fbpx

הקו השחור // מאת עוז רוזנברג

0

מספר המתנחלים החרדים ביהודה ושומרון עולה בהתמדה. מה בינם לבין ההתנחלויות האידיאולוגיות והאם יסכימו להתפנות בשקט, אם יידרשו אי פעם? תמונת מצב

.

 

בין שתי גבעות נמוכות שעל גבי מדרונותיהן מתפתלים רחובות ובתים ובניינים צפופים בנויים מאבן ירושלמית, ניתן לראות גדר מובסת. "כל הסיפור פה מתחיל בגדר הזאת", מחווה מנחם זיידה מחלון מכוניתו. "אריק שרון היה שר השיכון והתחיל ב־1,000 יחידות דיור. אבל אז עלה לשלטון רבין, יימח שמו וזכרו, ובעצם נפלה על היישוב טרגדיה מאוד גדולה, רבין עצר את כל הבנייה בשטחים".

אולם, זמזום חרישי שעולה מעבר לגבעה שמשמאל לדרך, מבהיר כי הזמנים הללו השתנו. אלה הם מנופים ודחפורים אשר שוקדים בימים אלה על תוספת של 300 יחידות דיור בפאתיה המערביים של ההתנחלות החרדית בית"ר עילית, סמוך מאוד לקו הירוק. זעקות ראשי המתנחלים על ההקפאה בשטחים לא הגיעו לכאן. גם לא להתנחלויות חרדיות כעמנואל, תל ציון או מודיעין עילית, שם פועלים מנופים ודחפורים במלוא המרץ, בניסיון להדביק את הביקוש הגבוה של משפחות חרדיות לעבור לשם.

רחש הדחפורים מסביר גם את הגישה שאימצו לעצמם מתנחלים חרדים כמו זיידה בשאלת יישוב השטחים. "בזמנו רבין בא עם הצעה לראשי היישובים ביהודה ושומרון, אמר להם 'אני הולך לגדר לכם את היישוב כדי לתחום אותו, ומה שבתוך הגדר אני נותן לכם לבנות חופשי'", זיידה מסביר. "התקיימה ישיבה של מועצת יש"ע שהתנגדה להצעה. אצלנו זה עובד אחרת. משה ליבוביץ (ממקימי בית"ר עילית, ע"ר) בא ואמר לרבין, 'לנו אין בעיה, תתחום לי את כל גבעה א', אני מוכן לקבל את הגדר, ממילא אני צריך את זה לעירוב ליישוב וכל זה'. ככה בנו את הגדר שאתה רואה פה. אחר כך הגיע נתניהו וקיבלנו אישורים על עוד גבעה. הבנת? הוא בעצם גנב סוס, ועוד סוס, ועוד סוס", זיידה מחייך בסיפוק. "זאת אומרת אנחנו נהיה מוכנים לגנוב סוסים. בעוד בציבור הדתי־לאומי יש תפיסה אחרת. החרדים יותר פרקטיים".

וזאת אולי כל התורה כולה. הפרגמטיות החרדית היא שמביאה בשני העשורים האחרונים את הציבור החרדי להסתער בהמוניו על הגבעות שמעבר לקו הירוק, עד כדי הפיכתו לכוח בעל משקל דרמטי בקרב יהודי הגדה. נכון להיום, כ־30% מכלל המתנחלים הם חרדים. למעלה מ־120 אלף גברים, נשים וטף, המרוכזים בפרברים הירושלמיים שמעבר לקו הירוק – כרמת שלמה או אגן האיילות – ובשמונה התנחלויות חרדיות למהדרין: עמנואל, תל ציון, מעלה עמוס, מתתיהו, נחליאל, אספר ובית"ר עילית, ההתנחלות השנייה בגודלה בשטחים. הראשונה היא מודיעין עילית החרדית, על 70 אלף תושביה.

– במקרה של פינוי אתם וגוש אמונים תשלבו כוחות?

"יכול להיות. צריך להבין שאם הפערים ביני ובינך גדולים מאלו שביני לבין גוש אמונים, בסוף אנחנו כולנו יהודים דתיים, אז יש לנו פחות או יותר אותם ערכים. ההבדל בינינו הוא רק בדגשים".

– בשאלת ארץ ישראל הם יותר עקשנים מכם?

"לא בכל. למשל בנושא של צבא הם יהיו פחות ראש בקיר. בנושא של גיוס בנות, למרות שרבני 'המזרחי' (הדתיים הלאומיים, ע"ר) התנגדו, בשוליים יש כאלה שכן מתגייסות".

– ובגישה לפלסטינים?

"ההבדל הוא בעיקר בנושא הזה. הם יותר אידיאליסטים, יותר מקריבים מאיתנו. אם יגידו לנו לעזוב, אז אנשים אצלנו יחשבו קודם כל על המשפחה, הילדים. הם מתפשרים פחות בהקשר הפלסטיני. הציבור של 'המזרחי' לקחו את הקטע של ארץ ישראל כעיקר הדת והקריבו בשביל זה המון, כולל המון מהדת. בהרבה מובנים הם פחות דתיים".

– כי לתושב בית"ר עילית כמוך, הדת בכל מקרה גוברת על כל הדברים האחרים.

"זה נכון לכל אדם דתי".

– אבל לדעתך, אם יש התנגשות, הדתי־לאומי יכפיף את הדת לטובת הפוליטיקה.

"בדת עצמה יש מדרג, יש דברים שהם בסיסיים. אז באזורים של השכבות הם יותר מתמרנים. אני חושב שהציבור החרדי בעמונה היה צריך להתפשר על יישוב אחר, אבל רובם לא מסוגלים. ותראה מה התוצאה – עכשיו אין להם יישוב והם תקועים. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?".

זיידה מספר כיצד ראה את הדברים קורים: "ישבתי עם אנשים בעמונה ואמרתי להם, 'יש לכם הזדמנות להקים עוד יישוב בארץ ישראל. הנה, אומר לכם גם זמביש (זאב חבר, מנהל חברת הבנייה 'אמנה', הבונה הגדולה בשטחים, ע"ר): בואו נגנוב עוד סוס – אני בעצמי שמעתי – למה אתם אומרים לא?'. ותשובתם הייתה: 'אנחנו כבר בגאולה, ובגאולה לא גונבים סוסים אלא נכנסים בדלת הראשית'. המשיחיות הזאת, הראש בקיר הזה, זה לא יהיה פה בבית"ר".

.

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס.
רוצים לקבל את המגזין עד הבית? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: אמיל סלמן, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook