fbpx

מה לומדים בתואר ראשון בפסיכולוגיה

0

אחד ממסלולי הלימוד הפופולריים והמבוקשים ביותר הוא המסלול ללימוד פסיכולוגיה לתואר ראשון. בגלל הביקוש הרב ללימודי פסיכולוגיה תנאי הקבלה קשים ומאתגרים, וניתן להתקבל ללימודים על סמך תעודת בגרות בממוצע ציונים 95 ומעלה, ציון משולב של בגרות ופסיכומטרי, תואר ראשון, דיפלומת הנדסאי וכד'. כדאי לדעת כי הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה מתקיימים לאורך שלוש שנים ויש אפשרות ללמוד במסלול חד חוגי או דו חוגי.

תוכנית הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה

תוכנית הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה מוכוונת להענקת ידע רב תחומי מקיף ומעמיק בנושאים כמו פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית – ארגונית ועוד. התוכנית כוללת ידע תיאורטי ומעשי על המרכיבים הרגשיים, הקוגניטיביים, הביולוגיים והחברתיים של ההתנהגות האנושית ברמת הפרט וברמת הקהילה והחברה.

כאמור, סטודנטים לפסיכולוגיה נדרשים לבחור במועד ההרשמה האם ברצונם ללמוד במסלול החד חודי או הדו חוגי. תוכנית הלימודים כוללת קורסי ליבה כמו מבוא לפסיכולוגיה, סטטיסטיקה, מבוא לסוציולוגיה, מבוא לאנתרופולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה פיזיולוגית, תיאוריות באישיות, שיטות מחקר, פסיכולוגיה חברתית ועוד. כמו כן, הסטודנטים לומדים קורסים מתודולוגיים וקורסי בחירה שונים.

בין היתר, הסטודנטים ללימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון לומדים קורסים כגון: קריאה וכתיבה מדעית, סטטיסטיקה לפסיכולוגים, SPSS, אדם ארגון וסביבה, סוציולוגיה כלכלית ואי שוויונית, החברה הישראלית, שיטות מחקר אתנוגרפיות ועוד.

במסגרת הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה הסטודנטים משתתפים במעבדות מתקדמות, סדנאות טיפוליות ותרגילים. מטרת תוכנית הלימודים היא להכין את הבוגרים ללימודים לתואר שני, מאחר שעל פי חוק הפסיכולוגים – רק בעלי תואר שני בפסיכולוגיה רשאים לטפל במטופלים.

כמה זמן לומדים?

תוכנית הלימודים לתואר הראשון בפסיכולוגיה אורכת שלוש שנים בלבד, והלימודים מתקיימים בשעות היום. חשוב לדעת כי תוכנית הלימודים עומדת בכל התנאים והדרישות של המועצה להשכלה גבוהה, לכן בוגרי המחלקה יכולים להגיש מועמדות ללימודים לתואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטה שבה הם למדו את התואר הראשון או בכל מוסד אקדמי אחר.

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה?

בוגרי לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה לרוב ימשיכו ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה, כל עוד הם עומדים בתנאי הקבלה ובדרישות המקדימות לתואר המתקדם. בוגרי התואר הראשון שמעוניינים לקבל הסמכה מקצועית ותעודה המאפשרת להם לעבוד כפסיכולוגים חייבים להמשיך ללימודי התואר השני.

בתוך כך, בוגרי המחלקת ללימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון יכולים להשתלב בתפקידים שונים ולפתח קריירה בתחומים מובילים כמו משאבי אנוש, מדעי החברה, הדרכות ועוד. בנוסף לזאת, הבוגרים יכולים ללמוד הוראה, במקביל לתואר בפסיכולוגיה, ובסיום הלימודים הם מוסמכים לעסוק בהוראת מדעי החברה.

בנוסף לזאת, בוגרי תוכנית הלימודים יכולים להשתלב בקלות בתפקידי מחקר, בדרך כלל במכוני מחקר, והם מבוקשים גם לתפקידים כמו אבחון תעסוקתי, ייעוץ והכוונה תעסוקתית, תפקידי שונים במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, עבודה במחלקת משאבי אנוש בארגונים שונים כולל חברות הייטק, ייעוץ והשמה, ייעוץ ארגוני ועוד. חלק מבוגרי תוכנית הלימודים עוסקים בהוראה בחינוך הממלכתי או במוסדות החינוך הבלתי פורמלי, אך עליהם לשלב לימודי הוראה כדי לקבל תעודה המאפשרת להם לעבוד בתחום זה.

מדוע כדאי להמשיך לתואר שני?

הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה אינם מקנים תעודה של פסיכולוג הרשאי לטפל בילדים או במבוגרים. החוק בארץ מחייב תואר שני בפסיכולוגיה ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג, ויש להירשם בפנקס הפסיכולוגים. החוק מאפשר שימוש בתואר פסיכולוג ולהציע טיפולים רק לבעלי תואר שני, לכן בוגרי התואר הראשון חייבים להשקיע בלימודים ולהוציא ציונים גבוהים כדי להתקבל לתואר השני.

התואר השני בפסיכולוגיה מהווה מקפצה לקריירה ומאפשר שפע אפשרויות תעסוקה, לא רק כפסיכולוג קליני. לכן, כדאי להמשיך ללימודים לתואר המתקדם ויש לעבור בהצלחה את הבחינות הרשמיות ולעבור התמחות מקצועית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook