fbpx

עבודות איטום – כל מה שחשוב לדעת

0

מה אתם יודעים על איטום?

אם גם לכם עולה תמונה של איש מקצוע מזריק חומר לחריצים בין הפאנלים – אתם צודקים, אבל זה ממש לא הכל: תחום האיטום חולש כיום על מצבים רבים בבתים ובמבנים שונים, ומציע פתרונות איכותיים ובטכנולוגיות מתקדמות. איטום איכותי שנעשה במקצועיות יכול לתת מענה למגוון בעיות שצצות כמעט בכל בית מגורים במהלך השנים. אז הנה כמה סוגים נפוצים של פתרונות איטום שכדאי שגם אתם תכירו אותם:

איטום גגות

מה לא נאמר על איטום גגות? בין אם מדובר בגגות בטון או גגות קלים ואיסכורית , האיטום המבוקש ביותר ונצרך כמעט בכל גג חשוף באיזושהי נקודת זמן. הטבע עושה את שלו ולאורך השנים שכבת הבטון של הגג נוטה להיחלש ולצבור רטיבות, סדקים ובעיות שונות שמצריכות פתרונות איטום. הפתרונות המוכרים ביותר בתחום איטום גגות הם איטום בזיפות, איטום ביריעות ביטומניות ואיטום באמצעות חומרים (אקריליים, ביטומניים או פוליאוריתניים). איטום בזיפות הוא שיטה ותיקה שבה שופכים ומחליקים זפת חמה על גבי הגג או אזורי הסדקים המועדים לרטיבות. שיטה זו נחשבת למיושנת יחסית אך במקרים רבים היא עדיין מוכיחה את עצמה: הזפת חודרת אל תוך סדקי החריצים ומתקבעת שם לאחר שהיא מתקררת. החיסרון העיקרי של שיטה זו, על אף היותה זולה, הוא העובדה שלאורך הזמן גם שכבת הזפת נוטה להיסדק ולכן יש להקפיד על תחזוקה שנתית שלה. איטום באמצעות יריעות ביטומניות נחשב לשיטה מובילה, גם אם היקרה יחסית, לצורך שמירה על הגג מפני רטיבות. בשיטה זו מניחים יריעות העשויות מחומר חזק ועמיד במיוחד על גבי הגג. עם כל היתרונות שבשיטה זו יש צורך להסיר מהגג חפצים מוברגים או כאלו שמצריכים קדיחת חור ביריעה – שכן כל חיתוך או חור ביריעה עלול לגרום לחלחול מים אל הגג.השיטה האחרונה בתחום איטום גגות כוללת שימוש בחומרים מתקדמים שיועדו לאיטום ממושך, ביניהם: איטום באמצעות חומרים איטום אקריליים – בעלי כושר אחיזה על גבי בטון וחומרים אחרים, איטום באמצעות חומרים ביטומניים – שמיועדים יותר לאיטום נקודתי או כהשלמה ליריעות ביטומניות ואיטום באמצעות חומרים פוליאוריתניים – שעמידים בתנאים של רטיבות מתמשכת.

איטום רטיבות בקירות חוץ

סדקים בקירות חיצוניים זה לא רק נזק אסתטי: חריצים ובקעים פוגעים בבידוד הבית מפני חום או קור קיצוניים ומזמינים מצבי רטיבויות לאחר גשם. הבניה המאוחרת יותר מאופיינת בשימוש בחומרים מתקדמים ועמידים יותר מפני סידוק ובלאי, אך עדיין מתרחשים מצבים של כשלים שונים בקירות החיצוניים שמצריכים עבודת איטום קירות חוץ. אחד הגורמים הנפוצים לכשל בקירות חוץ הוא חיפוי שיושם באופן לא  אטום דיו על מנת למנוע רטיבות, כגון אבן, שיש וכדומה.  השיטות בתחום איטום רטיבות בקירות חוץ הן רבות, וכוללות יישום שליכט אקרילי, יישום שליכט צמנטי ואיטום באמצעות חיפוי. בטרם העבודה איש המקצוע יבחן את גודל הבית או המבנה, את מצב הטיח, כמות החומר שנדרש לעבודה, גובה ומיקום העבודה ועוד, ולפיהם יבחר את שיטת העבודה הנכונה למקרה. עבודה עם שליכט אקרילי מומלצת למצבים של ליקויי טיח, שכן לחומר האקרילי יש גמישות יחסית ואינו נשבר בזמן התרחבות או התכווצות הבסיס. השליכט האקרילי נחשב ליקר יחסית. עבודה עם שליכט צמנטי תתאים לאיטום קירות חיצוניים במקומות נקודתיים ולא רחבים. החומר הצמנטי נחשב לפחות גמיש מחברו האקרילי. יישום חיפוי אבן יתבצע כאשר הקיר עצמו מחופה, וייעשה על ידי דיסק שיחתוך לאורכן של הפוגות ויאטום את מרווחי החיפוי. את העבודה מסיימים עם רובה ובמקרים מסויימים יוסיף סילר למניעת ספיגת מים.

איטום בסנפלינג

איטום בסנפלינג משמש לאיטום רטיבות בקירות חוץ בגובה, כגון קומות גבוהות בבנייני מגורים או משרדים, שאליהן לא ניתן להגיע בסולם. השיטה של איטום בסנפלינג מהווה גם פתרון נוח הרבה יותר מבניית פיגומים, שמצריכים בנייה וגורמים ללכלוך מסביב או משימוש במנוף או במת הרמה, שתופסים מקום רב ומהווים הפרעה לתנועה ברחוב. איטום בסנפלינג אולי נשמע כיף, אבל דורש הכשרה והסמכה לשם כך, ומצריך מיומנות של בעל המקצוע – ביצוע עבודת איטום איכותית כשהוא תלוי בין שמיים וארץ, ויכולת תנועה על ידי שימוש ברתמות ובחבלים. בנוסף, קיימים כללי בטיחות חשובים בעת עבודות איטום בסנפלינג כגון עיגון נכון של החבלים, מצב טוב של החבלים והאביזרים השונים וכן ריענון תקופתי שעל בעלי המקצוע לעבור על מנת להמשיך בתפקיד זה. ועם כל האמור, עבודת איטום בסנפלינג לצורך איטום קירות בגובה נחשבת למועדפת מבין שאר האופציות: איטום בסנפלינג חוסך זמן יקר של התעסקות עם פיגומים או מנופים, מהווה פתרון נוח וקל ליישום, חסכוני בכסף לדיירי הבית ומבצע עבודה נקיה ונטולת לכלוך, אבק או פגיעות שונות בסביבת העבודה. מומלץ לבחור בחברה עם ניסיון מוכח באיטום בסנפלינג, שכן הניסיון בתחום זה מהווה פקטור חשוב לעבודה איכותית ועמידה לאורך זמן.

איטום קירות שלילי

גם לכם יש קומת מרתף בבית או בבניין? מן הסתם גם אתם מכירים את המצב שבו חודרת רטיבות אל תוך קירות המרתף מכיוון הקרקע שצמודה אליו. במקרים כאלו יש צורך בביצוע איטום קירות שלילי קריסטלי (או שאינו קריסטלי) – שנקרא 'שלילי' מכיוון שבניגוד לאיטום רגיל איטום כזה מתבצע מכיוון פנים המבנה, כיוון שלא ניתן להגיע אל צדו החיצוני של הקיר על מנת לאטום.לצורך איטום מסוג כזה מומלץ לעשות שימוש בחומרים חזקים וגמישים שהינם בעלי כושר עמידה בלחץ ויכולת היצמדות טובה לתשתית. השיטות הנפוצות לאיטום קירות שלילי הן איטום במריחה – שמתאים למצבים בהם יש צורך בשיקום הבטון (מתאים גם למצבי סגרגציה) ואיטום בהזרקה – במסגרתו מוחדרים חומרים אל תוך הסדקים בקירות, מתנפחים בעת המגע עם הלחות וכך אוטמים את הנקבים שנוצרו. מקרים שבהם יש צורך באיטום קירות שלילי כוללים מצבי נזילות שהתגלו, כשלי איטום בעת בניית המבנה וכשל שנפל בבחינה של מכון התקנים. במקרים נדירים יותר נוצר כשל איטומי עקב תזוזות גיאולוגיות של פני הקרקע.

ייבוש תת רצפתי

מושג נוסף שחשוב להכיר בתחום האיטום הוא ייבוש תת רצפתי . במצבים של מים שהצטברו ברצפה מסיבות שונות (ליקויים בריצוף, פיצוץ צנרת ועוד) חשוב מאוד לא להשהות את טיפול הבעיה שכן נזקי הבעיה עלולים להוות סכנה לדיירים: התפתחות עובש שאינו מיטיב עם מערכת הנשימה, גורם לאלרגיות ובמקרים קיצוניים גם לפגיעות חמורות. ייבוש תת רצפתי נעשה באמצעות מכשיר שעובד על ייבוש ושאיבה של הלחות, ומאפשר לדיירי הבית לחזור לאחר מספר שבועות של עבודת המכשיר, בהתאם לגודל הבית.

לסיכום

אם גם אתם זקוקים לעבודות איטום מומלץ לפנות לחברת איטום עם ניסיון בסוגי האיטום האלו, על מנת להבטיח עבודה מקצועית ועמידה, וראש שקט לעוד שנים קדימה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook