fbpx

טיפול בגלי הלם לפלנטר פצאיטיס

0

מה זה פלנטר פצאיטיס?

לאורך כף הרגל, מעצם העקב לחלק הקדמי תחתון של עצמות המסרק ולחלק המקורב של עצמות בהונות כף הרגל ישנה רקמת חיבור עבה בשם פלאנטר פאסיה (plantar fascia).

פלנטר פצאיטיס (PF) הינו מצב בו עומס יתר גורם לכאב ברקמה זו. הפציה איננה גיד, אך כאשר נגרמת לה פגיעה היא מגיבה כמו גידים שונים בגוף. פלנטר פצאיטיס אינו מצב דלקתי, אלא שינוי והידרדרות ברקמה עצמה. ברוב המקרים התסמינים של פלנטר פצאיטיס הם כאבים בעקב.

מה גורם לפלנטר פצאיטיס?

ישנם מספר גורמים העלולים להוביל לפלנטר פצאיטיס. הראשון הוא עומס יתר על כף הרגל לאורך זמן שמוביל לקרעים קטנים (Micro Tears) ברקמת החיבור. עומס יתר על כף הרגל יכול לקרות אצל מי שסובל מעודף משקל, שרירים תפוסים בכף הרגל ובשוק, וכן אצל מי שעוסק בתחומים בהם מופעל עומס על כף הרגל לזמן ממושך כמו טבחים, רקדנים או אצנים. כמו כן, פלנטר פצאיטיס יכולה להופיע בקרב הסובלים מבעיות אורטופדיות כמו מחלת גאוט, דלקת חוליות מקשחת (אנקילוזינג ספונדיליטיס) או דלקת מפרקים ריאקטיבית (סינדרום רייטר), ולהצטרף למגוון מצבים אנטומיים כמו פלטפוס (רגל שטוחה), הולפוס (פס קבוס – קשת קמורה) וסיבוב פנימי של עצם הירך (Femoral Anteversion).

כיצד ניתן לטפל בפלנטר פצאיטיס?

דרכי הטיפול בפלנטר פצאיטיס כוללות:

  1. הזרקת סטרואידים.
  2. הזרקת נוזל פלזמה עשיר בטסיות (PRP).
  3. טיפול תרופתי אנטי דלקתי.
  4. קיבוע לילי בסד מיוחד.
  5. פיזיותרפיה ותרגילי מתיחה וחיזוק של הרקמה. לא תמיד יטפלו בבעיה עצמה אבל יקלו על הכאב הסימפטומטי.
  6. במקרים מסוימים, ניתוח. במהלך הניתוח מנתקים חלק גדול מהרצועה מעצם העקב. ההחלמה מצריכה נעל מיוחדת והימנעות מהעברת משקל לרגל המנותחת לתקופה מסוימת.
  7. טיפול בגלי הלם. למי שלא מעוניין בטיפול חודרני כמו ניתוח או תרופות חזקות נוגדות דלקת וגם לא מתלהב מהזרקות למינהן, טיפול בפלנטר פצאיטיס בגלי הלם הוא פתרון מושלם. טיפול בגלי הלם הוא טיפול לא חודרני שלא מצריך קיבוע של האזור. במהלך הטיפול משודרים גלי הלם שגורמים מיקרו טראומה לרקמה שסובלת מפלנטר פצאיטיס. המיקרוטראומה מעודדת את הגוף להגביר אספקה של חומרים מזינים לאיסור ולייצר כלי דם חדשים ובעצם עושה  "הנעה ידנית" לתהליך הריפוי הטבעי. לאחר הטיפול לא מומלץ לאמץ את האזור אבל אין מניעה מביצוע פעולות יום יומיות. גלי הלם מקלים על הסימפטומים בשלב הראשון של הטיפול ובהמשך פותרים ת הבעיה עצמה.

ומה לא לעשות?

אם אתם סובלים מפלנטר פצאיטיס חשוב מאוד שלא תנסו לטפל במצב על ידי מנוחה מוחלטת. ראשית, לפעמים הכאב מוקל בהליכה. שנית, רמת עומס שגורמת לכאב שנעלם תוך 24 שעות אפילו מומלצת לטיפול. דרך טובה לגשת לפעילות לאחר טיפול היא לבדוק –  האם העומס גורם לכאב כלשהו (3-4 מתוך 10), אבל הכאב חוזר לקדמותו תוך זמן קצר (24 שעות). אם רמת הכאב הייתה לעומת זאת 7 מתוך 10 והכאב עבר רק אחרי 48 סימן שקצת הגזמתם עם רמת הפעילות.

עוד דבר שרצוי להימנע ממנו הוא הליכה יחפה או הליכה ממושכת בנעל בית. בשני המקרים מדובר בהליכה ללא תמיכה מספקת לכף הרגל מה שרק מחמיר את הבעיה ואת הכאבים. לא רק שחשוב שתלכו עם נעל המספקת תמיכה הולמת, יכול להיות שאם תוסיפו לה מדרס הכאב יפחת עוד יותר.

לסיכום

פלנטר פצאיטיס היא בעיה כרונית הגורמת כאב חד בעקב כף הרגל בעיקר בשעות הבוקר. גלי הלם בפלנטר פצאיטיס הוא אחת הדרכים הלא חודרניות לטיפול מלא הן בסימפטומים והן ברקמה הפגועה עצמה. לאחר הטיפול רצוי לאמץ יותר מדי את הרגל. יש להתייעץ עם אורטופד בכל מקרה לפני כל סוג של טיפול שתבחרו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook