fbpx

אביחי מנדלבליט // שעת ההכרעה

תהא אשר תהא החלטתו של מנדלבליט, הוא אחד מגדולי המשפיעים על מדינת ישראל ועל הנהגתה. החלטתו דרמטית. לא רק בתחום האישי של נתניהו. היא תשפיע גם על הנורמות של נבחרי הציבור מעתה והלאה.

0

שני שעונים, שמתקתקים בדרך כלל בנפרד, התאחדו השנה לאחד. הפוליטי – והמשפטי. הם כרוכים יחדיו מאז הקדים ראש הממשלה את הבחירות לאפריל כדי להיבחר טרם השימוע שייערך לו. לשעון הפוליטי המואץ ניתנה, לרגע קט, קדימות על פני המשפטי. כל מהלכי נתניהו מאז צפו פני שימוע. ועתה, הם מתקתקים בצוותא. החלטה משפטית של איש אחד תשפיע על מדינה שלמה.

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, עומד בפני רגע השיא של כהונתו. לא רבים מהמכהנים בצומתי קבלת החלטות יודעים לצפות מראש את גולת הכותרת של עשייתם הציבורית. מנדלבליט ולאנשיו ברור שהרגע שבו יכריע בשלושת תיקי החקירה של ראש הממשלה הוא האירוע המכונן של כהונתו, ואולי של חייו. וההחלטה בסופו של דבר היא שלו, ורק שלו. נגמר המקום להשלמות חקירה, להתייעצויות אינסופיות או להקמת צוותי איפכא מסתברא. תם הטקס. מנדלבליט ייאלץ לעשות משהו שהשנים הארוכות בשירות הציבורי לימדו שהוא פחות אוהב – להכריע.

נתניהו נזהר שלא לתקוף אותו. גם כשתקף את פרקליט המדינה, את הפרקליטות כולה ואת המשטרה. גורלו נתון בידיו. בשלוש השנים האחרונות היה מנדלבליט נתון לביקורת לא פשוטה מימין ומשמאל. בעיקר משמאל. בימין טענו שהוא מבקש למצוא חן בעיני התקשורת ובית המשפט העליון. אמרו שמתוך כמיהה להתמנות לשם, הוא מוביל את החקירות על מנת לרצות את המערכות המשפטיות והתקשורתיות. לעומתם, אנשי שמאל, שארגנו את ההפגנות בסמוך לביתו, טענו שהוא ממסמס את החקירות ככל יכולתו. שהוא פוחד מנתניהו ומלקבל החלטות. מבקריו הפחות בוטים אמרו שהחלטה כזו גדולה על מידותיו. כל הביקורות כבר פחות רלוונטיות. אי אפשר לגלגל עוד את תפוח האדמה הלוהט הזה. הדילמה תישאר בעיקר בעניין אחד: האם יואשם ראש ממשלת ישראל בעבירה החמורה ביותר שבה יכול להיות מואשם איש ציבור – שוחד. תיק 4000 הוא הקשה והחמור מבין השלושה, ולשם יופנה עיקר תשומת הלב. היועץ אינו מתכוון להמתין
עם קבלת ההחלטה לאחר השימוע. השעון של פקיעת כהונת פרקליט המדינה שי ניצן מתקתק במרץ. ההחלטה, מבחינת היועץ, חייבת ליפול עד דצמבר, אז יפרוש ניצן.

במי ייוועץ היועץ לפני שיכריע? בראש ובראשונה בעוזריו הקרובים, גיל לימון, חגי הרוש ועדי מנחם. אבל בתחום הפלילי הוא סומך מאוד על דעתם של ליאת בן־ארי (ראו קטגוריית משפט) וסגנה יוני תדמור. ליועץ כימיה מעולה עם שניהם, ובתחום הזה הוא רואה בהם אורים ותומים. מקרבתו אליהם אפשר לנסות ולהעריך, בזהירות, כי החלטתו הסופית תהיה דומה לכתב החשדות שנשלח לנתניהו, בהנחה שפרקליטיו לא יביאו לפני היועץ משהו מכונן ובלתי צפוי.

תהא אשר תהא החלטתו של מנדלבליט, הוא אחד מגדולי המשפיעים על מדינת ישראל ועל הנהגתה. החלטתו דרמטית. לא רק בתחום האישי של נתניהו. היא תשפיע גם על הנורמות של נבחרי הציבור מעתה והלאה. היא גם עשויה להניע מגבלת קדנציות לראשי ממשלה. בשורה התחתונה, אביחי מנדלבליט עשוי למצוא את עצמו לצידו של הפרופ' אהרן ברק, שבשל החלטתו בפרשת הדולרים של לאה רבין בשנת 1977 פרש ראש ממשלה מכהונתו; וגם לצד מני מזוז, שהעמיד לדין נשיא מדינה מכהן.

שלוש השנים הדרמטיות

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook