fbpx

השכר הממוצע במשק התעדכן: כיצד זה משפיע על הפנסיה שלכם?

0

החל מ-1 בינואר 2023, השכר הממוצע במשק עלה, לאחר הקפאה של שנתיים בעקבות הקורונה. איך משפיע השינוי הזה על ההפקדות לחסכונות הפנסיוניים?

דניס לר

מהי ההכנסה הממוצעת של שכיר בישראל? מעבר לשאלה המסקרנת, הנתון הזה משפיע גם על הפקדות לפנסיה ולמכשירי חיסכון אחרים. אך לא רק – גם חלק מהחישובים של הביטוח הלאומי לגבי קצבאות כאלה ואחרות, וכן זכויות וחובות נוספות אל מול רשויות המדינה.

זהו השכר הממוצע במשק – מדד לאומי רשמי שבימים כתיקונם מחושב על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואחת לשנה גם על ידי המוסד לביטוח הלאומי. הנתון החודשי שמפרסמת הלשכה משקף את השכר הממוצע ברוטו בקרב שכירים בישראל ומשמש, בין היתר, כאינדיקציה למצב העובדים והתעסוקה בארץ.

מדד השכר הממוצע שמפרסם המוסד לביטוח לאומי (על פי סעיף 2 לחוק הביטוח הלאומי), מתעדכן אחת לשנה, ב-1 לינואר, ומשמש, בין היתר, כבסיס לחישובי קצבאות ומענקים ותקרות הכנסה.  זהו גם הנתון הקובע לצורך חישוב הפרשות החובה והרשות לחסכונות הפנסיוניים.

במהלך 2021-2022, השכר הממוצע במשק לא עודכן באופן רשמי על ידי המוסד לביטוח לאומי, זאת לאור האתגרים ותקנות החירום שגררה התפרצות מגפת הקורונה בתחילת 2020. אך כעת, עם תחילתה של שנת 2023 עודכן השכר הממוצע. עד סוף 2022 עמד הנתון על 10,551 שקלים, והחל מה-1 בינואר 2023, השכר החודשי הממוצע במשק הוא 11,870 שקלים. זוהי עלייה משמעותית יחסית, של 12.5%. מהי המשמעות של השינוי מבחינת החוסכים לפנסיה?

שינוי בתקרת ההפקדה לקרן הפנסיה

בצו ההרחבה לפנסיית חובה, מוגדר גובה השכר המינימלי שממנו נגזרת ההפקדה לפנסיה על ידי המעסיק – שכר הבסיס של העובד או השכר הממוצע במשק (על פי חוק הביטוח הלאומי), על פי הנמוך מביניהם. עבור עובד המרוויח פחות מהשכר הממוצע במשק, לא יחול שום שינוי בהפרשה לפנסיה בעקבות הגידול בשכר הממוצע. לעומת זאת, עבור עובד המרוויח מעל לשכר הממוצע במשק, השינוי במדד הוא בהחלט משמעותי, שכן כעת המעסיק מחויב להפריש לו לפנסיה לכל הפחות משכר של 11,870 שקלים.

כלומר העדכון האחרון בשכר הממוצע צריך לשקף גם גידול של 12.5% בהפקדות לחיסכון הפנסיוני  עבור עובדים המרוויחים מעל לשכר המינימום. חשוב לוודא, אם כן, בתלוש המשכורת שהמעסיק אכן עדכן את סכומי ההפקדה ועל מנת להקל על המעקב, נסביר כיצד עובד מנגנון ההפקדות בקרן הפנסיה.

מבנה ההפרשות לחסכונות הפנסיוניים הנקבע בצו ההרחבה לפנסיה חובה לפי חוק הסכמים קיבוציים התשי"ז-1957,הוא כזה: 6.5% הפקדות לרכיב תגמולי מעסיק (עד 7.5% במקרים מסוימים); 6%-8.33% לרכיב הפיצויים (בהתאם לחוזה ההעסקה); ו-6% הפקדות לרכיב תגמולי העובד.

בקרן הפנסיה הבסיסית, זו שמוכרת לכולנו, הנקראת גם "קרן פנסיה מקיפה", הכסף המופקד, מושקע בשוק ההון לטובת הנבת תשואה לעמיתים ומבוטח תחת כיסויי ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה. מה שמייחד את הקרנות המקיפות הוא מנגנון הבטחת תשואה על ידי המדינה עבור  30% מנכסי החוסכים ועל כן, מגבילה המדינה את היכולת של החוסכים להפקיד לקרן פנסיה מסוג זה.

ההגבלה על ההפקדות נעשית באמצעות שימוש בנתון השכר הממוצע במשק. עמית בקרן פנסיה רשאי להפריש אליה סכום חודשי שאינו יותר מ-20.5% מפעמיים השכר הממוצע. ב-2023 המשמעות היא שכל עובד בישראל יכול להפקיד עד 4,866 שקלים בחודש לקרן הפנסיה המקיפה. אבל מי שמכניס יותר, ירצה גם להפריש יותר. מה קורה לכספים המופקדים לקרן הפנסיה ועוברים את התקרה?

גם עבור עצמאים ישנה מאז 2017 חובת הפקדה לפנסיה וגם כאן חישוב סכומי ההפקדה נעשה על פי השכר הממוצע במשק.  חישוב סכום ההפקדה של עצמאי נעשה בשתי מדרגות, על פי השכר הממוצע במשק: הכנסה שנתית של עד מחצית מהשכר הממוצע במשק מחויבת בהפרשת 4.45% לפנסיה; כל הכנסה מעבר לכך מחויבת בהפקדה של 12.55% לפנסיה. השכר הממוצע במשק לשנת 2023 במונחים שנתיים הוא 142,440 שקלים. לכן המדרגה הראשונה חלה על הכנסה של עד 71,220 שקלים בשנה, המדרגה השנייה חלה עד 142,440 שקלים, ומעבר לסכום זה אין חובת הפקדה.

הפנסיה שלנו

כשההפקדות גדולות: קרן פנסיה כללית

כאן נכנסת לפעולה "קרן פנסיה כללית", שנקראת גם קרן פנסיה משלימה. אלו הן קרנות פנסיה שבהן לא קיים מנגנון הבטחת תשואה, ולכן אין הגבלה על ההפקדות אליהן. נכסיה מושקעים כולם בשוק ההון, והיא מציעה גם מסלול ללא כיסוי ביטוח. ההפקדות לקרן נעשות באופן שוטף או בסכומים חד-פעמיים, לבחירת החוסך.

כשההפקדות לקרן הפנסיה המקיפה עוברות את התקרה, הסכומים העודפים "גולשים" באופן אוטומטי לקרן פנסיה כללית, שגם נפתחת אוטומטית במקרה כזה.

השפעות נוספות של העלאת השכר הממוצע במשק

מעבר להפקדות, לשינוי בשכר הממוצע יש השפעה גם על גובה השכר המבוטח בקרן הפנסיה. הביטוחים של קרן הפנסיה – ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה – מתבססים על השכר הממנו מפקידים העמיתים לקרן.

כפי שצוין, הגדלת השכר הממוצע במשק תגדיל את הנתח שממנו מפקידים העובדים והמעסיקים לפנסיה, ולכן גם את השכר המבוטח. השכר המרבי שניתן לבטח בקרן הפנסיה המקיפה הוא 3 פעמים השכר הממוצע במשק, כלומר 35,610 שקלים נכון ל-2023. בקרנות הפנסיה המשלימות, הגופים המנהלים מטילים הגבלה של 3-4 פעמים השכר הממוצע במשק.

בנוסף, תקרת ההכנסה הפטורה ממס בעת ההפקדה מחושבת לפי 2.5 פעמים השכר הממוצע במשק. לכן עדכון השכר הממוצע משפיע גם כאן – כשההכנסה הפטורה ממס בעת ההפקדה הינה 29,675 שקלים.

לסיכום

למרות שחדשות על השכר הממוצע במשק נשמעות כדבר שבשגרה, יש להן השפעה ישירה על החסכונות ארוכי הטווח שלנו. לכן במועד זה, כדאי לחזור ולבדוק אילו מוצרים פנסיוניים יש ברשותכם ואיך הם מושפעים מעליית השכר הממוצע במשק. פעולה שניתן לבצע דרך המסלקה הפנסיונית באתר משרד האוצר. בנוסף, זוהי גם העת נכונה לפנות לאיש מקצוע בעל רישיון פנסיוני, לבחינת מצב הפנסיה שלכם אל מול עדכון השכר הממוצע.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook