fbpx

חיים ביבס // תום התמ"א?

ראשי העיריות היו ראש החץ ביירוט התוכנית, שהביאה לשיפור בחייהן של אלפי משפחות

0

מעטים זוכרים את משמעות ראשי התיבות. כולם אומרים תמ"א. עבר תמ"א, קיבל תמ"א, ממתין לאישור תמ"א. מי יודע שזו הייתה תוכנית מתאר ארצית מספר 38, לחיזוק מבנים כנגד רעשי אדמה. היעדים האמיתיים שונו תוך כדי תנועת המנופים. הבתים הישנים ברובעים המרופטים של הערים הגדולות זכו בעוד כמה קומות, מעלית, חניון תת־קרקעי, ממ"דים. הדיירים נהנו מדירה טובה יותר, גדולה יותר, בבניין ששווה הרבה יותר. הקבלנים, אלה שביצעו, הרוויחו מהפער בין מחיר הדירות הנוספות שמכרו לבין עלות השיפוץ הענק של כל הבניין. היחידים שהרגישו מופסדים היו ראשי העיריות. אמנם נוספו להם כמה דיירים משלמי ארנונה, אבל הם צריכים לתת בתי ספר, גני ילדים, שטחים ציבוריים, פינוי זבל, ועוד הרבה דברים שהאנשים האלה מתעקשים לדרוש.

ראשי העיריות היו ראש החץ ביירוט התוכנית, שעבדה ופעלה במשך עשור וחצי, הביאה לשיפור בחייהן של אלפי משפחות, הזניקה והבריאה אזורים ורחובות דועכים ומזדקנים. שיפוץ חלקי, אומרים ראשי הערים, זה לא טוב. אפילו עקירה של בית ישן אחד והחלפתו בחדש איננה פתרון. מה שצריך, הם מסבירים, זה הריסה ובינוי של אזורים שלמים, במכה אחת. וואלה.

גם אם על ניירות השרטוט זה אולי נראה יפה (האמת שלא, רובע שעשוי משכפול של מבנים דומים הוא ממש לא עיר), במציאות חיינו תוכניות כאלה מתממשות, אם בכלל, אחרי 40 או 50 שנה. הרגו את התמ"א, והתושבים, כמו תמיד, בולעים ושותקים. יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס אולי לא היה האיש שטרפד לבדו, אבל הוא האדם שהיה יכול להציל. זה לא קרה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook