fbpx

עד 120: על תוחלת החיים בארץ ובעולם

0

עם העלייה העולמית בתוחלת החיים, ובתור מדינה שבה תוחלת החיים היא מהארוכות בעולם – ביטוח בריאות פרטי שכולל ביטוח מחלות קשות, הפך למוצר חשוב מאין כמוהו – כל הפרטים בכתבה הבאה

הכתבה שאתם קוראים תעסוק בנושא רגיש, ולכן נתחיל בחדשות טובות: אנחנו חיים בתקופה בהיסטוריה שבה תוחלת החיים הממוצעת של אדם היא הגבוהה ביותר אי פעם. אם היינו נולדים בכל זמן אחר, כנראה שהיינו חיים הרבה פחות, ופחות טוב.

וכעת, לאחר שראינו שאנחנו בני מזל, נצלול אל הנתונים ונענה על השאלות: מהי תוחלת החיים הממוצעת בעולם, ובישראל, מה הם גורמי המוות הבולטים ביותר, ואיך ביטוח מחלות קשות יכול להוות חבל הצלה וגורם מאריך חיים?

תוחלת החיים: ארוכה, ועולה

ישראלים לחלוטין יכולים להתגאות בחיים ארוכים – ממוצע תוחלת החיים בישראל עומד על כ-83 שנה: ממוצע של כ-81 שנות חיים בקרב גברים, וכמעט 85 שנה בקרב נשים. המספרים האלה גבוהים ממוצע תוחלת החיים במדינות OECD. כמו כן, תוחלת החיים ארוכה יותר בקרב נשים – נתון שחוזר בכל העולם, וקשור להבדלים ביולוגיים ובעיקר לקבוצת ההורמונים הקיימת אצל נשים שנקראת אסטרוגן.

בנוסף, תוחלת החיים בישראל נמצא במגמת עלייה – לשם השוואה, בשנת 2000 תוחלת החיים בקרב גברים ישראלים עמדה על 76.7 ובקרב הנשים הישראליות 80.9 שנה.

כאמור, בישראל חיים יותר ממוצע ה-OECD, שעומד על 80 שנה. יותר מכך – ישראל ממוקמת בעשיריית המדינות בעלות תוחלת החיים הגבוהה ביותר בעולם, אחרי הונג קונג – שבה חיים בממוצע 85.5 שנים, יפן (84.6 שנים), נורבגיה (83.3 שנים), אוסטרליה (83.2 שנים) ושווייץ (83.1 שנים).

באופן ברור, תוחלת חיים הולכת יד ביד עם מערכות רפואה מודרניות, תודעת היגיינה, תשתיות מפותחות ומערכת ביטוח לכיסוי הוצאות רפואיות. המדינות שסוגרות את הרשימה הן ברובן מדינות מתפתחות, רבות מהן ביבשת אפריקה. אנגולה, קמרון, ניגריה ועוד – שם תוחלת החיים הממוצעת סובבת סביב 54 שנים בלבד.

סיבות המוות: מחלות לב, ריאות ושבץ

ומה הן סיבות המוות הנפוצות ביותר? בדו"ח שהנפיק משרד הבריאות לאחרונה ומתבסס על נתוני השנים 2016-2018, מפורטות סיבות המוות הנפוצות בישראל: בראש הרשימה נמצאות מחלות הסרטן; מיד אחריהן מחלות כלי דם ולב; וסוכרת תופסת את המקום השלישי. סיבת מוות שאינו כתוצאה ממחלות – כלומר, מוות בעקבות תאונות מסוגים שונים – נמצאת במקום ה-10.

בעולם המצב די דומה. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) שנאספו ב-2019, 16% מהמיתות בעולם נגרמו עקב מחלות לב; במקומות השני והשלישי, ושבץ ומחלת ריאות חסימתית כרונית (הנגרמת מעישון) גרמו ל-11% ול-6% ממקרי המוות, בהתאמה.

האם חייב ביטוח?

איך כל זה קשור לביטוח? כפי שראינו, תאונות תופסות נתח קטן יחסית של גרימת מוות בישראל ובעולם, בעוד מחלות תופסות את חלק הארי. למרות זאת, רבים מאיתנו דואגים הרבה יותר לביטוח מקיף לרכב, מאשר לביטוח שיכסה טיפולים רפואיים קריטיים להצלת חיים. לאור שנתונים שהוצגו, זה הזמן לשנות גישה, כי החיים חשובים.

ביטוח מחלות קשות הוא המוצר הביטוחי אשר מבקש לענות על הצורך של טיפולים רפואיים חדשניים, יקרים, מתמשכים וקריטיים – שיכולים להציל ולהאריך חיים. זוהי הרחבה שניתן לרכוש עבור ביטוח בריאות פרטי, והיא נועדה לספק תמיכה כספית לחולה ולמשפחתו בעת גילויה של מחלה קשה, ללא קשר לעלות הטיפולים או למצב הפיננסי של המבוטח. הנחיצות של ביטוח כזה עולה שבעתיים כשתוחלת החיים מתארכת – וכך יש יותר שנים שבהן נרצה להיות מבוטחים.

מבט על רשימת מחלות בביטוח מחלות קשות יגלה שרבות מהמחלות המובילות בגרימת מוות בישראל ובעולם מכוסות על ידי הפוליסה. בין היתר ניתן למצוא ברוב פוליסות ביטוח הבריאות הכוללות את ההרחבה מחלות כגון אי ספיקת כליות כרונית, טרשת נפוצה, מחלת ריאות כרונית, התקף לב חריף, סרטן מסוגים שונים ועוד. בעת הפעלת הביטוח, יועבר למבוטח סכום כסף גדול באופן חד-פעמי, שאינו מושפע מביטוחים אחרים או מעלות הטיפול. סכום זה יכול לנוע בין 60 אלף שקלים ועד 500 אלף שקלים ואף יותר.

החברות מספקות כיסוי מחלות קשות לפי בחירתן (וגם לפי פרופיל המבוטח), אך ישנם מצבים רפואיים שחייבים להיכלל ברשימת המחלות הקשות לפי הוראת הרגולטור, המפקח על הביטוח. אלה הן המחלות שחייבות להיכלל בפוליסה: סרטן, שבץ מוחי, טרשת נפוצה, התקף לב, ניתוחי מסתמי לב, ניתוחי מעקפי לב, ניתוח אבי העורקים וקרדיומיופטיה.

ולסיכום, הארכת תוחלת החיים שלנו קשורה באופן ישיר לאיכות שירותי הרפואה שזמינים לנו. אנחנו כישראלים התברכנו בהימצאותנו במדינה שמספקת שירותי בריאות ברמה מהגבוהות בעולם, ונתוני תוחלת החיים מראים זאת. ביטוח הבריאות שלנו הוא הדלת שדרכה אנחנו יכולים לקבל את השירותים הללו, להילחם במחלה שחס וחלילה תקפה את גופינו, ולהאריך את חיינו הלכה למעשה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook