fbpx

דרום אפריקה – היעד החדש להשקעות נדל"ן?

0

כמו יעדים רבים אחרים בעולם בעשרות השנים האחרונות, גם דרום אפריקה עלתה לאחרונה על הכוונת של משקיעי הנדל"ן הישראלים. כאשר מתרחש מפגש בין יעד לאומי של עידוד השקעות זרות בנדל"ן לבין עודף ביקושים ומטבע מקומי חלש יחסית, נוצרת הזדמנות ייחודית מהסוג החביב על משקיעי הנדל"ן הפרטיים בישראל.

 משקיעי הנדל"ן הישראלים מחפשים עוד ועוד הזדמנויות מעבר לים, ונדמה שבכל פעם צומח לו טרנד חדש אשר סוחף אחריו משקיעים ישראלים רבים. רומניה, ברלין, גיאורגיה, אוקראינה ולאחרונה אפילו טורקיה, כולן יעדים פופולאריים להשקעות נדל"ן בעשורים האחרונים. לכך יש מספר סיבות, אך המובילה שבהן היא ללא ספק יצירתיותו של המשקיע הישראלי בחיפושו אחר ההשקעה המשתלמת ביותר, או הדרך המהירה ביותר "לעשות כסף". בשנתיים האחרונות נרשמת פעילות ערה של משקיעים ישראלים בשוק הנדל"ן הדרום אפריקאי, ויודעי דבר כבר מספרים כי זהו היעד החם הבא למשקיעי הנדל"ן הפרטיים.

הפוטנציאל הגלום ביבשת השחורה מושך את תשומת ליבם של משקיעים בעולם כולו, ולצד נתוני הצמיחה המרשימים אשר מובילים לעלייה תלולה במחירי הנכסים בערים המרכזיות, חשוב להכיר גם את האקלים הגיאו-פוליטי הייחודי של דרום אפריקה ואת הסיכונים הכרוכים בהשקעה כזו.

לפני מעט למעלה מעשור החליטה ממשלת דרום אפריקה על הזרמה של יותר מ-60 מיליארד דולר במטרה לעודד השקעות ולהביא לשיפור בתשתיות. את התוצאות של המהלך הזה ניתן לראות בערים רבות במדינה, ומי שביקר בה בתחילת שנות האלפיים לא יזהה אותה. קייפטאון, אחת הערים המרתקות בעולם, מתחילה לרשום התפתחות מואצת ומהווה יעד מעניין במיוחד להשקעה. שוק הנדל"ן בקייפטאון הוא שוק מתפתח הזוכה לעידוד ממשלתי, וכאשר מצרפים לכך את חולשתו של המטבע המקומי ואת שיעורי הריבית האטרקטיביים למשקיעי חוץ, קל להבין מדוע זהו יעד קלאסי למשקיע הנדל"ן הישראלי.

המטבע המקומי, הראנד הדרום אפריקאי, חווה פיחות חד, ולביצועים הגרועים שלו  תרומה משמעותית לעידוד ההשקעות הזרות, מאחר ומשקיעים זרים שמגיעים עם דולרים יכולים לרכוש נכסים איכותיים משמעותית מאלו שיכלו לקנות באותו סכום לפני הפיחות. ממשלת דרום אפריקה מצידה עושה מאמצים רבים במטרה למשוך משקיעים זרים, ובין היתר מציעה הקלות בקבלת משכנתאות ותנאים מיוחדים למשקיעי חוץ.

"לצד הפוטנציאל האדיר ישנם סיכונים שחשוב לקחת בחשבון" אומר אופיר אייל בר, משקיע נדל"ן ישראלי אשר פעיל בשנים האחרונות בדרום אפריקה, "חשוב להכיר את החוק המקומי, לשמור על נקודת מבט ביקורתית ולהיזהר משחיתות שלטונית". אולם גם המשקיעים הזהירים ביותר מסכימים כי הן שוק הנדל"ן למגורים והן שוק נכסי היוקרה טומנים בחובם פוטנציאל משמעותי. צפי הביקושים לדירות מגורים, על פי נתונים רשמיים של עיריית קייפטאון, הוא של 500,000 יחידות מגורים עד לשנת 2032, מספר העולה על התחלות הפיתוח הקיימות.

לדברי אופיר בר מצב זה אינו ייחודי רק לקייפטאון, היבשת השחורה כולה נמצאת בעיצומו של משבר נדל"ן חמור והביקושים לכל סוגי הנכסים נמצאים בשיא. ההתפתחות הדמוגרפית המואצת, לצד מגמה של נהירה לערים הגדולות, יוצרת עליית מחירים קבועה בערים המרכזיות בכל רחבי היבשת. בנוסף, הביקוש הקשיח לנכסים מצדם של משקיעים זרים ותושבים מקומיים רק מתעצם ומנבא טובות בנוגע להמשך מגמת עליית המחירים.

רמת ההכנסה לנפש ביבשת אמנם נחשבת לאחת מן הנמוכות בעולם, אולם באופן דומה לתהליכים אשר התרחשו במזרח, השיפור המתמיד ברמות ההכנסה של משקי הבית יוצר מעמד ביניים חדש, עם יכולות כלכליות משופרות ויכולת לרכוש נכסים לדיור. אם נחזור לקייפטאון, בירת השקעות הנדל"ן הדרום אפריקאית, הרי שמחירי הנכסים בה עולים ב-10% בממוצע בכל שנה, ועדיין מחיריהם נמוכים משמעותית במונחים דולריים מאלו המקובלים בבירות מערביות אחרות. מחירה של דירה ממוצעת במרכז העיר עומד על כ-15,000 שקלים למטר, שהם כ-25% ממחירו של נכס מקביל בתל-אביב, לדוגמא.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook