fbpx

תיראו מופתעים: בן גביר הקים שטאזי בשטחים

השר שאמון על אכיפת החוק נלחץ מהסנקציות הבין-לאומיות על מתנחלים אלימים, אז הוא הקים יחידה מיוחדת שתפקידה הוא לא לתפוס חלילה את הפושעים, אלא דווקא את מי שמתעדים אותם. איך זה נגמר בסוף כולם יודעים

0

השבוע פורסם כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הקים יחידת משטרה שתפקידה לרדוף פעילי שמאל שמתעדים מעשי טרור בשטחי הגדה המערבית המבוצעים על ידי מחבלים בזרוע הצבאית של הציונות הדתית. לפי הפרסום, "המנגנון הוקם בתגובה לסנקציות שהוטלו לאחרונה על מתנחלים, לטענת השר בן גביר, בגלל מידע שמעבירים אותם פעילים". מיותר לציין שלא הוקמה יחידה במשטרה שתפקידה להילחם באלימות שאותם מחבלים מבצעים. 

היחידה הוקמה במסגרת מחוז ש"י, מחוז המשטרה שמבצע תפקיד פוליטי מובהק בפקודתו של השר, מחוז המשטרה שבו 99% אחוז מהמתלונות שמוגשות על ידי פלסטינים נסגרות ללא חקירה, מחוז המשטרה שמפקדו,, אבישי מועלם, אמר בדיון בכנסת ש"50% מהתלונות שמגישים פעילי שמאל הם תלונות שווא", אך שכח לציין שהן מסווגות כך כי כלל לא חוקרים אותן. זה תמיד היה כך, אבל המצב החמיר  תחת המתנחל שהורשע בעברו בתמיכה בארגון טרור, ועכשיו תומך בכך מעמדת השר שאמון על אכיפת החוק. 

מודבר בשר שעסוק בעיקר בתדמיתו ופחות במעשים, אבל יש פה כמה תקדימים מסוכנים. ראשית, הכפפת יחידת משטרה לרצונו ולמטרותיו הפוליטיות של השר הממונה. שנית, יחידה שתפקידה לרדוף פוליטית מתנגדי משטר כאילו לא מדובר בסימן היכר מובהק של משטרים פשיסטים. 

שלישית, רדיפת אנשים שכלל אין טענה נגדם שהפרו את החוק. הרי מותר להם לתעד את המעשים האלה. אבל במצב העניינים בישראל עצם האשמות מהסוג זה כלפי מתנחלים והפללתם יביא את הציבור לזהות את הפעילים כאויבים מבפנים, ולא כאנשים שהצליחו לשמור על ההומניות שלהם בתוך חברה שלא מסוגלת להביט במראה שהעולם שם לה.  

בן גביר מקים לו שטאזי, ובכל מקום שזה קרה אנחנו יודעים איך זה נגמר.

בסוף השבוע רצחו מתנחלי הציונות הדתית שני פלסטינים בכפר עקרבא. שבועיים קודם לכן רצחו פלסטיני נוסף בכפר. פלסטיני נוסף נרצח בכפר בורקה. חיילי המשטר הצבאי תועדו מלווים פעילי טרור בכפר דומא כאשר אלו מציתים בתים, רוצחים בעלי חיים ושורפים מכוניות. כביכול מדובר בתגובה לרצח בנימין אחימאיר, למעשה זה חלק משרשרת אינסופית של פוגרומים שמטרתם היא אחת: טיהור אתני של הגדה המערבית.

אחרי 7 באוקטובר זיהו המתנחלים הזדמנות להנחיל את ערכיהם לציבור הישראלי ולדאוג שבעזה יבוצעו מעשים דומים לאלה המתרחשים בגדה. כבר באותה בשבת תקפו מתנחלים בחברון ובכפרים יאסוף, קוסרה, יאנון, איסכאכא, קריות ומוערג'את. למחרת הותקפו תושבי הכפרים קוסרה, ג'אלוד, סינג'יל, א-טייבה וסבסטיה, וזה לא נגמר שם.  שני פלסטינים נרצחו בקוסרא בתקיפת מתנחלים. אף אחד לא נעצר בפוגרומים הללו. היחידה המיוחדת של בן גביר, לעומת זאת, כבר הספיקה לבצע מעצרים של שני פעילי שמאל ושני פעילים זרים בזמן הקצרצר שבו היא קיימת. 

זה מראה כמובן שלא מדובר רק באלימות מתנחלים, אלא במאמץ ממסדי. באותו יום שבו הודיעו על הקמת הצבא של בן גביר, פורסם גם כי השופט העליון נעם סולברג פסק כי משפחות פלסטיניות יפונו מביתם זה עשרות שנים בירושלים לטובת עמותה דתית שעוסקת בטיהור ירושלים מערבים. זאת במסדרת חוקי האפרטהייד שחלים גם בתוך הקו ירוק, כמו חוק נכסי נפקדים, המאפשר להפקיע נכס מפלסטיני אם הקרקע הייתה שייכת בעבר ליהודי, אבל לא מאפשר לעשות דבר דומה במקרה ההפוך. 

מעשי הפוגרום וההרג הסדרתיים זוכים לחסינות ועידוד מכל הממסד הישראלי, החל בהשתתפות חמושה של חיילי צה"ל.

התוצאה היא, כפי שראינו, סנקציות מצד הקהילה הבין-לאומית. עוד מוקדם לקבוע כמה הן אפקטיביות, אבל הן האמצעי החוקי היחיד דה פקטו שמופעל נגד המתנחלים וניכר שהן מטרידות מאוד את הממסד הדתי-ימני. מול המדיניות הישראלית, נראה שהסנקציות האלה הן הדבר היחיד שיכול להעניק הגנה כלשהי לפלסטינים ועתיד טוב יותר לישראלים. 

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook