fbpx

עוסק זעיר – המדריך המלא

0

כל אדם מעל גיל 18 יכול להיות עצמאי ולהפוך לעוסק לאחר פתיחת תיקים ברשויות המס. החוק בישראל מכיר במספר צורות להתאגדות עסקית, והמעמד של העצמאי נקבע בלשכת מס ערך מוסף (מע"מ), בהתאם לגובה מחזור העסקאות השנתי וסוג העיסוק. יש אפשרות לפתוח עוסק פטור, כל עוד מחזור העסקאות השנתי לא עובר את התקרה שנקבעה אשר עומדת נכון לשנת 2022 על 102,292, אך ישנם מקצועות וסוגי עיסוק המחייבים רישום כעסוק מורשה.

כדי להיות עוסק פטור, מה שבעבר כונה בשם עוסק זעיר, יש לפתוח תיק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, ואם מתכננים להעסיק עובד או עובדים בעסק החדש יש לפתוח גם תיק ניכויים במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. את התיקים ניתן לפתוח באופן עצמאי לחלוטין ובצורה מקוונת, אך מומלץ לבצע את פתיחת התיקים בעזרת רואה חשבון מנוסה.

רישום עסק כעוסק פטור

עצמאי הפועל במחזור עסקאות נמוך יכול לפתוח עוסק זעיר , כלומר עוסק פטור. העוסק הזעיר יכול על פי פקודת המס להגיע עד למחזור עסקאות שנתי בסף 102,282 ₪, ואם הוא עובר מחזור זה עליו לשנות את התיק לעוסק מורשה.

כדאי לדעת כי עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו, למעט מקרים מסוימים, על כן הוא אינו רשאי לקזז מס תשומות בגין הוצאות שונות של העסק. רישום העסק כעוסק זעיר מאפשר לעצמאי ליהנות מעלויות התפעול החשבונאי הזולות ביותר מאחר שהעצמאי אינו גובה מע"מ בעסקאות שהוא מבצע, והוא לא נדרש בדיווח חודשי או דו חודשי כמו עוסקים אחרים. עם זאת, הפטור שניתן לו הוא רק לענייני מע"מ ועליו לשלם מס הכנסה, בהתאם לדרישה.

חשוב לדעת כי סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף (רישום) קובע כי יש בעלי מקצועות וסוגי עיסוק המחייבים רישום כעוסק מורשה ואין אפשרות לפתוח תיק של עוסק פטור, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי. לכן, בעלי מקצוע כמו רואי חשבון, עורכי דין, רופאים, אדריכלים, סוכני ביטוח, שמאים, מהנדסים, יועצי מס ועוד, חייבים בפתיחת תיק עוסק מורשה.

רישום עסק כעוסק זעיר (מורשה)

כדי להירשם כעוסק פטור (זעיר) יש להגיש בקשה מסודרת לפתיחת תיק עוסק זעיר באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים, כיום אפשר לשלוח את הבקשה גם בדואר אלקטרוני ואין צורך לבקר פיזית במשרד מע"מ. אם ממלאים את הבקשה באינטרנט, כלומר טופס 821, יש לבצע רישום והזדהות באתר של רשות המסים, וחשוב להכין את המסמכים הנדרשים לפתיחת התיק מראש כדי להימנע מעיכובים מיותרים.

לפתיחת תיק עוסק זעיר (פטור) במע"מ:

  • מילוי טופס 821
  • צילום תעודת זהות וספח
  • צילום שיק בנקאי או אישור ניהול ספרי חשבון בבנק
  • כדאי לצרף חוזה שכירות או קנייה של הנכס, אם רלוונטי.

לפתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה:

  • מילוי טופס 5329
  • צילום תעודת זהות וספח
  • מילוי טופס פתיחת תיק ניכויים אם מתכננים להעסיק עובדים

בנוסף, יש לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי, וכמובן לשלם בזמן.

האם צריך רואה חשבון?

באופן כללי, כל אחד יכול לפתוח תיק ברשויות המס ולהפוך לעוסק פטור לבד, ואת כל הרישום ניתן לבצע באינטרנט באופן מקוון לחלוטין וללא עלות. יחד עם זאת, עדיף לפני בחירת צורת ההתאגדות העסקית להתייעץ עם רואה חשבון על מנת לקבל החלטות נכונות, ולהתייחס לגורמים המשפיעים על כך.

לכן, עדיף לפנות למשרד רואה חשבון ולאחר ייעוץ לפתוח את התיקים ישירות מהמחשב שלו שמחובר למערכת המחשוב של רשות המסים. רואה חשבון הוא גורם מייצג המוכר על ידי רשויות המס, הייעוץ שלו חשוב ויכול לסייע לכם להימנע מטעויות ולבחור בצרת ההתאגדות המתאימה ביותר לעסק שברצונכם לפתוח. ליווי צמוד של רואה חשבון מבטיח לכם התנהלות תקינה מול רשויות המס, פתרונות יצירתיים להקטנת חבות המס, ייצוג מקצועי בכל בעיה ויתרונות נוספים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook