fbpx

ערביקה או רובוסטה? פולי הקפה הפופולריים בעולם

0

קפה הוא משקה פופולרי בכל העולם, גם בישראל רוב האנשים אוהבים קפה.

בשנים האחרונות רבים החלו להשקיע במכונות אספרסו משוכללות ובבחירת תערובות איכותיות. יש בעולם מעל 100 זנים שונים של פולי קפה, אך השוק נשלט על ידי שני זנים עיקריים הנקראים ערביקה ורובוסטה. השם של פולי הקפה הפופולריים ניתן להם על שם העצים עליהם הפולים גדלים, וכדאי לדעת כי ערביקה ורובוסטה הם אחים מבחינה בוטנית מאחר ושניהם מגיעים מאותו עץ, אך יש הבדלים משמעותיים בין שני הזנים.

ההבדלים העיקריים בין רובוסטה וערביקה הם טעם, מוצא, ארומה, מראה, אזורי ותנאי גידול, עלויות גידול ושיטות ייצור. כדי להבין איזה סוג קפה מתאים לכם יותר המשיכו לקרוא את הכתבה שהכנו לחובבי הקפה המושבעים והחובבים.

ערביקה (Coffee Arabica) – פולי הקפה הפופולריים ביותר

למעלה מ-60% מפולי הקפה הנמכרים בעולם הם מזן ערביקה, במקור גידלו את הפולים בהרי תימן ובאזור חצי האי ערב, ומכאן השם. זו הערביקה התגלה בשנת 1753 ובגלל רגישותו תנאי הגידול האופטימליים עבורו הם גובה של 2,000-600 מ' מעל פני הים, אקלים טרופי, לחות גבוהה יחסית, כמות משקעים גבוהה, צל וחשיפה מדודה לאור השמש.

לערביקה יש מאפיינים ייחודיים כמו מרירות עדינה, קרמה נמוכה וטעם מתוק – חריף, עם ארומה פירותית וריח המזכיר יסמין. בגלל תנאי הגידול המורכבים ותקופת הפריחה המאוחרת, כ-4 עד 7 שנים עד שהעץ מניב פירות, עלות הייצור גבוהה יותר בהשוואה לעלויות הגידול והייצור של פולי קפה מזנים אחרים, ובהם גם זן הרובוסטה, ומחיר הערביקה בשוק גבוה יותר.

הפולים הטריים מגיעים בצבע ירוק כהה ויש לקלות אותם ולהכין את הקפה בהרתחה. זן הערביקה נפוץ מאוד בבתי קפה, מסעדות ומקומות נוספים בהם מציעים אספרסו ומשקאות קפה אחרים.

מאחר ומגדלים את הפולים באזורים שונים בעולם יש הבדל טעמים בין פולי ערביקה בגלל הבדלי קרקע, שיטות ייצור, כמות משקעים, תנאי גידול ועוד. לכן, כאשר מזמינים פולי ערביקה להכנת אספרסו בבית יש להתייחס גם לארץ הגידול וכדאי לנסות סוגים שונים עד שמוצאים את הטעם, החומציות והארומה המתאימים ביותר לטעם האישי.

רובוסטה (Coffee Canephora) – פולי קפה שכיחים

כשליש מכלל הייצור הוא של זן רובוסטה, הזן התגלה בשנת 1895 ומגדלים את הקפה באזורים כמו ברזיל, הודו, וייטנאם, אפריקה ואינדונזיה. תנאי הגידול של קפה מזן רובוסטה הם גובה של 800-200 מ' מעל פני הים, כמות משקעים ממוצעת של כ-2,500 מ"מ והזן עמיד בפני מזיקים ומחלות. העץ מניב פירות לאחר תקופה של שנתיים עד שלוש שנים.

לרובוסטה יש מאפיינים ייחודיים המבדילים אותו מזני קפה אחרים, למשל  מרירות וקרמה עשירה ומלאה בגוון אפור – חום, הטעם של רובוסטה הוא ניטרלי ומזכיר במעט דגנים, עם ריח של בוטנים.

עלויות הייצור של רובוסטה נמוכות באופן משמעותי מעלות הייצור של ערביקה, והפולים מתאימים להכנת משקאות רבים, כולל קפה מיובש בהקפאה, קפה טחון וקפה ללא קליה מראש.

פולי קפה מזן רובוסטה מכילים כמות קפאין כפולה בהשוואה לזן ערביקה, והטעם של רובוסטה מריר וחזק יותר.

לסיכום, פולי ערביקה נחשבים לאיכותיים יותר, מחירם גבוה לעומת זנים אחרים, והטעם של ערביקה עדין יחסית. קפה רובוסטה מבטיח לכם אספרסו חזק, הפולים נחשבים לעממיים ולזולים יותר וקל להכין מהם משקאות קפה שונים.

כדי למצוא את הטעם האישי האהוב ביותר מומלץ ליצור תערובות קפה מזני ערביקה ורובוסטה, כך תיהנו מקפה איכותי ועשיר בטעמים עם מיצוי היתרונות של שני זני הקפה הפופולריים ביותר בעולם.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook