fbpx

קאסם סולימאני וחסן נסראללה // מצפון תיפתח הרעה

0

הברית השיעית בין מפקד גיס אל־קודס של משמרות המהפכה באיראן ובין מזכ"ל חזבאללה הדוקה מתמיד מבחינה צבאית. ושני השיעים הללו משפיעים יותר מכל על ביטחון מדינת ישראל ויציבות האזור. קאסם סולימאני האיראני (62) וחסן נסראללה הלבנוני (59) צברו יחד ותק רב בפעילות צבאית ופעילות טרור.

הפגיעה הישראלית העקבית במה שנקרא "ההתבססות האיראנית" במזרח התיכון בכלל, ובעיקר בסוריה השסועה והמוחלשת, ממשיכה בכל הכוח. זה קורה באמצעות שורה של תקיפות, פומביות ועלומות, סודיות וגלויות. על פי פרסומים זרים, הכוחות הישראליים מגיעים אפילו עד עיראק.

ישראל נחושה למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה ובעיראק. כעת זה עלה מדרגה, דווקא כשמדובר בעוד זירת התבססות, שאינה חדשה לאיראנים אבל שישראל נמנעה מלתקוף בה כבר 13 שנה: לבנון. מאז המלחמה ב־ 2006 נמנע צה"ל (על פי הידוע) מלפעול באופן משמעותי בארץ הארזים. ההבנה הייתה כי הדבר הזה עלול להוביל למלחמה, "מלחמת לבנון השלישית" שכבר שנים מדברים בה, או לאי־יציבות לכל הפחות בגבול הצפוני. גם ארגון חזבאללה, מצידו, נמנע מליזום פעילות טרור משטח לבנון, למעט מה שהוא מכנה "תגובה נגד ישראל".

אבל פעילות שוטפת לחוד והתעצמות לחוד. כך, הקמת מפעלים איראניים לדיוק ארסנל הטילים האדיר שבידי חזבאללה בלבנון, או הברחת טילים כאלה מעיראק לסוריה (הציר האיראני שאין מפריע לו) ומשם ללבנון, זהו פשוט אלמנט שמדינת ישראל אינה יכולה לחיות איתו. קו אדום בוהק ואיום ישיר ומסוכן על ביטחון המדינה. ההנחה הייתה ועודנה שישראל תפעל לסכל מפעלים
כאלה בלבנון. שלוחותיו של המשטר האיראני והמיליציות השיעיות נמצאות בעיקר במקומות אחרים. בעיראק, בסוריה ובתימן. אבל השלוחה האלימה, המאורגנת והחזקה ביותר של משטר האייתוללות היא בת חסותה הוותיקה, אותה תנועת חזבאללה בלבנון.

הארגון השיעי, שציין השנה 35 להיווסדו, מחזיק על פי ההערכות כ־ 130 – 140 אלף טילים ורקטות. הוא לוקח את לבנון כבת ערובה, ואת הנשק שלו מכוון, כרגיל, לישראל. קאסם סולימאני וחסן נסראללה מתואמים ביניהם באופן שוטף. הם מקיימים מרחוק התייעצויות תדירות ושולחים שליחים זה לזה. סולימאני פועל תחת מנדט ישיר מהמנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, שחסן נסראללה מצידו רואה בו בוס, אב רוחני וסמכות דתית עליונה גם יחד.

סולימאני ונסראללה מעדיפים לא להיפגש יחד, ואם כן – אף אחד לא יודע מזה, מסיבות ביטחוניות ברורות: הם פשוט מפחדים שמישהו יחסל אותם. חזבאללה פועל בסוריה זה שנים, הוא נכנס לזירה זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת האזרחים שם ב־ 2011 ; זה נעשה כמובן בתיאום ובהוראת האיראניים. במקביל הוא ממשיך לפעול במדינתו, לבנון, לפי אינטרסים איראניים מובהקים.

קאסם סולימאני הוא האחראי לירי הרקטי לעבר הגולן משטח סוריה. הוא גם מי שאחראי לניסיון פיגוע הרחפנים, גם הוא משטח סוריה, והוא מפעיל מיליציות שיעיות וארגוני טרור פרו־איראניים ברחבי המזרח התיכון. הוא גם, כאמור, מפקד על גיס אל־קודס, כלומר גוף פיגועי החו"ל של איראן. גוף רב־זרועות ועתיר משאבים, המפעיל תאי טרור בכל העולם, במימונה ובפיקוחה של הרפובליקה האסלאמית.

גם סולימאני וגם נסראללה מחזיקים באידיאולוגיה האסלאמית של האסכולה השיעית. שניהם מוּנעים משנאה יוקדת ליהודים ולישראל, שניהם מאמינים שיש "להשמיד את הציונים" – ושכל האמצעים כשרים לשם כך. בימים אלו מרגישים השניים הללו יותר תעוזה לפעול מול ישראל, בניגוד לעבר הלא רחוק. סולימאני רואה בתקיפות הרשמיות של ישראל ובאלה המיוחסות לישראל, בסוריה ובעיראק, לגיטימציה להוציא פיגועים וירי רקטי משטח סוריה מעבר לגבול הצפוני, לשטחנו. זו תגובה לגיטימית לתפיסתו. זה התירוץ שלו.

נסראללה מצדו רואה בתקיפת הרחפנים המיוחסת לישראל בדאחיה, אותו פרבר שיעי של ביירות, הכנה לתקיפות נוספות שיביאו את חזבאללה – כפי שכבר הצהיר לא פעם – לפעול נגד ישראל. חזבאללה מתכונן לעימות הנרחב המדובר בשל כך. יש להבהיר: מלחמה או עימות בצפון הם אירוע מסובך, אלים והרסני הרבה יותר ממלחמה או עימות בדרום מול חמאס בעזה. כיפת ברזל ושאר שכבות ההגנה האוויריות יתקשו לתפקד, בלשון המעטה, מול הררי הטילים והרקטות (ואיכותם) שמחזיקים נסראללה וגייסותיו. נוסף ליכולות, ישנו ממד הנחישות של חזבאללה לגבות מחיר כואב מישראל במקרה של מלחמה, גם אם הוא יודע שיפסיד בסופה.

זה המקום להזכיר כי חסן נסראללה מכנה עד היום את סיום מלחמת לבנון השנייה כ"הניצחון האלוהי" של חזבאללה על ישראל. מובן שמלחמת לבנון השלישית עשויה להיות, לכשתהיה (וקשה לראות תרחיש שבו היא לא תהיה לבסוף), קצרה מאוד – כיוון שהתגובה של ישראל נגד מדינת לבנון, ולא רק נגד חזבאללה, תהיה כל כך קשה וכל כך הרסנית, שהתערבות העולם והדינמיקה
של המלחמה עצמה יביאו לסיום הלוחמה בזמן קצר יחסית. אבל במקרה של מלחמה,לכשתבוא, גם חזבאללה ללא ספק, יפגע קשות בעורף הישראלי. פגיעה שהעורף מעולם לא חווה, בכל
מלחמות ישראל.

גם הידרדרות למצב שבו סוריה תהפוך לסוג של עזה, שממנה משגרים מיליציות שיעיות או גורמי חזבאללה רקטות לגולן ולגליל העליון בכל פעם שרוצים, היא בלתי נסבלת; בדיוק כפי שהיא בלתי נסבלת בדרום ובעוטף עזה. ירי מסוריה לבסיסים צבאיים, חדירת רחפנים או מל"טים שיתרסקו בישובים אזרחיים – זו מציאות שסולימאני מעוניין שתתהווה בגבול הצפון.

לכן חסן נסראללה וקאסם סולימאני משפיעים על ביטחון ישראל באופן ישיר. המורשת, התשתית והשלוחות השיעיות שהם בנו ובונים יחד, אם בתמיכה מורלית, אם בהכוונה ואם במימון ובאימון, בעיראק, בסוריה ובלבנון, הם איום גדול, ממשי ומתמשך על מדינת ישראל כולה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook