fbpx

לפיד למען החרדים // הטור של דפנה ליאל

0

סוד גלוי הוא שמפלגת 'יש עתיד' אינה מתאפיינת בקנאות אידיאולוגית. למעשה, הדבר היחיד שהיא קנאית לגביו הוא להשאיר לעצמה מרחב תמרון גדול מספיק בכל עניין שעולה על הפרק. מבחינה ציבורית, קו פרשת המים היה סוגיית ההדתה. סוגיה שבה התקשה לפיד להחליט אם יש או אין הדתה. מאז אוספים יריביו בקנאות כל זגזוג לתיקיית הנגטיב, שתישלף לפני הבחירות. הזיגזג בנושא הסכם הגרעין האיראני הסב ללפיד נזק אדיר, אבל שום דבר לא מתקרב להתנהלות 'יש עתיד' בפרשת הגיוס. מדהים שמפלגת האופוזיציה, שחרתה על דגלה את השוויון בנטל, הייתה הראשונה לגבות את מתווה הגיוס שגיבש ליברמן ולא יוביל לגיוסו של חרדי אחד.

המתווה המוצע לוקה בשורה של כשלים – היעדים נמוכים עד כדי גיחוך, ולמעשה מדברים רק על 100 מתגייסים יותר ממה שהחרדים מגייסים כבר היום. החרדים שוב יקבלו תקופת הסתגלות ארוכה אף שהם בהסתגלות מאז חקיקת חוק טל, ובמקרה הכי גרוע מבחינתם, אם לא יגויסו מספיק חרדים, יוטלו על הישיבות סנקציות כלכליות. דומה הדבר לכך שחוק שירות הביטחון יקבע שאם 3,000 תל אביבים יתגייסו, לא משנה איזה מהם, כל השאר יהיו פטורים, ואם לא – בתי הספר שלהם יספגו קיצוץ תקציבי.

אבל למרות שהמתווה נטול כל עוקץ מיהרה 'יש עתיד' לאמץ אותו לחיקה כאילו היה שלה. ייתכנו לכך מספר סיבות. ייתכן ש'יש עתיד' באמת חושבת שהמתווה הוא המקסימום שניתן להשיג. אם כך הדבר, עליה לבשר לציבור הבוחרים שקיפלה לנצח את הדגל הזה. אופציה נוספת, קצת יותר סבירה, היא ההתקרבות בין לפיד וליברמן שנמצאים בקשר טוב כבר תקופה ארוכה. הקשר הזה הוא גם מה שמביא את גבאי לטעון בכל הזדמנות שישתדל לא לשבת עם ליברמן בממשלה שכן מפלגתו מעורבת עד צוואר בשחיתות, ובכך מזכיר שהמלחמה בשחיתות היא כמובן עוד דגל של 'יש עתיד', שעתיד להתקפל אם ילכו עם ליברמן. ייתכן שלפיד מבין שהוא חייב את ליברמן לצידו אם הוא רוצה להיות ראש ממשלה, אך לא ברור מדוע הקריב דווקא את הדגל הזה, היחיד שמניב לו רווח פוליטי. ב'יש עתיד' יטענו שזה בכלל לא ליברמן אלא ועדה מקצועית של הצבא שמינה השר. ואולי לפיד מבין שגם בלי החרדים אין לו ממשלה ולכן החליט לזנוח את זה לעת עתה.

ונזרוק עוד קיסם למדורה: הייתכן שלפיד פשוט מפחד מבחירות ולכן לא רצה להעצים את המשבר? הוא מבין שאם ידחק את נתניהו לפינה כולם ייאלצו להקשיח עמדות והוא ימצא את עצמו בבחירות עם פער בסקרים שקשה מאוד לסגור.

אבל האופציה הסבירה ביותר היא ש'יש עתיד' פשוט לא התעמקה במתווה. אחרת אין שום דרך להסביר את האמירה של לפיד שהמתווה של ליברמן כמעט זהה לזה של 'יש עתיד'. תקופת הסתגלות של שנתיים וסנקציות אישיות שהפכו לסנקציות כלכליות – על פחות מזה הלכו ממשלות לרבנות.

לא כל כך משנה מה גרם ל'יש עתיד' להתגייס הפעם לטובת החרדים. המשמעות היא שהמפלגה החמיצה הזדמנות אדירה לנגח את הממשלה ועוד בנושא היחיד שאולי אף היה מביא להתפרקותה. אם יש דבר כזה נטל אופוזיציוני – 'יש עתיד' ודאי לא נושאת בו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook