fbpx

מצאנו (ואיבדנו) את הכסף // הטור של עמית תומר

0

"במהלך חסר תקדים נעביר היום בכנסת בקריאה ראשונה את תקציב 2019. זה אירוע יוצא דופן, וזוהי הוכחה ברורה לכך שהממשלה שלנו כאן להישאר עד סוף 2019" – כך הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה בתחילת השנה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה תקציב המדינה עלה להצבעה במועד כה מוקדם.

 

נתניהו חשב שברגע שישים את מכשול העברת התקציב מאחוריו, הקואליציה תתנהל על מי מנוחות עד למועד הבחירות המקורי. מאז המציאות כבר לימדה אחרת.

 

על בימת הכנסת הצטרף אז שר האוצר משה כחלון לחגיגות המהלך: "זוהי שנת תקציב שמשדרת לכל העולם שהכלכלה הישראלית היא מהיציבות והחזקות בעולם", אמר ואף הוסיף עקיצה לקודמו בתפקיד יאיר לפיד: "אנחנו כבר לא שואלים איפה הכסף – מצאנו אותו. אנחנו שמים אותו במקומות הנכונים". נראה היה כאילו המשק הישראלי עומד לעבור שנה מצוינת. אבל בפועל, בסיומה, ברשות המיסים בוחנים בקדחתנות מה הוביל להפחתה החדה בהכנסות הגבייה שהובילה את הגירעון לתפוח מעבר ליעדים. בסוכנויות הדירוג הבינלאומיות פנו לישראל בבקשת הבהרות, וה־OECD כבר הוריד את תחזית הצמיחה שלנו.

 

אז מה השתבש בדרך? חלק מהעניין אפשר לתלות בדרך שבה תוקצבה השנה הזו – שנה שנייה של תקציב דו־שנתי, כדי להבטיח "יציבות". אלא שכמו בפתגם, האדם מתכנן תכניות ואלוהים צוחק, ואנחנו, מתברר, בבעיה: כבר בסוף 2017 התבצע קיצוץ רוחבי של יותר ממיליארד שקל במשרדי הממשלה, שנאלצו לוותר על חלק מהמהלכים שתכננו מבעוד מועד בגלל מהלכים שהממשלה החליטה לקדם על חשבונם. המשרדים שהצטמצמו ניצלו כל שקל אפשרי בתקציב שלהם ושיעורי הביצוע הגבוהים תרמו גם הם להעמקת הגירעון. ואם כל זה לא מספיק, אז הגיע קיצוץ רוחבי נוסף, ל־17 השנים הקרובות, שעבר כנגד כל הסיכויים כדי לממן את הסכם השוטרים.

 

לכל ההתפתחויות האלה יש מכנה משותף אחד: בשונה מהפתגם, הן לא נפלו עלינו מהשמיים. אלה נוצרו בגלל שמקבלי ההחלטות שלנו שמו את השיקולים הפוליטיים מעל לשיקול הכלכלי הקר. את הקו הזה הוביל שר האוצר כחלון: עוד ב־2016 התנגד להנחית שוב על הממשלה בהוראת שעה תקציב דו־שנתי, אבל נאלץ ליישר קו עם המהלך כי התחייב לו בהסכמים הקואליציוניים. גם להסכם התוספות הענק לשוטרים ולסוהרים התנגד בהתחלה – אבל שינה את עמדתו, כשחשש שראש הממשלה עומד להוציא אותו לפועל איתו או בלעדיו ולקחת את הקרדיט. גם הגורמים המקצועיים במשרדו שהתעקשו שעליו להימנע מהמהלך, והזהירו שההשלכה תהיה קיצוץ אדיר, לא הפריעו לו להצטלם כשעל פניו חיוך מרוצה לצד המפכ"ל היוצא אחרי החתימה.

 

לכן השנה הבאה כנראה תיפתח במשרד האוצר כמו שהשנה הנוכחית מסתיימת – בטונים גבוהים. חלק מהגורמים, המעידים על לחץ מסביבת השר כחלון, מחפשים בשבועות האחרונים דרכים לשחק במספרים כדי ליצור תמונת מצב מדאיגה פחות. אבל התמונה הזו, שוב, אולי כעת תיראה טוב יותר פוליטית, אבל בטווח הארוך לא באמת תהיה שונה.

 

רוצים לקבל את המגזין המודפס עד הבית? לפרטים ומבצעי מנויים – השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

 

צילום: קובי גדעון, לע"מ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook