fbpx

האם לבושם יש תאריך תפוגה? התשובה המפתיעה

0

כשאנו קונים בושם אנו לא תמיד מודעים לעובדה שמדובר במוצר נדיף. אז האם לבושם יש תאריך פג תוקף, וכמה זמן לוקח לו להתנדף עד שהוא כבר לא בר שימוש?

התשובה לשאלה הראשונה – האם לבשמים יש תאריך פג תוקף – היא כן. ברוב הבשמים מוטבע מספר PAO על התווית, שמשמעו "זמן מדף לאחר הפתיחה". זמן זה הוא בדרך כלל 30 חודשים; אבל לא בכל בושם יש PAO, ולכן דרך מדויקת (אך מסורבלת) יותר תהיה להביט בתווית ולחפש את מספר האצווה (LOT, Batch). אם תיכנסו לאתר הספק באינטרנט תוכלו לברר את תוקף הבושם לפי מספר האצווה.

התשובה לשאלה השנייה – תוך כמה זמן הבושם פג תוקף – היא קצת יותר קשה למענה; זאת מכיוון שאורך חיי הבושם תלוי בשלושה גורמים עיקריים. בהקשר זה ראוי לדעת שגם מספר ה-PAO וגם מספר האצווה נותנים הערכת זמן שאינה מתחשבת בחלק ניכר מהגורמים הללו.

אופנת יוסי בן נון חליפות לגבר – עם ההסברים והתשובות.

גורם 1 – הרכב כימי

ההרכב הכימי של כל בושם קובע באיזו מהירות הוא מתנדף. ככל שהבושם בריח יותר פירותי ופרחוני, כך הוא מתנדף מהר יותר. ככל שהבושם בעל ריח אדמתי או חריף יותר, כך חיי המדף שלו ארוכים יותר (בדרך כלל מכיל וניל, ענבר וטבק עד עץ). אותו דבר לגבי "שכבות הריח" – השכבה העליונה ביותר שמרגישים מייד, מתנדפת במהירות הגדולה ביותר; השכבה האמצעית והתחתונה מתאדות לאט יותר.

גורם 2 – חמצון

חמצון מתרחש בבושם בין אם הבקבוק פתוח ובין אם סגור, וכמו כן יתרחש מהר יותר אם הבקבוק נמצא מחוץ לקופסה. אחד מהסימנים הראשונים להתחמצנות הבושם הוא שהנוזל נעשה כהה יותר. גון הצבע משתנה בהתאם לשכבות הריח השונות, אבל יש בשמים מסוימים שיכולים להתחמצן עד כדי צבע שחור לחלוטין.

בנוסף גם לתכולת האלכוהול יש חשיבות גדולה בכל הנוגע להתנדפות הבושם. אלכוהול מונע חמצון, וככל שאחוז האלכוהול בבושם גבוה יותר – כך טוב יותר. זו אחת הסיבות לכך שסוגים שונים של בשמים מתנדפים במהירויות שונות – הסוג שידוע בשם פרפום, בעל תערובת בשמים מרוכזת יותר (20%-30%), מחזיק פחות זמן; ואילו הסוגים הידועים בשם דה טואלט / דה קולון, בעלי תערובת בישום נמוכה יותר (עד 15%) מחזיקים מעמד יותר זמן.

גורם 3 – אחסון ושימוש

עצם השימוש בבושם – הוצאתו מהקופסה, פתיחת המכסה והתזתו – מגדילים את הסיכוי לחמצון ולהתנדפות מהירה. ככל שהנוזל בבקבוק יורד, כך יש יותר מקום לחמצן להיכנס פנימה ולחולל נזקים. בנוסף לא מומלץ לנער את הבקבוק או להעביר את הנוזל לבקבוק אחר.

כמו כן גם הצורה בה אתם מאחסנים את הבושם משפיעה על תהליך ההתנדפות. לדוגמה, חשיפה של הבושם לאור, לחום, ללחות או לשמש פוגעת בו קשות. הוצאת הבקבוק מהקופסה והשארתו בחוץ, גם היא תתרום לחמצון ולהתנדפות מהירה יותר. גם אם לבושם מסוים יש תאריך תפוגה בתווית, צורת אחסון נכונה תוכל להאריך משמעותית את חיי המדף שלו.

איך מזהים בושם מקולקל / פג תוקף

ניתן לזהות בושם שהתקלקל או פג תוקפו באמצעות שתי דרכים עיקריות:

בדקו כיצד הבושם מריח – האם יש שינוי משמעותי בריח הבושם? האם הריח פחות דומיננטי משהיה? האם יש ריח לוואי של חומץ? אם עניתם "כן" לפחות על שאלה אחץ ככל הנראה הבושם פג תוקף או בדרך לשם.

בדקו כיצד הבושם נראה – האם כמות הנוזל פחתה משמעותית? האם צבע הנוזל כהה יותר? האם הנוזל נראה אטום יותר ופחות שקוף משהיה? לעיתים אף יש מצבים בהם נוצרים קריסטלים קטנים בתוך הנוזל; סימן לא טוב בהחלט.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook