fbpx

השינויים בתעשיית הקולנוע עקב הקורונה

נגיף הקורונה עודנו כאן ונראה שאינו פסח גם על תעשיית הקולנוע המצויה במשבר עמוק. האיסור על התקהלויות והנחיית הריחוק החברתי הביאו לסגירתם של אולמות רבים שנותרו ריקים מאדם ומצלילי הסאונד הייחודיים. אז איך בכל זאת היא מתכוננת ליום שאחרי?

0

 יובל בנר

בדומה למתרחש בישראל, גם ברחבי העולם יושבים בבתיהם רבים מעובדיה של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ומצפים לרגע בו יתבשרו על חזרתם לשגרת עבודה, שכן המצב בו נתונה התעשייה יוצר בעיקר חוסר וודאות רבה. בשונה מהם, טרם מבחינים בשינוי המתרחש בענף הצופים בביתם עקב צו השעה של הריחוק החברתי הכולל איסור מהתקהלויות, ומשפיע גם על בתי הקולנוע שנשארים סגורים וריקים מאדם. צו זה חייב בתורו את הצופים למצוא חלופות צפיה כאלה ואחרות ומזה כמה חודשים, צורכים רבים את תכני הקולנוע הכוללים מגוון רחב של סרטים לצפייה ישירה – בעיקר דרך האינטרנט או הממיר הביתי. 

מציאות זו בה חל ריחוק חברתי ורווחיהם של גופים רבים מופחתים משמעותית, מאלצת גם את קברניטי הענף לחשוב קדימה בצורה יצירתית יותר כדי לשרוד את המשבר הגדול אליו נקלע ולהבטיח שתעשיית הקולנוע תמשיך לספק סרטים איכותיים ורווחיים גם אחריו.

אז כיצד מתכוננת תעשיית הקולנוע למצב? אילו סרטים כבר לא נראה בקרוב? איך יראו בתי הקולנוע בשגרה החדשה? וכיצד ישפיע המשבר באופן ישיר על העלילה של סרט הקולנוע הבא שתיראו? כל התשובות לפניכם.  

כבר לא יגיעו בקיץ הקרוב

החל מחודש מרץ האחרון, חלה בלימה משמעותית בתעשיית הקולנוע בהוליווד. משוברי קופות ועד הפקות קטנות נעצרו צילומם של סרטים חדשים וטובים ואף יתכן שזמן התאוששותה של תעשיה זו יהיה ארוך מהרגיל. 

כבר פורסם כי יציאת הסרט "קינג ריצ'רד" לאקרנים בכיכובו של ויל סמית צפויה להידחות לסוף שנת 2021 וזאת במקום הקרנתו הבכורה שהייתה אמורה להתקיים בסוף השנה הנוכחית. את אווטאר ימשיכו לצלם רק לאחר שכלל אנשי הצוות בו יצאו מהבידוד אליו נכנסו לאחר הגעתם לניו זילנד ובסרטו החדש של ג'יימס בונד – שכבר היה מוכן, נוכל לצפות בבתי הקולנוע רק בתום המשבר. כלומר, עבור כל סוגי הסרטים ובכל שלב בהפקתם, צפויים להופיע הפסדים רבים בעקבות המשבר, שכן גם אופן יצירת הסרט תחת מגבלות הקורונה צפוי להעלות את מחיר ההפקה באופן משמעותי.

אולמות הקולנוע לאן?

אולמות הקולנוע ואולפני הסרטים הגדולים בארה"ב מופרדים זה מזה בעקבות חוק שנחקק ב- 1948 ומטרתו לאפשר תחרות בריאה. עקב המשבר העמוק בו מצויים בתי קולנוע עוד טרם הקורונה, יתכן וחוק זה יבוטל כדי לשמור על פעילותם. במצב זה, מעבר לשינויים הכלכליים שעתידים לבוא, מתארגנים בתי הקולנוע גם לשינויים מבניים משמעותיים הצפויים לכלול שינוי המבנה הפיזי של האולם כדי לאפשר ריחוק חברתי, צמצום משמעותי של מספר הכיסאות, זמן התארגנות ארוך יותר בין ההקרנות לשם הכנת האולמות ואפילו סידור התור מחדש. 

לצד התארגנות מחודשת של בתי הקולנוע הרגילים, צפויים אלו החיצוניים כדוגמת דרייב אין לעשות קאמבק – דוגמה לכך היא שדה תעופה ליטאי שהפך את רחבת המטוסים למשטח קולנועי ענק.

בנוסף, מסתמן כי העלייה בצריכת התכנים והסרטים הרבים הקיימים לצפייה ישירה, תביא לחיזוקן של חברות אלה המספקות אותן ואף להגעתן לאולמות הקולנוע כך שהתכנים שיוצגו בהם, יתמזגו עם תכני הצפייה הישירה באופן שטרם הכרנו. 

דרכים חדשות לצלם סרטים

בימים בהם גיבורי הסרט אינם יכולים להתחבק זה עם זה, על עלילות הסרטים להיות שונות מהרגיל ועל במאי הסרטים למצוא פתרונות יצירתיים וחלופיים עבור צילומי הסצנות השונות הכוללות מגע בין שחקנים – בעיקר כאלו הכוללות קרב או לחילופין מעשי אהבה. את מקומו של המגע צפוי להחליף באופן סימלי אפקט ממוחשב, שכן סרטים רבים צולמו באופן זה בעבר וכלל לא היה ניתן להבחין בכך. 

 

אם כן, העולם אותו הכרנו טרם המגיפה צפוי לעבור עוד שינויים רבים – הן במציאות והן בסרטים, ודור הסרטים החדש בו נצפה כבר יעמוד בסטנדרטים עלילתיים מעט שונים. מצד שני, זהו גם כוחו וקסמו  של הקולנוע ולנו רק נותר לשקוע בכורסה, להכין פופקורן ולראות מה יצא. 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook