fbpx

ד"ר איאד נאסר – מורסה בשן / אבצס דנטלי

0

מורסה בשן, המכונה גם אבצס דנטלי היא זיהום כואב המתרחש בפה, המשפיע על השן והרקמות הסובבות אותה. כשהיא לא מטופלת, אבצס דנטלי עלול לגרום לסיבוכים חמורים, להשפיע לרעה על בריאות הפה ובכלל על הבריאות הכללית. ד"ר איאד נאסר יספר במאמר את הסיבות, התסמינים ואפשרויות הטיפול למורסה בשיניים, ויספק מידע חשוב ומשמעותי לשמירה על בריאות שיניים מיטבית.

ד"ר איאד נאסר – מהם הגורמים למורסה בשן

מורסה בשן נובעת בדרך כלל מזיהום חיידקי, הנובע לרוב מהיגיינת פה לקויה, עששת לא מטופלת או שן פגומה. ישנם שלושה סוגים עיקריים של אבצס דנטלי והם:

  • מורסה פריאפיקלית: זיהום בשורש השן, הנגרם לרוב מעששת לא מטופלת או פציעה הפוגעת בעיסת השן.
  • מורסה בחניכיים: זיהום בחניכיים המקיפים את השן, הנובע לרוב ממחלת חניכיים מתקדמת או פציעה הפוגעת ברקמות התומכות.
  • מורסה פנימית בחניכיים: זיהום בשטח החניכיים, הנגרם בדרך כלל מחדירת חומרים זרים, כמו חלקיקי מזון או פסולת, מה שגורם לפלישה של חיידקים.

ד"ר איאד נאסר – מהם התסמינים של אבצס בשן

הסימנים והתסמינים של מורסה בשן יכולים להשתנות, על פי דוקטור איאד נאסר, בהתאם לחומרת הזיהום ולמיקום. התסמינים הנפוצים כוללים:

  • כאב שיניים מתמשך ופועם
  • רגישות לטמפרטורות או לחץ חמים וקרים
  • נפיחות או דלקת בפנים
  • חניכיים אדומות, נפוחות או מדממות
  • נשימה בריח רע או טעם רע בפה
  • קושי בבליעה או פתיחת הפה
  • חום או חולשה כללית

במקרים מסוימים, המורסה עלולה להיפתח, לשחרר מוגלה ולספק הקלה זמנית בכאב. עם זאת, אין זה אומר שהזיהום טופל. טיפול שיניים יסודי עדיין חיוני במקרה זה ויספק פתרון קבוע לבריאות תקינה כללית.

איך מאבחנים מורסה בשן ואיך מטפלים בה?

אם אתם חושדים שיש לכם אבצס דנטלי חשוב לפנות מיד לטיפול שיניים. רופא השיניים שלכם יבצע בדיקה מקיפה, שעשויה לכלול צילומי רנטגן, כדי לאבחן במדויק את הבעיה ולקבוע את הטיפול המתאים ביותר. טיפולים נפוצים עבור מורסה דנטלית כוללים:

  • אנטיביוטיקה – במקרים מסוימים, רופא השיניים שלכם ימליץ על טיפול אנטיביוטי. הסיבה לכם היא מלחמה עיקשת בזיהום ומניעה של ההתפשטות של הזיהום.
  • ניקוז המורסה – רופא השיניים במצב הזה יוצר פתח כדי לשחרר את המוגלה ותוך כך להקל על הלחץ. הליך זה מספק הקלה בכאב ומסייע בהפחתת הזיהום.
  • טיפול שורש – אם הזיהום הגיע אל תוך השן, ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש להצלת השן. הליך זה כולל הוצאת הרקמה הנגועה, ניקוי וחיטוי פנים השן ומילוי החלל בחומר דמוי גומי. לאחר מכן, השן תיאטם עם כתר או סתימה להגנה.
  • עקירת שן – במקרים חמורים, בהם לא ניתן להציל את השן, עקירה עשויה להיות דרך הפעולה הטובה ביותר להסרת מקור הזיהום ולמניעת סיבוכים נוספים.

איך מונעים אבצס דנטלי? ד"ר איאד נאסר מסביר

מניעת מורסה בשיניים כרוכה בשמירה על הרגלי היגיינת פה טובים, כולל צחצוח רגיל, שימוש בחוט דנטלי ובדיקות שיניים בתדירות תכופה ובכלל טיפול בבעיות בשיניים באופן מיידי.

כדי למזער את הסיכון לפתח אבצס, יש לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים עם פלואוריד המסייעת במניעת הצטברות חיידקים, להקפיד להשתמש בחוט דנטלי בכל יום על מנת להסיר רובד חיידקים וחלקיקי מזון בין השיניים.

חשוב שתבקרו באופן תכוף אצל רופא השיניים שלכם לצורך בדיקות סדירות, ביקורות וניקוי השיניים. הגבילו מזונות ומשקאות ממותקים וחומציים שיכולים לגרום לעששת ובזמן שאתם עושים ספורט, במידה וזהו ספורט מאסיבי מומלץ להשתמש במגן פה לצורך הגנה על השיניים מפני שברון או פציעה בחניכיים או בחלל הפה.

אל תתפשרו, הגיעו אל הרופאים הטובים ביותר

מורסה בשן היא מצב כואב ועלול להחמיר ואף לגרום לסיבוכים אם לא מטפלים בו בזמן או כראוי. הבנת הסיבות, הסימפטומים והטיפולים של אבצס דנטלי יכולים להביא לתוצאות טובות אם מטפלים בזמן.

לא כולם יודעים או מודעים לכך, אך טיפול בשיניים מביא לבריאות כללית טובה. זיהומים בחלל הפה ובשיניים עלולים להביא למצב בריאותי מסכן חיים במגוון של סיטואציות. ד"ר נאסר איאד מעיד על כך שטיפולים מונעים יכולים להציל חיים, דאגו עוד היום להגיע אל הרופאים הטובים ביותר ולהיות מלווים ברמה המקצועית ביותר כי הבריאות שלכם היא הכי חשובה. גם בריאות השיניים, החניכיים וחלל הפה, וגם הבריאות הכללית כמובן.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook