fbpx

שוק הרכב החשמלי בישראל: השנה שהייתה ומגמות עתידיות

0

מדוע זינקו מכירות הרכב החשמלי, עד לרמה שבנובמבר הגיעו ליותר מ-20% מכלל המסירות? אילו שינויים חלו ב-2023 בתחום התחבורה החשמלית, ומה ומחכה לנו ב-2024?

 אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף Carwiz

הרכב החשמלי בדרכו לכיבוש השוק. נתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב מראים שבין ינואר לנובמבר 2023 זינקו המסירות ברמה חסרת תקדים – החברת BYD, צ'רי וג'ילי שמוכרות בארץ רק רכב חשמלי רשמו צמיחה מהירה, והגיעו כולן לרשימת עשרת המותגים המובילים בטבלה הכוללת. BYD אף ניצבת במקום הרביעי עם 14,948 מסירות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד מסרה רק 2,799 מכוניות.

שיעור מכירות הרכב החשמלי בשוק הישראלי צמח מ-14.6% בתחילת השנה ל-17.7% עד דצמבר. החודש המוצלח ביותר היה נובמבר, בו נמסרו 2,806 מכוניות חשמליות שהן 21.7% מכל המסירות. מה מלמדים המספרים הללו על שוק הרכב החשמלי בשנה שחלפה, ועל העתיד שמחכה לו ב-2024?

רכב חשמלי בישראל: מדוע חל זינוק ב-2023?

השפעות כלכליות. אחת הסיבות העיקריות לצמיחה בביקוש למכוניות חסכוניות שכאלה היתה אי ודאות כלכלית שנבעה מהשפעות מאבקים פוליטיים על יציבות המשק. היחלשות השקל, עלויות הדלק, ותחזיות כלכליות קודרות מצד גורמים בינלאומיים הובילו ישראלים לחפש דרכים לחיסכון – ודלק הוא הוצאה כבדה שאפשר לחתוך. עלויות הנסועה של מכונית חשמלית מקבילים לשל מכונית סטנדרטית שעושה יותר מ-50 ק"מ לליטר, ועלויות התחזוקה נמוכות בהרבה, וכך זינק הביקוש ואיתו שיעור המסירות.

הבשלת הטכנולוגיה והתשתיות עבורה. טווחי הנסיעה של הדגמים שמגיעים ארצה מטפסים בהתמדה ומגיעים לשיעורים שיתאימו גם למשתמשים שמרבים בנסיעות בין-עירוניות. כמו כן, המשך הפריסה של עמדות טעינה ברחבי הארץ איפשר גמישות רבה יותר עבור נהגים, מה שהיווה הסרת חסמים וזריקת עידוד לרכישת רכב חשמלי בישראל.

התפתחות שוק של רכב חשמלי יד 2. הצמיחה בפופולריות הקטגוריה וחדירת מותגים אטרקטיביים רבים בזמן קצר יחסית גרם ללא מעט נהגים להחליף את רכבם החשמלי בחדש, וכך נכנסו לשוק המשומשות מכוניות חשמליות עם קילומטרז' נמוך ומצב סוללה מעולה, במחיר נגיש מאוד.

רכב חשמלי 2023: החומה הסינית

בשנת 2023 הגיעו ארצה יותר דגמים חשמליים של יצרניות מאירופה וקוריאה, מתוך הבנה שמדובר בשוק בשל, שרעב למכוניות חשמליות, אך השוק כבר נכבש בידי יצרניות של רכב חשמלי סיני.

גם בשנה שעברה התבלטו יצרניות כמו ג'ילי שהציגה את הג'אומטרי C, קרוסאובר קטן שהפך פופולרי ביותר בזכות האבזור והמחיר, וב-2023 הצטרפו לנבחרת דגמים של BYD שהגיעו לשיעורי מכירות מרשימים: בחלוף שישה חודשים, כבר החזיקה בשליש ממכירות הרכב החשמלי החדש בארץ. הסינים מצליחים לייצר בזול ולמכור בזול מכוניות יעילות, בטיחותיות ומוצבות היטב – והמתחרים ממדינות אחרות לא מצליחים לצמצם את הפער.

הסיבה העיקרית היא שיצרניות אלה מוכרות בארץ גם דגמים היברידיים וגם מנועי בנזין, ונאלצות להתחרות בעצמן, להגביל מלאי שמוקצה לישראל, ולפצות עצמן על עלויות ייצור יקרות יותר של כל מכונית חשמלית. אצל הסינים פסי הייצור אופטימליים עבור חשמליות, ואין את המגבלות הללו.

רכב חשמלי: מה מחכה לנו ב-2024?

צפי לזינוק בביקוש – המלחמה בעזה צפויה להשפיע על המשק הישראלי ולייקר מוצרים ושירותים רבים – ביניהם דלק. מסיבה זו, יותר ישראלים עשויים לחפש מכוניות חשמליות חסכוניות, ולהעדיף את הדגמים הזולים והמשתלמים ברשימה – מכוניות מתוצרת סינית.

הרחבת היצע התצורות – עד כה, נמכרו בישראל בעיקר מכוניות חשמליות בתצורת קרוסאובר קטן. מי שרצה מכונית בתצורת סדאן היה צריך לבחור בטסלה – מוצר איכותי אם כי יקר בהרבה מכל רכב חשמלי סיני מומלץ. ב-2023 נכנסה לשוק חברת אורה עם דגם הפאנקי קאט שהוא סופרמיני – והציג אלטרנטיבה מעניינת לנהגים. יש להניח שבשנה הקרובה נראה עוד תצורות שנכנסות לשוק, כמו גם הרחבת היצע הדגמים בעלי 7 מושבים. כמו כן, יש צפי לכניסת דגמים סיניים בתצורות סדאן, ומוצרי פרימיום שינסו להתחרות במותגי יוקרה ותיקים.

התייקרות מחירי הרכב – ב-2022 נרשמה ירידה במחיר הממוצע של רכב חשמלי, בעיקר בגלל כניסת דגמים מוזלים חדשים, אך התמונה צפויה להשתנות בקרוב: מס הרכישה עתיד להתייקר ולעלות מ-20% ל-35%, ותקרת ההטבה תרד ל-60,000 שקל. מדובר בצעד שהממשלה עדיין שוקלת, ויתכן ששיעור ההתייקרות יהיה נמוך יותר, אך צמצומי ההטבות הם מגמה שתימשך – במקור נקבע מס רכישה נמוך כדי לעודד רכישת רכב חשמלי, דבר שהציבור עושה בימים אלו ביוזמתו כדי לחסוך בהוצאות דלק.

חדירת מותגים חדשים של רכב חשמלי סיני – הפופולריות העצומה של המכוניות הקיימות לכדו זה מכבר את תשומת ליבם של תאגידי הרכב הגדולים בסין. הם תופסים את השוק הישראלי כנקודת מבחן טובה לדגמים חדשים ולמגמות שקיימות גם באירופה, תחת פחות סיכונים ואילוצים רגולטוריים. ולכן, ישאפו להגיע ארצה מותגים חדשים, ולנסות בה דגמים מקטגוריות שונות.

 סיכום

בשורה התחתונה, אפשר לראות שנהגי ישראל רוצים תחבורה חשמלית, ומוכנים לשלם על כך במיטב כספם. עדיין מוקדם להעריך כיצד תשפיע מלחמת עזה על השוק, על מחירי החשמל והדלק – אך רכב חשמלי הוא כרגע הוא הפיתרון החכם ביותר לחיסכון בהוצאות נסועה, בטח כששוק המשומשות שלו גדול מאי פעם וכולל הרבה הזדמנויות לישראלים.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם קארוויז שהינו מותג של מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש ע"י הלקוח.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook