fbpx

מר חסכן: טיפים לחיסכון בעת משבר כלכלי

בתקופה זו בה מצוי המשק במשבר, התנהלות כלכלית נכונה רלוונטית יותר מתמיד. כדי לצלוח אותה בצורה הטובה ביותר, לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם לחסוך בהוצאות ובפרט, לשמור גרוש לבן ליום שחור

0

זאב נחמנזון

מגפת הקורונה נכנסה לחיינו וטלטלה אותם מן הקצה אל הקצה ומבלי לשים לב כבר מזה חצי שנה אנו מצויים במשבר כלכלי עמוק. בדומה לכל משבר או חוויה טראומתית, נדרש זמן רב כדי להסתגל למצב החדש, לעבד את כלל הנתונים הקיימים ולהבין למה אנו נכנסים. לצד המאבק והניסיון לשוב לשגרה נורמטיבית, נוצרת מעין כזו חדשה ומקרה של מגפת הקורונה היא קשה יותר מאחר והנגיף אינו מוכר לנו כלל. בכל רגע נתון המצב משתנה, נקבעים חוקים ומגבלות בהתאם לצו השעה וקיימת אי ודאות רבה בכל הנוגע לסיומו של המשבר או לאסטרטגיות היציאה ממנו.

עקב כך, סופגת בימים אלו כלכלת העולם וכן זו שבארץ פגיעה קשה במיוחד. בחודשים הראשונים למשבר, הצליחו רוב אזרחי מדינות העולם להחזיק מעמד ובפרט באלו המפותחות יותר, על ידי שימוש בחסכונות קיימים או בכסף שנצבר, וכן בסיוע כזה או אחר של בני המשפחה ומענקים ממשלתיים. 

עם זאת, המצב ממשיך ללא כל שינוי ולמרות אותות התקווה של חיסון עתידי הקרב ובא, עבור רבים הוא הולך ונעשה קשה יותר מאחר ובשלב מסוים צפוי החמצן הפיננסי להסתיים. כדי בכל זאת לנסות ולשפר את המצב, מומלץ למצוא דרכים וכלים באמצעותם ניתן לחסוך בהוצאות שאינן הכרחיות וכן לחסוך עד כמה שניתן כדי להיות ערוכים לתקופה ארוכה ולא ברורה במיוחד. אם עוד לא התחלתם להתייעל – עכשיו זהו זמן מצויין.

לפתוח תכנית חסכון

על אף שתקופה זו אינה פשוטה וההכנסות בה נמוכות מבדרך כלל, לא מומלץ להשתמש בחסכונות, בקרנות ניהול או השתלמות קיימים אלא ההיפך הוא הנכון. עליכם להימנע ככל הניתן משימוש בהם ולשמור אותם למצבי חירום בלבד. יתרה מכך, מומלץ לנסות ולחסוך גם בתקופה זו ולפתוח תוכנית חיסכון או לחלופין לרכוש פוליסת חיסכון, אליה תוכלו להפקיד לפי יכולתכם ולבטח את עצמכם לשעת הצורך. 

גם הפקדות של סכומים נמוכים יחסית אחת לחודש עשויות להוכיח את עצמן ככלי הישרדות פיננסי יעיל ביותר בעתיד לא ברור. גם אם צברתם הון מסוים וברשותכם משאבים להשתמש בהם – זה לא הזמן הנכון לעשות זאת שכן החיים אינם כהרגלם.

בול מה שצריך

רכשו רק את המוצרים להם אתם זקוקים באמת. ברשימת הקניות, ציינו מהם המצרכים בהם אתם משתמשים באופן קבוע והשתדלו ללכת לפיה. אם אינכם חשים קושי או שינוי כלכלי משמעותי ובאפשרותכם לממן זאת, אין צורך להצטמצם משמעותית בסל הקניות אך כן מומלץ לחסוך את הכסף למטרה חשובה לא פחות. זאת ועוד, כדאי לרכוש בעיקר ברשתות בהן המחירים נמוכים יותר ובמידה ומתאפשר, גם להתפשר על מותג מבלי להתפשר יותר מדי על הטעם או האיכות. אם ברצונכם לחסוך עוד כמה שקלים נוספים, השתדלו לא לצאת לקניות על קיבה ריקה או עם הילדים שכן זה צפוי לייקר לכם את הסל. 

לייצר גם כשאין עבודה

אם הוצאתם לחל"ת, פוטרתם או כל סיבה אחרת המאלצת אתכם להישאר בבית – נסו לייצר הכנסות ממקורות אחרים. נסו לחשוב מהם השירותים אותם תוכלו להציע, במה אתם טובים ויכולים למכור – בין אם מהבית ובין אם בדרך לוגיסטית כזו או אחרת, שכן לכולנו יש יתרון, ניסיון או כישרון שביכולתנו למנף. 

נסו להשתלב בתחומים עיקריים להם רובנו זקוק וביניהם אוכל, ניקיון, שירותים טכנולוגיים, ייעוץ עסקי או מקצועי ועוד. תוכלו ללמוד שפות באמצעות האינטרנט, ללמוד לאפות עוגות ועוגיות אותם תוכלו למכור באמצעות שליחים או איסוף או לנקות בתים – תוך שמירה על ההנחיות, כמובן. בכל מקרה, גם במצב בו נותרתם מחוסרי עבודה ובכל זאת אינכם מצליחים לייצר הכנסה נוספת – השתדלו לא ליפול לעצלנות. דאגו למצוא עיסוק מהנה והמשיכו לעבוד, בעיקר כדי לא לסגל לעצמכם שגרה עצלנית שכן זה בסך הכל עניין של זמן עד שתחול התאוששות כלכלית ובריאותית. 

לסיכום, תקופה זו מהווה אתגר כלכלי לא פשוט עבור רבים. כדי בכל זאת להתמודד עם המצב בצורה יעילה, כדאי לצמצם הוצאות לא רצויות, להמשיך לשלם תשלומים קבועים כדוגמת משכנתא כל עוד ניתן ובעיקר – לחסוך כמדי חודש סכום בו ניתן לעמוד שישמש בעתיד למטרות החשובות.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook