fbpx

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון // אימת הקמעונאים הישראלים

המפלצת של בזוס צפויה להגיע בישראל לנתח שוק של 10%–30% משוק המסחר המקוון, עם מכירות של 1.38 מיליארד שקל בתוך שנתיים מתחילת הפעילות

0

הכינו את הממחטות. בכי קורע לב צפוי כאן בחודשים הקרובים. את הזעקה הגדולה יובילו היצרנים המקומיים ואליהם יצטרפו היבואנים, מנהלי הקניונים, בעלי רשתות המסחר והאלקטרוניקה ועד הקמעונאים הקטנים, עם רשת הביטחון הרעועה ביותר. הם מריחים את השינוי המתקרב ופוחדים ממנו פחד מוות. בצדק.

אמזון, ענקית האינטרנט, שכבר שינתה את דפוסי הצריכה במדינות רבות בעולם, שמה את ישראל על הכוונת ונכנסת לחיינו בסערה. את הזמינות והמיידיות שהפכו לדרך חיים בארה"ב, רוצים להביא גם לארץ הקודש.

זה לא מקרי. ישראל התברגה לאחרונה אל צמרת המדינות המובילות ברכישה בענקית האונליין עלי באבא (ע"ע ג'ק מא בקטגוריה זו). בכירים שם נדהמו מכוח הקנייה של מדינה קטנה כל כך. אמזון ראתה כי טוב ויצאה לדרך. כדי לאותת שלמדה לעומק את המנטליות הישראלית, נתנה אמזון הוראה לספקים לדאוג שהסחורות יהיו מוכנות וזמינות למכירה כבר בתקופת החגים. השי לחג השנה במרחק הקלקה.

המפלצת של ג'ף בזוס צפויה להגיע בישראל לנתח שוק של 10%–30% משוק המסחר המקוון, עם מכירות של 1.38 מיליארד שקל בתוך שנתיים מתחילת הפעילות, ו־6 עד 7 מיליארד שקל בתוך שלוש עד חמש שנים. על פי מחקר שערכה חברת דלויט עבור משרד הכלכלה, קטגוריית החשמל והאלקטרוניקה מסתמנת כפגיעה במיוחד. אמזון צפויה לחלוש בה על 18% מהשוק הקמעונאי ועל 45% מהשוק המקוון. אחריה יקבלו מכה גם קטגוריות האופנה, הטיפוח והקוסמטיקה. אף ענף לא יישאר חסין.

מי שקונה באתרי האינטרנט באופן תדיר, יודע שאין דבר מתסכל יותר מלחשוק במוצר, להחליט כבר על צבע ומידה, רק כדי לגלות שהחברה לא מספקת שירותי משלוח לישראל או שהמשלוח ייקר משמעותית את הרכישה. הצרכנים הישראלים רואים את המחירים המוצעים ללקוחות בארה"ב ובאירופה, ומתקנאים. הם שומעים על משלוח שיוצא ומגיע באותו יום, ומהיכרותם עם דואר ישראל זה נשמע כמעט דמיוני. עד היום קיבלנו את הגורל המר בהכנעה. אמזון מבטיחה לשנות את התמונה.

היצרנים והיבואנים המקומיים, רשתות האופנה ומנהלי הקניונים יודעים שאין דרך לעצור את הרכבת הזו. הסוף ידוע מראש – הקטר של בזוס ידרוס אותם בקלות. לכן הם קיוו לפחות לקבל הגנה מהמדינה. בגזרת המיסוי הם דורשים לבחון שינוי בתקרת הפטור ממס בהזמנה מהרשת, ולבטל את פער המע"מ בין חברות מקומיות ובינלאומיות.

עד שהממשלה תקבל החלטה וכל עוד השירות של אמזון יוצא בינתיים לדרך, כל הוויכוח הזה פחות מעניין את הצרכנים. אנחנו נקבל היצע גדול יותר, במחיר נמוך, והכל – בלי לקום מהספה. אז תכינו את הממחטות, כן? ואם כבר, תזמינו אותן באמזון.

המספרים של אמזון

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook