fbpx

משפיעים 2020 | אלדד קובלנץ | נווה מדבר תרבותי

0

אור השמש הוא לא תמיד חומר החיטוי הטוב ביותר. לפעמים, אם אתה רוצה להיטהר, עליך להגיע דווקא למחשכים, אל בין הצללים, למקום שבו לא תיראה. במקרה של תאגיד השידור הציבורי 'כאן', לדוגמה, כדי להיות מסוגלים לבדל עצמם באמת מכל גוף שידור טלוויזיוני אחר, היה עליהם להתנתק משיטת מדידת הרייטינג המיושנת. בשפת הטלוויזיה, זה אומר בדרך כלל שהפסקת להתקיים, אבל בפועל הייתה זו אמירה פוליטית ותרבותית חד־משמעית שהדגישה את הסיבה שלשמה התכנסנו כאן מחדש – אחרי חיסולה של רשות השידור הישנה והרעה. כלומר: אנחנו כאן למען הציבור, לא מטעמי אגו, כסף ותהילה, ואת הניצחונות שלנו נצבור בהשפעה התרבותית, ברייטינג הדיגיטלי, בקרב על הצעירים, בחדשנות, בשיח התרבותי. המסר החד הזה היווה חותמת להישג העיקרי: מחיקת הדימוי המאובק, הצורמני והחורק של הערוץ הראשון ז"ל לטובת הלוק החדש, המבריק והמנצנץ של 'כאן' יבדל"א.

תוך פרק זמן אפסי של חמש שנים, אחרי חבלי הקמה מייסרים, הפך התאגיד ליצרן התוכן הבולט בישראל. על גבי מסך הטלוויזיה זה בלט ברוב הז'אנרים: קומדיה ('שב"ס', 'קופה ראשית'), דרמה ('טהרן', שנמכרה בעסקת ענק לאפל, ו'מנאייכ'), סאטירה ('היהודים באים', שספגה אש מהציבור המסורתי, ו'זהו זה 2020', שהנפיקה רגעי קסם – הרחבה על שניהם בקטגוריית תרבות) ודוקו־ריאליטי (הפורמטים המיובאים 'סליחה על השאלה' ו'80 וארבע'). ברדיו הייתה זו מהפכה בשיעור ההאזנה, כאשר בחציון הראשון של 2020 עקפה רשת ב' את גלי צה"ל לראשונה זה שנים, הן ברצועות הבוקר והן ביומן הערב. במחלקת הדיגיטל הובהר כבר בשלבי הקמתה כי היא לא תתמקד רק בפעילות הטלוויזיונית, מתוך הפנמת ארעיותו של המדיום הישן, ולא תתחרה בפורטלים הגדולים, מתוך הפנמת הפערים התקציביים, אלא תפגין כלפי הצרכן נדיבות שיכולה להתאפשר רק בגוף ציבורי ובאה לידי ביטוי בעליונות ביוטיוב ובסושיאל, ובמקביל תייצר תוכן מקור איכותי, קצר וחכם – בדגש על סרטוני וידיאו ופודקאסטים.

דיגיטל פירסט נתונים

על החולשה היחסית, בהשוואה למתחרים, של חטיבת החדשות – שמבליטה מיעוט סקופים והיעדר טאלנטים – מפצה התאגיד בעזרת רצועת אקטואליה אלטרנטיבית מבחינה ערכית וסגנונית. 'מהצד השני', 'העולם היום' ו'חיות כיס' הן כיום הסוכנות הטובות ביותר בטלוויזיה הישראלית של ערכים כמו אמת, פשטות, דיוק, העמקה, חוכמה ושליחות ציבורית, ויחד הן מרכיבות את רצועת האקטואליה האינטליגנטית, המעניינת, המקורית והחשובה ביותר שהופיעה על המסך מאז ומתמיד.

מוקדם יותר השנה אמר מנכ"ל 'כאן' אלדד קובלנץ בריאיון, כי הוא רוצה להיות שר התרבות. כשמצרפים להישגיו הניהוליים והפוליטיים בתפקיד את הניסיון והתשוקה התרבותיים שהוא מביא לשולחן – אפשר בהחלט להכתירו כאחד מהראויים ביותר לתפקיד. אבל מכיוון שהמציאות מלמדת אותנו כי ההתאמה בין נבחר ציבור למשרד ממשלתי היא מקרית בהחלט, הוא ייאלץ להסתפק לעת עתה במודל רון חולדאי; במקרה של קובלנץ – שר תרבות אלטרנטיבי במדינה דמיונית, שקיימת רק בכמה אפיקי טלוויזיה, רדיו ודיגיטל.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook