fbpx

"אם עוד לא בסדר – אין זה הסוף" | אנסטסיה צ'אוזוב

0

אנסטסיה צ'אוזוב

על המצב במזרח התיכון, האוטופיה של שלום כלל־עולמי, ואפילו ההתמודדות עם מגפת הקורונה ומתנגדי החיסונים. ראיון מהעולם הבא עם ג'ון לנון

דצמבר 2021 בישראל. מזג האוויר מתקדר ומבשר ימים קרירים וגשומים. הביטלס מתנגנים ברקע, והרוח מתחזקת. טיפות הגשם מתחילות להלום בחוזקה על גבי הגגות. הדף החורף הלא אופייני לישראל מתפרץ פתאום.

ברדיו דיבורים על הקורונה, על עוד גל של פיגועים, על איראן. נדמה כי עוד לא תמו ימי המלחמות במזרח התיכון. "שלום איננו משהו שאתה מאחל לו, זה משהו שאתה יוצר, משהו שאתה עושה, משהו שהוא אתה ומשהו שאתה נותן", אומר לנון. "בחיים יש שני כוחות ממריצים: פחד ואהבה".

תסביר. למה כוונתך?

"כשאנו מפוחדים, אנו מתרחקים מהחיים. כשאנו אוהבים, אנו פותחים את עצמנו לחיים. אנחנו חיים בעולם שבו אנו מסתתרים כדי לעשות אהבה, בעוד האלימות מנוהלת באור יום. אל תבנו עליי כשמדובר באלימות. אם תרצו לחולל שינוי בשם הדת או הפוליטיקה, אני ארצה לדעת: מה אתם מתכוונים לעשות אחר כך? ארצה לשאול: האם לא למדתם מן העבר? אם אתם רוצים לחולל שינוי, תשנו את המערכת".

נראה כי הישראלים והפלסטינים כאחד לא בשלים לשלום.

"אם כולם היו דורשים שלום במקום מכשיר טלוויזיה חדש, היה שלום. בדיוק באותה הדרך שבה אנו מכריזים על מלחמה. כך יהיה לנו שלום. אנחנו רק צריכים להכריז עליו. אני לא שייך לאלה שסבורים שכל מה שחשבנו עליו בשנות ה־60 לא התגשם או שכל מה שאמרנו ועשינו היה שגוי. אומנם אין שלום למרות מאמצינו, אבל אני עדיין מאמין שהרעיון ההיפי של שלום ואהבה היה בעל ערך. אם מישהו קם ומחייך וחוטף סטירת לחי, הסטירה לא מבטלת את החיוך".

השירים שלך אכן השפיעו וממשיכים להשפיע על האנשים בכל העולם. האם היית מאמין שתוכל להביא לשינוי גם במאה ה־21?

"התפקיד שלי בחברה, או של כל אומן או משורר אחר, הוא לנסות ולהביע את מה שאנחנו מרגישים. אל תספר לאנשים איך להרגיש. לא כמטיף, לא כמנהיג, אלא כהשתקפות של כולנו. מוזיקה היא נחלתם של כולם. רק אולפני ההקלטות עוד מסוגלים להאמין שהמוזיקה שייכת להם. אם להיות אגו מניאק פירושו להאמין במה שאני עושה ובאומנות או במוזיקה שלי, אז אתם יכולים לקרוא לי כך. אני מאמין במה שאני עושה, ואני אומר את זה".

המלחמות הקטנות קורות היום גם בחברה עצמה. המחלוקות בסוגיות העדתיות, בין השמרנות לליברליות ובין הדת לחילוניות הן עדיין משמעותיות.

"לא משנה את מי אתה אוהב, איפה אתה אוהב, למה אתה אוהב, מתי אתה אוהב או איך אתה אוהב – חשוב רק שאתה אוהב. רק אם נשים מעלינו בגדים של אנשים אחרים, נגלה מהי המידה שלנו. אתה לא צריך שאף אחד יגיד לך מי אתה ומה אתה. הנך מי שאתה. בלתי אפשרי לנסות לרצות את כולם – אם תנסה לעשות את זה, תישאר באמצע, בלי שאף אחד יאהב אותך. עליך ליישם החלטות בנוגע למה שאתה חושב שהכי טוב וראוי, ופשוט לעשות את זה".

בימים הללו האנושות מתמודדת עם מגפת הקורונה. יש הסבורים שמעולם לא נוכל לחזור עוד לשגרה שאליה התרגלנו. מה תגיד למתנגדי החיסונים?    

"חיים – זה מה שקורה בדיוק כשאתה מעסיק את עצמך בלבנות תוכניות אחרות לגמרי. לחיות בעיניים עצומות, בחוסר ודאות מוחלט בנוגע למה שרואים, זה הדבר הקל ביותר".

נגיף הקורונה שיבש את כל מה שהכרנו עד כה. איך אפשר להתמודד עם אויב כזה, בלתי נראה?

"החלום נגמר. הגיע הזמן לקום ולפעול".

האם כוונתך היא שכל אחד מאיתנו צריך להשתנות כדי להתאים את עצמו למציאות החדשה? האם הגיוני לצפות לכך? פעם חיינו היו הרבה יותר פשוטים.

"פעם הייתי ניבתן. היום אני ג'ון".

בשעת צרה, רבים מאיתנו פונים לאמונה. לכל אחד מאיתנו אמונה משלו, ועוד לא מצאנו את עמק השווה בעניין. במה אתה מאמין?

"אלוהים הוא המידה שבה אנו מודדים את הכאב שבתוכנו. אני מאמין באלוהים, אך לא במשהו מוסכם, לא בקונספט של איש זקן שיושב בשמיים. אני סבור שמה שהאנשים מכנים 'אלוהים' נמצא בכל אחד מאיתנו. אני חושב שהדברים של ישו, מוחמד, בודהה ואחרים היו נכונים. הבעיה היא חוסר ההסכמה בכל הנוגע לפירושים. אני מאמין בכל דבר, כל עוד הוא לא הופרך וכל עוד לא הוכח אחרת. מי יכול להוכיח שחלומות וסיוטים הם פחות אמיתיים מ'כאן ועכשיו'? אני מאמין בעצמי. חלק ממני חושד שאני סתם עוד חסר מזל, וחלק אחר בי יגיד שאני אלוהים הכל יכול. אני מאמין בשלום ובאהבה. אהבה היא התשובה. מה הייתה השאלה?".

ג'ון, מה תוכל להגיד לנו, בסיום שנת 2021, לקראת השנה החדשה?

"אין להתייחס לכל דבר ברצינות. אני חושב שמי שיוצאים נגדנו, מי שלא יהיו, לא יודעים להתמודד עם הומור. אנחנו לגמרי ברוח של לורל והארדי, כי כל האנשים הרציניים כמו מרטין לות'ר קינג וקנדי בסופו של דבר נורו למוות. אם מישהו חושב שאהבה ושלום הם קלישאות שהיו חייבות להישאר בשנות ה־60, אז זו בעיה שלו. אהבה ושלום הם נצחיים. בכל שאר המקרים אין לייחס רצינות יתרה מדי לדברים רציניים. והכל יהיה בסדר בסוף. אם עוד לא בסדר – אין זה הסוף".

בשעת כתיבת שורות אלה, דצמבר 2021, מלאו 41 שנים להירצחו של המוזיקאי האגדי. איש יוצא מן הכלל, שחייו הקצרים היו דומים לחיי כוכב שהספיק להאיר באורו מוחות ולבבות רבים כל כך. פציפיסט ומוזיקאי, אומן גאון ופעיל פוליטי מושבע. ג'ון לנון השתוקק להפוך את העולם למקום טוב וצודק יותר. הראיון מתבסס בין השאר על ראיון שנתן לנון לעיתונאי ג'ונתן קוט וחבריו ועל ראיון ל־BBC במאי 1969.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook