fbpx

מזג האוויר הקיצוני, הכלכלה העולמית והחיים עצמם

ועכשיו התחזית: לא משנה כמה נדבר על משבר האקלים, הדרך היעילה ביותר להבהיר את חומרת המצב היא לדבר אל הכיס של הצרכנים ושל החברות כאחד

0

מותו בהתרסקות מסוק של נשיא איראן ראיסי השבוע הזכירה לכולנו איך יכול מזג האוויר לשנות ברגע אחד את המפה הפוליטית. אבל לא חייבים אירוע דרמטי כזה.  שינויים קיצוניים במזג האוויר פוגעים בנו בכל תחומי החיים.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה דרסטית בתדירות אירועי מזג אוויר קיצוני: סופות והצפות הרסניות, גלי חום ושריפות עולים לא רק בחיי אדם וברווחתן של קהילות שלמות, אלא משפיעים גם על שורת הרווח של העולם העסקי, מה שגורם לחברות ולארגונים לשנות את האסטרטגיה ואת נתיב ההשקעות שלהם.

מיהם הנפגעים המיידיים? החקלאות, סקטור השירותים והתיירות, חברות הביטוח וכמובן כל מי שתלוי בשרשראות האספקה והשילוח. 

רק לפני חודש קראנו על המחסור הצפוי בקקאו ובקפה בשוק העולמי: שני הגידולים האלה נפגעו ממזיקים שונים, שמתפשטים עכשיו בדרום אמריקה בגלל שינויי מזג האוויר וההתחממות הגלובלית.
אבל למה ללכת רחוק, הרי כולנו יודעים עד כמה חורף יבש מדי או קר מדי משפיע על מחירי הירקות והפירות.

גם שוק השירותים נפגע משינויי מזג האוויר: בתור צרכני הקצה, אנחנו נרגיש כנראה את הפגיעה רק כשתגיע הפסקת חשמל כי התשתיות לא יעמדו בעומס, או  שלא נוכל להזמין משלוח מוולט כי יורד מבול בחוץ. אבל מבחינת נותני השירות עצמם – מזג אוויר קיצוני מאיים בצורה משמעותית על הרווחים, ומחייב הוצאות נוספות כדי לבצע התאמות ולהמשיך לספק את השירות. 

הלכתם ברחוב ביום סוער ונפל עליכם ענף? האוטו טבע בגלל שהרחוב הוצף מגשם? הגג של הבניין נזל לאורך כל הקומות? חברות הביטוח נדרשות להתמודד עם עלייה משמעותית בתביעות רכוש ונזק, אובדן תוצרת חקלאית ואף פגיעה בנפש. לכן, טבעי לחלוטין, שאותן חברות ירצו לחשב מחדש את אסטרטגיית התמחור ואת הריסק, לגבות פרמיות גבוהות יותר ולהקשיח את הקריטריונים עבור מי שמגיש את התביעה.

צונאמי בתאילנד? מכת חום באירופה? שריפות בקליפורניה? גם שוק התיירות נפגע, כי לא משנה כמה פופולארי היעד – אם בכל רגע נתון מזג האוויר בו יכול להשתנות, הוא הופך ללא אטרקטיבי בעליל. בתחילת שנה עדכנה Airbnb את מדיניות הביטולים שלה כדי להתאים את עצמה לשינויים לא צפויים במזג האוויר. החל מ-6 ביוני השנה יוכל כל אחד מהצדדים לבטל את העסקה ללא קנסות או סנקציות אחרות, אם הביטול נעשה בגלל אחד ממצבי החירום האלה: מגפה (למעט קורונה), מלחמה, ניתוקי חשמל ומים מרובים באזור כתוצאה ממזג האוויר ואסונות טבע. 

ככל שאירועי מזג אוויר קיצוניים מתרבים וגורמים לביטולי טיסות והפלגות, נפגעים גם שרשראות האספקה והשילוח הבינלאומי. התוצאה: חברות שילוח ימי או אווירי מעלות את המחירים והמשלוחים מתעכבים. בשביל הצרכן הפרטי המשמעות היא שאין יותר משלוח חינם מאמזון או שהחבילה מעלי-אקספרס תתעכב, אבל כשמדובר במכולות של תוצרת חקלאית, חומרי בניין או ציוד תעשייתי – ההשלכות חמורות יותר, גם לגבי הצרכנים וגם לגבי החברות.

פעם נראה העיסוק במשבר האקלים כמו עיסוק בצרה לא מוחשית שתגיע מתישהו בעתיד. אנחנו כבר יודעים שזה לא המצב, ועדיין – הנטייה היא לזנוח את הנושא הזה לטובת מה שנראה לנו בוער יותר. המציאות היא שמדובר באיום מוחשי מאוד, לפחות כמו האיום האיראני. 

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook