fbpx

משפיעים 2016 | תרבות | הסטנדאפיסטים החדשים

0

היה רגע משעשע לפני חמש שנים שבו דיברו בתעשיית הטלוויזיה על יוצרים שהגיעו מ"האינטרנט". אותה זירה מאיימת, מסקרנת ובלתי נודעת שבה פועלים צעירים נמרצים, פרועים ונאיביים שלא מוצאים את מקומם בערוצים המקובלים.

הסיבה לתהום שהייתה פעורה בין במאים וקומיקאים כמו וניה הימן, רועי כפרי וניב מג'ר – שהגיעו מהאינטרנט כמו הוויקינגים שבאו מן הים לכל הפקות ההומור המקומיות המהוגנות שנראו על המסך – היא שהטלוויזיה הייתה באותו זמן מנותקת משכבות ניכרות באוכלוסייה הצעירה שלה.

כפי ששום כלי תקשורת לא זיהה את המחאה החברתית המתממשת, כך גם שום כלי תקשורת לא ידע להצחיק את הדור שכונן אותה. ההליכה בקונבנציה המוכרת והמאוסה פשוט לא הספיקה עבור מי שיכול היה למצוא את הבדיחות שלו במקומות אחרים, ולא נזקק עוד לשירותי התיווך של הטלוויזיה המקומית.

ומה שיפה ב"אינטרנט הזה" אלה הם יחסי הגומלין שמאפשרים לא רק גילוי של תוכן חדש, כי אם גם את הפצתו לכל העולם. ולא זו בלבד שלהיטי ענק כמו 'ניצה ולחם', 'יניר האחמ"ש' ו'מסיבת כבדים' לא נעזרו בטלוויזיה כדי להגיע למאות אלפי צופים – במסגרתה הם לא היו יכולים לקרות.

בשנה האחרונה נדמה היה שגם בפינות השמרניות ביותר בתעשייה הפסיקו להתייחס למה שקורה ברשת כאל גימיק שיש לכלוא אותו בגטאות, ואימצו את מה שמכונה כעת "גל הסטנד־אפ" אל חיקם. לאט ובהתמדה חדרו הסטנדאפיסטים הצעירים גם לערוצים המסחריים ('ארץ נהדרת', 'גב האומה', 'היום בלילה עם גורי אלפי', 'לילה טוב עם אסף הראל' ו'היום שהיה עם גיא זהר') ולערוצים הציבוריים ('חלם בהלם').

האחרוּת של הגל החדש אל מול המיינסטרים לא טמונה רק בחתרנות, תל אביביות והיפסטריזם – מילים גסות כשזה נוגע לגופי שידור ממלכתיים ומסחריים – כי אם גם לקולות הנשיים החדשים שבו. מיטל שפירו, לילך ברנע־לשם, שיר ראובן, עמית הרשקוביץ, גלית חוגי ולילך וולך מביאות למרקע קולות, זוויות ובדיחות בעצבים ואנרגיה של כאלה שבאו לשים סוף להדרתן. בין הקולות הנשיים אפשר למצוא גם סטנדאפיסטיות דתיות, כמו צביה מרגליות. וגם מחוץ למעגל הנשי צצים קולות שלא תמיד נשמעים, כמו שי פרדו, יוצא אתיופיה.

מי שהיה משוכלל יותר – אסף הראל בתכנית הלילה שלו שנשענה על המתח הבין־דורי כמו גם על הכישרון והמקוריות של כותביו, או גיא זהר בפינת 'המועדון', שהיא למעשה ביט עם הרמות מצד המנחה – גם הצליח להפיק את המיטב, לתרום להתמקצעות של הטאלנטים הפוטנציאליים ולחשוף את צופיו לגישות הומוריסטיות שלא היו שגורות עד כה בטלוויזיה המסחרית.

.

רוצים לדעת מי עוד משפיעים בתרבות? לחצו כאן ותוכלו לקבל את גיליון המשפיעים של ליברל במבצע אטרקטיבי

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook