fbpx

מתכננים מרתף יין? אלו הדברים שעליכם לקחת בחשבון

0

מרתף מלא בבקבוקי יין הוא אחת ההנאות הגדולות ביותר של אספני יין. המעקב אחר יין שמתפתח משנה לשנה ועד בגרות מלאה, ירחיב את ההבנה שלכם בתחום ויאפשר לכם להתחבר בצורה מעמיקה יותר לכל בקבוק, כמו גם לחדד את העדפות והרגלי השתייה שלכם.

עם זאת, כדי ליהנות מכל הטוב הזה, עליכם לתכנן נכון את מרתף היין שלכם, כדי שהיינות יתפתחו בזמן וכמו שצריך. למרות שהאסתטיקה היא מאפיין חשוב, הפונקציונליות תמיד צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות שלכם, לכן קחו בחשבון את הדברים הבאים.

שמירה על טמפרטורה עקבית

יין מתפתח באמצעות חמצן שחודר באופן מבוקר ומדוד דרך הפקק או מכסה ההברגה ויוצר תגובה כימית. ככל שהטמפרטורה במרתף תהיה נמוכה יותר, כך ההתפתחות תהיה איטית יותר, ולהיפך, ככל שהטמפרטורה תהיה גבוהה יותר, כך ההתפתחות תהיה מהירה יותר.

טווח הטמפרטורה האופטימלי במרתף יינות צריך לנוע בין 10 ל- 15 מעלות. אם אתם בעניין לטווח הארוך אתם יכולים לנטות יותר לכיוון ה- 10 מעלות, אך אם אתם רוצים לשתות את היינות שלכם מהר יותר, כוונו ל- 15 מעלות כדי שהיינות יתבגרו מהר יחסית.

כאשר מתכננים מרתף יין חשוב גם לוודא שטווח הטמפרטורה נשמר באופן עקבי, שכן בכל פעם שהבקבוק ישנה טמפרטורה ייווצר לחץ בין פנים הבקבוק לחלקו החיצוני, מה שימשוך יותר חמצן לתוך הבקבוק. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם לקנות מקררי יין או להתקין יחידה לבקרת טמפרטורות במרתף, יהיה לכם קל יותר לשמור על טמפרטורה עקבית והיינות שלכם יתפתחו בצורה אחידה יותר.

לחות ואחסון

הפקקים של בקבוקי היין ימלאו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, כאשר הלחות מווסתת היטב, הן בפנים הבקבוק והן מחוצה לו. מבחינתכם המשמעות היא לתכנן אחסון אופקי עבור הבקבוקים, כמו גם לדאוג לאמצעי בקרת לחות סביבתיים.

בקבוקי יין יש לאחסן בצורה אופקית מסיבה אחת פשוטה – שהיין בתוך הבקבוק ישמור על מגע עם הפקק, ויספק לו כמויות קטנות של לחות. אם היין מאוחסן בצורה אנכית במרתף יבש, ישנו סיכון שהפקק יהפוך להיות קשה, שביר ונקבובי מדי. כתוצאה מכך הוא יחשוף את היין שבתוך הבקבוק לכמות הולכת וגדלה של חמצן, ככל שמתייבש. לכן מומלץ להשקיע במדפים אופקיים איכותיים למרתף עבור אחסון היינות , שכן הם גם יספקו פתרון אחסון אופטימלי וגם יראו יפים יותר מבחינה ויזואלית לעומת פתרונות אחסון זולים יותר.

מעבר לכך, עליכם לווסת את הלחות גם מבחוץ. מומחים ממליצים לשמור על 70% לחות במרתף היינות. תוכלו לעשות זאת באמצעות מכשיר למדידת לחות, אם אתם חושבים שהמרתף לח מספיק באופן טבעי, או במכשיר אדים מסחרי, אם אתם חיים באזור צחיח או מדברי.

קחו בחשבון שישנם מקררי יין יוקרתיים אשר כוללים מכשירי לחות מובנים, מה שאומר שהם מעוצבים לשמור על הלחות אופטימלית ושווה להשקיע בהם, זה יחסוך לכם שעות של תחזוקה.

תאורה

מרתף היין שלכם צריך להיות אטום בפני כל מקור אור טבעי, כך שהיינות שלכם לא יחשפו לקרני UV. קרני UV יכולות מאוד להזיק ליין, עדות לכך היא צבעם של בקבוקי היין, אשר גווניהם הכהים נועדו כדי להגן על היין בפנים מפני כל חשיפה לאור. יש לציין שאפילו מקורות אור מלאכותיים עלולים לפגוע ביין לכן מומלץ לצמצמם את החשיפה לכל מקור אור באופן מוחלט.

התקינו במרתף היין שלכם תאורת לד עדינה, נורות אדומות או כל תאורה אחרת שיכולה למזער את החשיפה של היינות לאור, מה שיעזור להם להתפתח באופן שווה. זכרו שנורות סטנדרטיות מייצרות כמות נכבדת של חום ויש להימנע מהן במידת האפשר, מכיוון שכל מקור אור שיוצר חום יכול להשפיע על הטמפרטורה של מרתף היין .

גם כאן מקררי יינות יכולים להציע פתרון, הם משלבים תאורת לד ודלתות אטומות כפולות שחסינות מפני קרני UV ושומרות על היינות בפנים.

מלבד היסודות – חשבו גם על הנראות והעיצוב

מעבר לשלושת הגורמים הבסיסיים שצוינו לעיל, יש לכם דרכים רבות לשפר את הנראות של מרתף היין שלכם, אחת מהן היא לבחור את מדפי היין שבהם תשתמשו. לסוגי מדפי היין שתבחרו תהיה השפעה אסתטית ופונקציונלית עצומה על המרתף שלכם, ועליכם להחליט מה אתם מעדיפים. זה גם כל הכיף בבניית מרתף יין משלכם – אתם מחליטים איך לעצב אותו, וכיצד לאחסן את היין שלכם בדרך המתאימה ביותר עבורכם, מכל הבחינות.

מומלץ להתקין גם מערכת בקרה שבעזרתה תוכלו לנהל מעקב אחר מלאי בקבוקי היין שלכם. זה רלוונטי אם המרתף שלכם כולל כמות גדולה של בקבוקי יין, ואתם רוצים שתהיה לכם גישה נוחה ויעילה לכל בקבוק במלאי ומיקומו.

אז איך מתחילים?

כדי לצאת לדרך עליכם להתחיל לקנות מספיק בקבוקי יין. שלושה בקבוקים של כל סוג יין יהיו כמות טובה להתחלה. זכרו שהקמת מרתף יינות זו משימה איטית ומדודה אשר דורשת מכם לקנות יין והרבה, כמו גם לשתות את היין שאתם קונים. אז קחו כמה סיכונים, וצרו לעצמכם אוסף יינות שתוכלו להתגאות בו וליהנות ממנו בו זמנית!

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook