fbpx

חידת הסטרימינג: מבחן ההישרדות של המוזיקה בעולם הדיגיטלי

0

רעידת האדמה הראשונה התרחשה לפני 15 שנה. במהלך שנות ה־90 חברות התקליטים עוד חגגו בערימות של מזומנים שהגיעו מהוצאות מחודשות של אלבומים על גבי דיסקים, ובזכות הפצה של מוצריהן בשווקים שנפתחו אחרי נפילת הגוש הקומוניסטי. אולם לקראת סוף המילניום הגיעה החגיגה לקצה. נאפסטר הייתה קריאת ההשכמה לתעשיית המוזיקה שבחרה להילחם באינטרנט במקום לקפוץ על העגלה, וכשהבינה את הטעות כבר היה מאוחר מדי.

הסיפור של הכתבה הזו היה צריך להיות הסיפור של הסטרימינג – המודל שמציג את הפשרה הבלתי נמנעת בין האמנים, הקהל וחברות התקליטים. שלמו סכום חודשי קטן -מחיר ממוצע של דיסק בשנות ה־90, או אפילו פחות מזה בארץ – וקבלו גישה לספריית המוזיקה האולטימטיבית, שכוללת כנראה כל שיר כמעט שהמשתמש הממוצע ירצה. מהמחשב בבית, מהסמארטפון, מהטאבלט, במכונית. אולם כפי שזה נראה עכשיו, גם עתידו של המודל העסקי הזה, ולמעשה עתידה של כל תעשיית המוזיקה, לא נראה מבטיח, ובמקום סימני קריאה צצים עוד ועוד סימני שאלה.
בואו נחזור רגע אחורה.
1999. האינטרנט נכנס ליותר ויותר בתים, מצית את דמיונם של מיליוני אנשים שרואים מעבר לפינה עתיד מחובר, אוטופי, נטול היררכיות. נאפסטר (Napster), תוכנה לשיתוף קובצי מוזיקה, נותנת הצצה לעתיד הזה, כשהיא הופכת – נכון לאותו רגע – לספריית המוזיקה הגדולה בהיסטוריה. לכל מי שמתקין אותה יש גישה לכל שיר שהוקלט אי פעם, כמעט. החיפוש כולל גם דפדוף בתיקיות הפרטיות של המשתמשים האחרים, כשכל אחד יכול להציג את אוסף המוזיקה הדיגיטלי שאגר, אצר וטיפח.
אמנם נאפסטר נסגרה ביולי 2001, בעקבות צו משפטי, אבל כל מי שהיה שם הבין מיד שזהו זה, הסוסים ברחו מהאורווה. אופן צריכת המוזיקה כפי שהכרנו אותו בעשורים הקודמים לעולם לא יחזור לקדמותו.

שנתיים אחר כך, נצח קטן במושגי אינטרנט, נפתחה חנות המוזיקה של אפל – iTunes. עד היום זוהי חנות המוזיקה הדיגיטלית הגדולה ביותר, כאשר ב־2012, לדוגמה, כמעט שני שלישים מכל מכירות המוזיקה הדיגיטלית נעשו דרכה. אולם גם הצמיחה הגבוהה של מכירות קובצי מוזיקה לא הצליחה להכניס סכומים שמתקרבים למה שהתרגלה תעשיית המוזיקה עד אז.

לאורך כל התקופה התנבאו רבים כי העתיד האמיתי נמצא בשירותי מנוי. אמנם בתחילת שנות האלפיים צצו כמה שירותים כאלה, אך הם היו מוגבלים מאוד. קובצי המוזיקה שהורדו באמצעותם היו נתונים בשלשלאות של שכבות הגנה מגבילות, הקטלוגים היו דלילים וממשקי המשתמש לא נוחים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook