל, ניצב באחד הסקרים בפער של יותר מ-30%, לרעתו, מול חולדאי. גם שפיר הייתה ניגפת בגדול כנראה.  

להבי החליטה לבסוף לוותר על התענוג. "בעיר קטנה יכולתי לדפוק על כל דלת ולבקש את תמיכת התושבים. בתל אביב צריך גם רמה גבוהה של מוכרות וגם תקציבים כדי להביס את ראש העיר. המשוואה של ראש עיר מבוסס מאוד שנתמך על ידי מפלגת העבודה, ומולו מתמודדים שאינם מוכרים או עתירי תקציבים, מביאה לכך שהמתמודדים מולו הם בעיקר אלה שאין להם מה לסכן. החלטתי לא לסכן את הסיכוי להגדיל את כוחנו במועצה, למען הרפתקה שהתוצאה שלה ברורה מראש". 

ברנד הודיעה על התמודדות וחתמה לבסוף על הסכם איחוד עם זמיר. צברי הודיע על תמיכה בחולדאי ומתמודד רק על חברות במועצה. 

שלושה מועמדים, מלבד חולדאי, נותרו במרוץ: זמיר, אסף הראל וראש סיעת ש"ס נתן אלנתן. כ-430 אלף בעלי זכות בחירה יכריעו את הכף שנוטה כפי הנראה לכיוון חולדאי. אחוזי הצבעה נמוכים (רק כמחצית מבעלי זכות הבחירה מממשים את זכותם, בדרך כלל), ישחקו לידיו של ראש העיר. 

אסף זמיר וציפי ברנד חותמים על איחוד כוחות // צילום: מתוך פייסבוק

אסף זמיר וציפי ברנד חותמים על איחוד כוחות // צילום: מתוך פייסבוק

 הטוען לכתר | אסף זמיר 

 בוקר מנומנם בין החגים בשכונת נחלת יצחק בעיר. אחדים מעוברי האורח מאחלים לזמיר בהצלחה ומביעים בו תמיכה. אחרים כלל אינם מזהים אותו. זמיר מבין שזה המכשול העיקרי שלו בדרך ללשכת ראש העיר, העובדה שלמרות עשר שנותיו כסגנו של חולדאי הוא פשוט אינו מוכר מספיק. 

השלטים עם תמונתו מתנוססים בכל רחבי העיר. הסלוגן: "הגיע הזמן". המטה שלו בבית ציוני אמריקה עובד במלוא המרץ. קרוב ל-200 הזמנות לחוגי בית נערמו, וזמיר משתדל להיענות לרובן. לעיתים עורך אסיפות במטה שלו. לאורך כל שעות היום הוא מסייר בשכונות, נפגש עם כל מי שהוא משהו. אחרי החגים יעמדו פעילי השטח בצמתים ויחלקו פמפלטים. ברשתות החברתיות הוא עונה לתלונות של גולשים. לאחד מהם הסביר שעשה "המון שינויים ורפורמות, שעל חלקם אפילו לא קיבל קרדיט". לאחרת כתב שההשקעות הגדולות בדרום העיר בתחום החינוך היו בשנים שבהן החזיק בתיק הזה. 

בן 38, עורך דין במקצועו, נשוי למאיה ורטהיימר, נכדתו של סטף ורטהיימר. גם בלעדיה יש לו קשרים משל עצמו. הוא אחיינו של יצחק זמיר, לשעבר שופט בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה. חבר ילדות של אריאל רוטר, בנם של בעלי קסטרו ובעלה של רותם סלע. זמיר נשאל לא אחת אם אין חשש שכראש עיר יעדיף את הכסף הגדול. לדבריו הוא לא גדל בתוך ממון. אביו, מוקי, הוא בעלים של גלריה תל אביבית; אמו, גליה, תכשיטנית. הוא גדל במעגל החברתי של אביו עם אמנים – שלום חנוך, אורי ליפשיץ, דוד טרטקובר. חברו, רוטר, הוא בין יזמי המגדלים בכיכר אתרים. זמיר, יו"ר דירקטוריון כיכר אתרים, לא השתתף בישיבת המועצה שעסקה בנושא. הוא אומר שאין לו כל קשר למגדלים, "זה רק מייצר לי נזק", ומבקש להדגיש שהקשרים שלו שקופים וברורים וכך יוסיפו להיות.  

רבים חוששים שזמיר יהיה שכפול של חולדאי, רק בלי הניסיון של ראש העיר. זמיר משוכנע שעשר שנותיו כסגן יצרו כרטיס כניסה ראוי ללשכת ראש העיר. יש לו תוכניות סדורות. הוא מתכוון להילחם כדי שתהיה בעיר תחבורה ציבורית בשבת, מבטיח לשפר את התחבורה הציבורית, לעודד מגורים של אוכלוסיות נטולות רכב, לפעול לפינוי התחנה המרכזית החדשה ולצמצום הפערים בין הדרום לצפון.  

המועמד המפתיע | אסף הראל 

איש התקשורת בן ה-46 מגדיר את עצמו המועמד היחיד שמתנייד רק עם אופניים וטוסטוס. הראל מתמודד בתמיכת חד"ש עם סיעת 'אנחנו העיר'. ברשימה שלו חברים בין השאר שולה קשת, אלון גרבוז, עו"ד ארנה לין ואמיר בדראן. הקמפיין הרשמי, בניהולו של ליאור חורב, יתחיל אחרי החגים, המטה יפעל רק בחודש האחרון לפני הבחירות. הראל משקיע לא מעט כסף, שאנו לא יודעים את מקורותיו. יועץ תקשורת מבוקש מספר: "הוא פנה אליי, כמו אל אחרים. שמתי תג מחיר גדול רק כדי לסרב בנימוס. הוא לא נבהל מהתג הזה". בסופו של דבר, הראל והיועץ לא התקשרו. תחת הסיסמה "תל אביב תתקדמי", הראל מבטיח להשקיע משאבים למען תושבי העיר ולא למען התיירים ועשרות אלפי העובדים בעיר שאינם תושביה. הוא מציע הקניית ערכי דמוקרטיה בבתי הספר, דיור בר השגה בכל העיר, דחיית גיל הפרישה על ידי שילוב פנסיונרים במערכת החינוך, בריכות מסובסדות, פינוי שדה דב ועוד. 

הוא מעורר תשומת לב בברנז'ה. לא בכל יום קם יוצר ומגיש טלוויזיה, ללא ניסיון ניהולי, ומכריז שהוא מתאים לנהל עיר. הסקרים אינם מחמיאים. ברובם הוא על אחוזים חד-ספרתיים. רוב מצביעיו, סביר להניח, צעירים וחדשים בעיר.  

אסף הראל באירוע לקראת הבחירות בכיכר אתרים, אוגוסט 2018

אסף הראל באירוע לקראת הבחירות בכיכר אתרים, אוגוסט 2018 // צילום: מתוך פייסבוק

הדיל הדתי? | נתן אלנתן 

 איש ש"ס ותיק. סגן ראש העיר ברוטציה ומחזיק תיק הנכסים במועצה. אלנתן בן ה-48 הולך חזק על השבת. הוא, למשל, היה אחראי להתקנת מערכת כריזה, המודיעה על כניסת השבת, בבתי כנסת בדרום העיר. בעקבות בג"ץ שהורה על פתיחת המרכולים בשבת בעיר, פרש מהקואליציה (אך יחזור אליה כנראה, לאחר שלא ייבחר כצפוי לראשות העיר). באתר החרדי כיכר השבת נכתב שמועמדותו היא לא יותר מאשר היענות לבקשתו של חולדאי, החושש שקולות של דתיים יזלגו לזמיר ולמועמדים נוספים. גם חולדאי וגם אלנתן הכחישו.  

תל אביב יכולה להכיל ראש עיר דתי כמו שבלונדון יש ראש עיר מוסלמי, אמר אלנתן לאחרונה. גם לו הסקרים מנבאים אחוזים בודדים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook