fbpx

עומדים מנגד | שחף שפירא, יהודה שוחט

שלושה חודשים לאחר שקיבלו מ"ליברל" את כל המידע הדרוש על הגורמים המניעים את תעשיית הזנות, עדיין לא טרחו במשטרת ישראל לעשות אפילו צעד המינימלי. מן העבר השני, בעקבות התחקיר שפורסם כאן בינואר, התגייסו ארגונים וגורמים רבים להיאבק בתופעה ולסייע בשיקום הנשים

0

אין־ספור תגובות התקבלו במערכת "ליברל" בעקבות התחקיר המקיף על תעשיית הזנות שפרסמנו כאן בגיליון ינואר. בין השאר, בזכות התחקיר נרשמה התגייסות מרשימה של חברות כנסת, של גופים ציבוריים ופילנתרופיים, של ארגוני המגזר השלישי ואחרים לפעול למיגור את התופעה. רק גוף אחד קפא על שמריו – משטרת ישראל.

בשלושת החודשים שחלפו, אף שקיבלה מאיתנו את כל המידע הנדרש – על  סוחרי הנשים, כולל פרטים מדויקים; על האתרים לצריכת זנות; על הזנות המקוונת; על שיטות התשלום וגם על ההיקפים – נראה כי כמעט דבר לא נעשה. אפילו פעולה פשוטה יחסית, של סגירת אתרי האינטרנט, לא נעשתה.

זמן קצר אחרי התחקיר העברנו למשטרה רשימה ארוכה של אתרים כאלה, שבהם סוחרים בגופן של נשים. גורם במשטרה מסר לנו אז כי המידע חשוב מפני ש"אנחנו יכולים להוציא צו ולסגור את כל האתרים האלה במהירות". ובכן, בדקנו השבוע – האתרים שהעברנו עדיין פועלים בחופשיות.

זאת ועוד: העברנו למשטרה מידע מדויק על כמה שיטות פעולה, שאחת מהן מאפשרת בקלילות רבה לנטר ולתפוס את העבריינים. בשבועות האחרונים נכנסנו שוב לאותן קבוצות והתכתבנו עם אותם בוטים בטלגרם, והתברר כי אלה מוסיפים לפעול באין מפריע, באותה שיטה בדיוק – גביית תשלומים באמצעות שליחת קוד מהבנקים למשיכת מזומן ללא כרטיס; או בהעברת כספים במטבעות וירטואליים.

בינתיים פלשה רוסיה לאוקראינה ופתחה במלחמה אכזרית, שהובילה להימלטות של מיליונים – בעיקר נשים וילדים. כמה אלפים מהן כבר הגיעו לישראל, וכמיטב המסורת הגברית המקומית – נכנסו לתמונה גורמים עברייניים בניסיון לשדל את הנשים שהגיעו בגפן לזנות, תמורת קורת גג או הצעות מפוקפקות אחרות.

גם כאן, למשטרה יש לכאורה שמות של סוחרי נשים, משדלים לזנות וסרסורים, אך נכון לכתיבת שורות אלה טרם ננקטה פעולה ממשית כדי לעצור אותם. אנו ב"ליברל" נוסיף לעקוב ולדווח על התנהלותה התמוהה של המשטרה בטיפול בסוגיה הכאובה.

נוקטים פעולה

בצד החיובי, מיד עם פרסום התחקיר נוצרו שיתופי פעולה וננקטו פעולות בידי גופים שונים, שזה המקום לפרגן להם. ראשית, זומנה שחף לכנסת לדבר בוועדה לקידום האישה מטעם עמותת "לא עומדות מנגד", שם הזכירה ליושבים את הקולות המסוכנים שנשמעים בכלי התקשורת השונים, שנותנים לגיטימציה לזנות ומציגים אותה כאקט פמיניסטי של העצמה.

העמותה, שמובילה את המאבק בזנות, מוסיפה להיאבק למען הנשים ופועלת גם בימים הללו לגיבוש קואליציות רחבות. אנו ממליצים לכל מי שמעוניין לסייע למגר את הרע הזה מן העולם, לתרום מזמנו או מכספו ל"לא עומדות מנגד" וגם ל"מטה המאבק לסחר בנשים" – הארגונים המובילים את המאבק בסוחרים ואת הסיוע בשיקום לנשים.

בשדה הפוליטי, חברת הכנסת איבתיסאם מרעאנה (מפלגת העבודה) התגייסה לעריכת התיקונים הנדרשים בחקיקה. בין השאר, נעניתי לבקשתה לשמש כיועצת חיצונית מטעמה כדי להעמיק את המחקר על מקומה של המדינה, ולבחון דרכים לסיוע במיצוי זכויות ושיקום לנשים וגברים במעגל הזנות. מרעאנה מצטרפת לחברות כנסת כמו מיכל רוזין (מרצ) שפועלת רבות בתחום.

שיתוף פעולה נוסף שנוצר הוא עם בנק ישראל, שביקש מיוזמתו לבחון רעיונות לאכיפה ולמניעת שיטות התשלום לזנות, ולצד זאת לפעול לסיוע לשורדות זנות בהתמודדותן עם הביורוקרטיה. גם כאן נעדכן בהתפתחויות השונות.

בחודש שעבר, פתחנו את כנס "המדינה ותעשיית המין" של המכללה האקדמית צפת, שם שיתפנו במניעים לעיסוק בסוגיה. שחף שיתפה בסיפור על חברת ילדות שלא שרדה את התופת, וביקשה להזכיר את עברן של רבות ורבים במעגל הזנות שהתגלגלו ממוסדות הרווחה והוסללו לזנות על ידי הזנחה וחוסר טיפול.

 

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook