fbpx

גירושין – איך עושים את זה נכון?

0

גירושין הם חוויה לא פשוטה לכל המעורבים בהם ויש חשיבות רבה להתנהלות בתהליך הגירושין מרגע קבלת ההחלטה להפריד כוחות. כל מקרה גירושין הוא ייחודי ותלוי נסיבות, ולכן לא בהכרח מה שנכון לאחרים נכון לכם ולהפך. מרגע שהמחשבה להתגרש מתחילה להתגבש, חשוב להתנהל בצורה מחושבת ולא אימפולסיבית, לא לנקוט בצעדים חד צדדיים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מעולם עריכת הדין ומהעולם הטיפולי, כדי לקבל פרספקטיבה מלאה על ההליך ועל האפשרויות העומדות בפניכם ועל הדרך המדוייקת והמתאימה לכם ביותר. יש למשל זוגות שנפרדים בהסכמה מתוך תחושת מיצוי ולא מתוך כעס או סכסוך ממושך ולהם ייתכן ויתאים הליך גישור. יש זוגות שרמות המתח ביניהם עולות על גדותיהן ובמקרה כזה הסיכוי שיגיעו להסכמות הוא קטן ועדיף להתדיין בבית המשפט. יש גם כאלה שעדיין אוהבים וקיים בסיס טוב לקשר, אך מקרה בודד של בגידה, למשל, הביא אותם להחלטה להתגרש . במקרה כזה ייתכן וניתן להציל את הקשר ולהגיע להסכם שלום בית לחלופין גירושין.

אילו אלטרנטיבות עומדות בפני העומדים להתגרש:

גישור גירושין הליך במהלכו נפגשים שני הצדדים עם מגשר שלוקח בחשבון את האינטרסים השונים בניסיון להביא להסכם גירושין מוסכם על שני הצדדים. במקרה כזה אין הפתעות ובית המשפט לא נוהג להתערב ולכפות משהו אחר מלבד מה שסוכם בין הצדדים. האווירה בהליך כזה היא מפשרת ומקרבת ולא מלחמתית והיא תמיד עדיפה, במידת האפשר.

במהלך הגישור ניתן להגיע לשלושה סוגי הסכמים:

  1. הסכם גירושין מוסכם – הסכם המסדיר את כל הסוגיות שעל הפרק: משמורת, מזונות וחלוקת רכוש, כאשר שני הצדדים הסכימו על כל סעיפיו.
  2. הסכם שלום בית- הסכם שמטרתו הצלת הקשר תוך הסדרת המחלוקות של בני הזוג והתייחסות לפעולות שיצטרכו לעשות כדי לשקם את היחסים.
  3. הסכם שלום בית לחלופין גירושין – הסכם הבנוי משני חלקים ומשלב בין הסכם שלום בית להסכם גירושין מוסכם– חלק אחד המסדיר שלום בית בין הצדדים והחלק השני עוסק במקרה ושלום הבית לא יצלח וכיצד יוסדרו הגירושין על כל רבדיהם.

כדי שיהיה להסכמים הללו תוקף יש חובה להביאם לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

תביעת גירושיןבמידה וגישור הגירושין לא צלח או לא הייתה נכונות להשתתף בו, תתקיים התדיינות משפטית בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, בהתאם למקום בו הוגשה הבקשה ליישוב סכסוך, ובהתאם לתביעות שהוגשו לאחר מכן. חשוב לציין כי לבית הדין הרבני יש סמכות בלעדית לדון בתביעת גירושין  של בני זוג יהודים אולם בנושאים הכרוכים בגירושין יש סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה. נושאים הכרוכים הם: משמורת, מזונות וחלוקת רכוש.

במידה והגעתם לכדי התנהלות בערכות המשפטיות, להלן מספר כללי עשה ואל תעשה לפני ובמהלך הדיונים:

  1. הסתייעות בגורמים חיצוניים – חשוב להסתייע בכמה גורמים שיהיו לצדכם במהלך התקופה ויאפשרו לכם פרספקטיבה מאוזנת ומושכלת: 
  • עורך דין מומחה ומנוסה בתחום דיני המשפחה שיהיה לכם לעזר ויבנה יחד איתכם אסטרטגיה משפטית המתאימה ספציפית למקרה שלכם.
  • קרוב משפחה או חבר קרוב שיהיה לכם לאוזן קשבת ותוכלו להיתמך בו לאורך ההליך.
  • איש טיפול שיעזור לכם לצלוח את המשבר המשפחתי (לכם ו/או לילדים בהתאם לנסיבות).
  1. המנעו מפעולות פזיזות – מתוך סערת הרגשות, המגיעה עם ההחלטה להתגרש, חשוב מאוד שלא לעשות צעדים חפוזים ובלתי הפיכים שלא יאפשרו תקשורת תקינה ובריאה לאחר השלמת הגירושין.
  2. דיסקרטיות – חשוב עד מאוד לשמור על דיסקרטיות לכל אורך התקופה שכן ידע הוא כוח והאסטרטגיה של הגירושין עליה עמלתם רבות, חשוב שלא תתגלה לצד השני.
  3. תיעוד מסמכים והוצאות – אלו ישרתו אתכם במהלך ההתדיינות.
  4. התנהלות במהלך הדיונים – מעמד ההופעה בבית המשפט מעורר לעיתים קרובות התרגשות וחששות. חשוב להגיע מוכנים ולשמור על שליטה עצמית.

יש להמנע מהתפרצויות, צעקות והתלהמות – אלו אינם מתקבלים בברכה בתוך כותלי בית המשפט, גם אם יש בהם זעקה כנה של האמת. חשוב להבין שהתנהגות כזאת הינה בעוכרי אותו מתדיין שמייד מצטייר כחסר שליטה ואף אלים והדבר משליך על הדמות המצטיירת בעיני השופט או הדיין.

יש להגיע מוכנים לקראת מתן עדות מטעמכם – לקרוא היטב את כתבי הטענות שהוגשו מטעמכם ומטעם הצד שכנגד, לעיתים חולף זמן רב מיום הגשת התביעות ואפילו תצהירי העדות ועד יום מתן העדות בפועל ולעיתים חלים שינויים עובדתיים.לכן חשוב להכיר היטב את הטענות שלכם בעבר ואת המציאות עליה ברצונכם לספר בהווה טרם תעידו.

היו עניינים ומדוייקים ככל הניתן במהלך מתן העדות – יש להמנע מתשובות מסורבלות וארוכות , אשר מתישות את השופט או הדיין. יש להעיד בקול רם ובקצב איטי כדי שעדותיכם תתומלל בצורה מלאה ומדוייקת, יש להמנע מהערות ציניות המעוררות אנטגוניזם ולשמור על קורקטיות.

המאמר נכתב מטעם עו"ד אביבית מוסקוביץ, העוסקת בתחום דיני המשפחה אשר    סייעה לאלפי לקוחות לצלוח את הליך הגירושין בהצלחה  רבה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook