fbpx

מדריך כיס לחינוך אקטיביסטי

איך ללמד ילדים להיות אזרחים

0

מהו אקטיביזם ומדוע חשוב שיהיה חלק משמעותי בחינוך? 

אקטיביזם בהגדרתו הבסיסית, הוא פעולה לשינוי המציאות. אקטיביסטית: אדם/אישה שנוקטים פעולה ישירה ליצירת שינוי חברתי. ההגדרה שלי לאקטיביזם חינוכי עוסקת במהות פשוטה – חינוך ילדות.ים ונוער להבנה הבסיסית שמותר להם, ויש להן אחריות לפעול בעולם, על מנת להפוך את מרחבי הפעולה שלהם לטובים יותר. 

נכון שהכל פוליטי, אבל חינוך לאקטיביזם ולאזרחות פעילה לא חייב לעסוק בפוליטיקה עצמה, אלא בכל מרכיבי החיים שלנו – קשר אדם סביבה, זכויות אדם, דמוקרטיה וליברליזם, עוני והשכלה, תכנון וחברה, בעלי חיים ועוד; לכן הוא צריך להיות מרכיב בסיס בעולם שבו השינויים החברתיים, הכלכליים והטכנולוגיים מהירים ומשפיעים על כלל היבטי חיינו. 

מדוע חינוך אקטיביסטי־ביקורתי מפחיד אותנו כל כך? 

אני מחברת בין ארבעה גורמים שמעכבים את הטמעת אופי החינוך הזה במערכות שלנו:

  • גם 75 שנה אחרי קום המדינה – עדיין קיים כאן הצורך בבניית נרטיב ישראלי הומוגני.
  • מערכת ההעסקה בישראל קשוחה מאוד מבחינת שעות עבודה, ימי חופש וחוסר איזון בין עבודה לשעות פנאי. כך נוצר הסכם בסיסי בין המדינה לאזרחים, לפיו מוסדות החינוך הם לפני הכל בייבי- סיטר להורים.
  • חוסר ידע פרקטי של נשות ואנשי חינוך לעשות חינוך אחר, בשל חוסר בהעמקה בפיתוח מקצועי.
  • חשש אמיתי מהורים, מה“מערכת“, ובעיקר – חשש משינוי. 

אז הנה מרכיבי החינוך האקטיביסטי: 

  1. הכרת מושגי יסוד: לפני שאפשר יהיה לעמיק, ישנם מושגים שכל אחד ואחת צריכים להכיר כדי להכיר את העולם, להיות חלק מהשיח ולדעת "על מה כולם מדברים". 
  2. שאילת שאלות: שאילת שאלות כמיומנות בסיס בלמידה ובחינוך משמעותה, בין היתר: מתן לגיטימציה לדבר על דברים באופן פתוח, פיתוח הבנת העצמי והבנת העולם, עידוד סקרנות.
  3. פליאה וסקרנות: ככל שנאפשר יותר חקירה של הבלתי נודע ושל דברים מעוררי סקרנות ופליאה,  כך המוטיבציה ללמידה תגדל. כאשר נחבר פליאה וסקרנות לדמיון – ילדות וילדים יוכלו לדמיין תמונה אחרת, כלומר את שינוי המציאות. 
  4. הטלת ספק: אם נלמד איך להטיל ספק ולהעביר ביקורת, נאפשר לילדות ולילדים להיות בטוחים יותר בעצמם, לחשוב לבד, לא להיות חלק מהזרם, להרגיש שווי זכויות בתהליך הלמידה ולפתח עצמאות.
  5. ריבוי נקודות מבט: אם נלמד לראות גם את נקודת מבטו של האחר, נעודד אמפתיה, נפתח את היכולת להציע עזרה, להיות חלק מוויכוח ולהכיל את האחר מתוך הקשבה. 

רוצה עוד? המדריך המלא לחינוך אקטיביסטי מחכה לך ממש כאן.

 

שרון רמון היא מנהלת בית הספר לטבע בת״א-יפו

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook