fbpx

בטיחות מקוונת: איך תשמרו על הילדים שלכם מתכנים פוגעניים ברשת?

0

הילדים שלכם מעבירים זמן רב מול המסכים? אתם חייבים להיות בבקרה על התכנים בהם הם צופים ולהבטיח כי הם לא נחשפים לתכנים פוגעניים או מזיקים. כך תעשו זאת.

 

מעיין מליח

האינטרנט הוא מאגר עצום של ידע, כמעט שקשה לדמיין את חיינו בלעדיו. שפע של תכנים, מידע והנאה נמצאים במרחק לחיצה אחת וזה רק הולך ומשתפר. עם זאת, האינטרנט הוא גם מערה אפלה של תכנים שעשויים להיות פוגעניים מאד, ואל התכנים האלה הילדים שלנו חשופים על בסיס יומיומי ולעיתים אפילו שעתי. הרשתות החברתיות אמנם מנסות לשמור על בקרה מסוימת, אבל כאשר אתם לא יכולים לבדוק כל פוסט או סרטון שהילדים שלכם קוראים או רואים (ובאמת שאין שום אפשרות כזו), עדיין קיים החשש לנזק שעשוי להגרם להם.

מהו בעצם תוכן פוגעני ולאיזה נזק הוא גורם?

לפי אתר איגוד האינטרנט הישראלי, תוכן פוגעני הוא כל תוכן שאינו ראוי, או כזה המכיל אלימות, איומים לאלימות, דברי שטנה או הסתה, פורנוגרפיה, הפחדה והטרדה, תוכן שכולל מעשים בלתי חוקיים כמו שימוש בסמים ועוד. התוכן הזה יכול להופיע כסרטון בטיקטוק, כפוסט באינסטגרם, כתוצאת חיפוש בגוגל וכדומה.

המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת מדווח בסקר שערך ב-2022 כי 43% מבני הנוער מעידים שנפגעו ברשת במהלך השנה, ו-32% מאלו שנפגעו אמרו כי לא דיווחו לאף אחד על הפגיעה הזו. הנתון הנ"ל מפחיד ומעורר תדהמה משום שכל כך הרבה בני נוער חווים פגיעה ולא מספרים עליה אף לא לקרובים ביותר אליהם, דבר שיכול להוביל לטראומות, חרדות, ובמקרים קשים, אף לפגיעה עצמית כלשהי.  במיוחד בתקופה הקשה בה אנו מצויים, בה סיפורים קשים ומטרידים עולים מכל עבר, האחריות שלנו היא להגן על הילדים שלנו מפני תוכן כזה ולהבטיח כי הם מקבלים רק את ההנאה הטמונה בגלישה באינטרנט.

כיצד ניתן להתמודד עם תופעת התכנים הפוגעניים?

הגדרות גלישה באפליקציות

ישנן כמה פעולות טכניות אותן ניתן לבצע כדי לנסות ולסנן מעט את התכנים הפוגעניים אליהם ילדינו חשופים.

ראשית, בכל אחת מן האפליקציות שמותקנות במכשיר הסלולרי של הילד, ניתן לשנות את הגדרות הפרטיות כדי להוסיף הגנה. כך, למשל, בהגדרות הפרטיות של אפליקציית WhatsApp, ניתן לסמן שתמונות וסרטונים לא יורדו למכשיר באופן אוטומטי, וכך, הילדים ילמדו להוריד ולאשר תוכן שמגיע רק מחברים עליהם הם סומכים. את אותה פעולה ניתן לבצע גם בטלגרם, בפייסבוק ובאינסטגרם, כך שאף סרטון לא יחל להתנגן באופן אוטומטי, אלא רק כאשר אנו נלחץ באופן אקטיבי על הפעלתו. באפליקציות כמו טיקטוק או YouTube ניתן לבחור ב-"מצב מוגבל" או במצב "סינון תוכן" כדי להגביל את התכנים. כל שאתם צריכים לעשות זה לעבור בהגדרות של כל אחת מהאפליקציות, למצוא את האפשרות המתאימה ולבחור בה בכל אחד מהמכשירים של הילדים.

תוכנות סינון ובקרה

דרך נוספת העומדת לרשותכם היא הורדה של כלים ייעודיים לסינון ובקרה על תכנים ולהתקינם בכל אחד ממכשירי התקשורת בהם הילד משתמש. כלי כזה לרוב יכול לפעול בשתי דרכים – חסימה מבוקרת של אתרים, מילים, תמונות מסוימות על פי הגדרות אישיות שאתם ההורים מגדירים, או בשיטה ההפוכה, בה אתם ההורים מגדירים רק את האתרים המותרים והבטוחים עבור הילדים וחוסמים את כל השאר. כנראה שהגישה בה תבחרו תהיה תלויה בעיקר בגיל הילד ובאופן השימוש שלו באינטרנט. לצד זאת, כלים רבים מכילים אפשרויות נוספות כגון הגבלת זמן מסך לפי בחירה, לחצני מצוקה וחירום, כלי למעקב ואיתור של המכשיר הסלולרי ועוד. רוב האפליקציות מחוברות גם למכשיר שלכם, ההורים, ותשלחנה לכם התראה על כל אירוע חריג שמתרחש במכשיר של הילד. יש לקחת בחשבון שלרוב, מדובר באפליקציות שמצריכות תשלום, בין אם חד פעמי על רכשי או חודשי על מנוי קבוע.

שירותי סינון דרך ספקית האינטרנט

מעבר לפעולות עצמאיות שלכם כהורים, ישנם גם שירותים אותם תוכלו לקבל במסגרת חבילות האינטרנט שרכשתם אצל ספקיות הרשת שלכם. לפי חוק התקשורת במדינת ישראל, כל מנוי שמבקש שירות סינון תכנים מספקיות התקשורת שלו, זכאי לקבל זאת ללא עלות. לכן הצעד הראשון הוא לבקש את השירות הזה מהחברה המספקת. ההבדל בין התוכנות עליהן דיברנו בפסקה הקודמת לבין השירות הזה, הוא שהשירות לוקח את האחריות מידיכם. בחברת HOT, למשל, יציעו לכם שירות אינטרנט מסונן מבלי שתצטרכו להתקין תוכנה חיצונית על כל מכשיר, ולשלם עליה סכומים יקרים. הסינון מתבצע על ידי הספקית מראש, כך שהתוכן המגיע אל כל אחד מן המכשירים של הילד, מגיע כבר מסונן ולאחר בקרה.

סיכום

בתור הורים, חשוב לנו יותר מכל לשמור על הילדים שלנו שמחים, בריאים ובעיקר בתקופה הזו, בטוחים מכל משמר. האינטרנט הוא כלי נהדר, אך טומן בחוב גם סיכונים ולכן עלינו להבטיח כי אנחנו יודעים בדיוק במה הילדים שלנו צופים, ולוודא שהם נחשפים לתוכן בריא ומסונן שלא יכול לגרום להם לכל רע. בהצלחה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook