fbpx

תוציאו את האוזנייה // הטור של פיני אסקל

0

תוציאי את האוזנייה. אם לא תוציאי את האוזנייה, סימן שאת חלק מהאוזנייה. האוזנייה היא האחר. האחר רוצה להעלים את האני שהוא אנחנו. האחר הוא זה ששולח אוטובוסים כדי לוודא שהעוד־יותר־אחרים ינועו בכמויות לקלפי. האחר כבר שכח מה זה להיות אנחנו, כאילו לא עברנו ביחד את השואה, כאילו לא עברנו ביחד את המימונה. האחר הוא אוזנייה. אם האוזנייה רוצה אותי בחוץ, גם את רוצה אותי בחוץ. אז כדאי לך להוציא את האוזנייה. אחרת, את חלק מהאחר. הנה, יופי, כבר הרבה יותר טוב.

חשוב להבין – ואני מפסיק לדבר איתך, עיתונאית בלי אוזנייה, ומבקש ממך להשאיר את האוזנייה מחוץ לאוזן ולא להפריע לי כשאני מדבר ישירות אל הלב ואל המוח של אזרחי ישראל: אם אני בחוץ, האוזנייה בפנים. וכשהאוזנייה תהיה בפנים, הו, כשהיא תהיה בפנים, חכו־חכו מה יקרה כשהאוזנייה תהיה בפנים. אם האוזנייה בפנים, אנחנו בחוץ. ואם אנחנו בחוץ, אפילו לרגע אחד – אנחנו גם נישאר בחוץ. ואם נישאר בחוץ, כבר לא נוכל לחזור פנימה. כמה שהיה מהפכני ב־77', כמה שהיה מטורף ב־96', ככה יהיה קשה יותר בעוד ארבע שנים, ככה יהיה בלתי אפשרי בעוד שמונה שנים. מי שיוצא שנייה החוצה – נשאר בחוץ ולא חוזר פנימה.

זה כמו, זה כמו, זה בדיוק כמו אוזנייה. ברגע שיצאה האוזנייה, האוזנייה כבר לא יכולה לחזור פנימה. ברגע שהפכת את האוזנייה לישות בעלת צרכים ורצונות משלה, לדבר בעל משמעות גדולה יותר ועמוקה יותר מהקיום המקורי שלה, אין יותר אוזנייה. הלכה האוזנייה. זהו, האוזנייה בחוץ וזה סופי ומוחלט. וכשהאוזנייה בחוץ, אני בפנים. וכשאני בפנים, אנחנו בפנים.

תוציא את האוזנייה, כן, גם אתה. אבל בעיקר תוציאי את האוזנייה. כדי להיות מנהיג אמיתי, כך עדיין חושב הרוב, יש להשתמש בכוח, להפגין עוצמה, אפילו קצת להתבריין. כדי לשלוט צריך להלך אימים על החוליה המוחלשת, לגמד ולמעוך אותה. כל עוד יש קמפיין בחירות, פאק מי־טו. כל ההישגים ההיסטוריים של התנועה הפמיניסטית ימתינו בפינה – כאילו וודי אלן עדיין חשוב יותר מדילן ומיה פארו וכאילו אלון קסטיאל באמת שילם את חובו לחברה – כי מה שדחוף לנו כיום זה שתוציאי את האוזנייה, אישה.

נו כבר – כמה זמן זה לוקח לך – תוציאי את האוזנייה. ואתם שם מאחורה, תפסיקו ללחוש לה באוזנייה, תפסיקו לצעוק לה באוזנייה, תפסיקו לדרבן אותה באוזנייה, תפסיקו לשסות אותה בי באוזנייה. מי אתם, לעזאזל, אנשים רעים שנמצאים בתוך אוזנייה. מי מממן אתכם, אנשי האוזנייה. מי אתם, למען השם, שדים ומפלצות שיעשו הכל על מנת להדיח ראש ממשלה מכהן, אפילו לחדור אל תוך התת־מודע של מגישי החדשות. האח הגדול, הקוסם מארץ עוץ, הפתח הסודי לתודעה של ג'ון מלקוביץ', פעילי טרור סביבתי איראנים, או – אלוהים ישמור – א"ק.

אזרחי ישראל היקרים והמחוסנים, אני מפציר בכם: תצללו לעומק האוזנייה, עוד יותר עמוק, עוד יותר עמוק, עד שתגיעו לחור הגדול והשחור שמערבב בתוכו את הקונטרול של אולפן החדשות, הדיסטופיה של ג'ורג' אורוול, חור התולעת של דוני דארקו, תא הכפפות של יהודה משי זהב וחשבון הבנק הסודי של מנהיגי מרד בלפור. אחרי שתתחילו לחבר את הנקודות ולהבין לאט־לאט מה באמת מסתתר בתוך האוזנייה של רינה מצליח, אתם מוזמנים להחליט מה עדיף – ממשלה בראשות נתניהו או קואליציה בחסות אוזנייהו.

אבל לפני זה – פרסומת הזהב. פרסומת אחת בלבד שאחריה נחשוף סוף־סוף מי הוא הזמר באוזנייה, אז אל תלכו לשום מקום. תודה רבה שחזרתם אלינו. ועכשיו, רגע לפני החשיפה הגדולה, קבלו את ההימור של צדי צרפתי. ובכן, אביחי מנדלבליט – זה לא. תודה רבה לצדי צרפתי. קהל באולפן, צופים בבית, אנשים בלי אוזניות, אתם מוזמנים לקום על הרגליים ולצעוק ביחד איתנו: מי זה? מי זה? מי זה? מי זה?

לא תאמינו מה הם עושים עם האוזנייה הזאת. אנרכיסטים, תופרי תיקים, חמוצים. פרקליטות, משטרה, תקשורת. יועמ"ש, מפכ"ל, מו"ל. הם והאוזנייה שלהם רוצים להפיל ראש ממשלה מכהן, אבל לא יהיה כלום כי אין כלום, אז לכן אמשיך את המנגינה נה נה נה, אחרת תהיה ממשלת רוטציה ומוטציה. אתם יודעים כמה מנדטים צריך כדי להוציא אוזנייה אחת? לפחות שני מנדטים. חייבים להוציא את האוזנייה כדי שהיא לעולם לא תחזור. טכנית, הם כמובן תמיד יוכלו להחזיר אותה לאוזן ונמשיך לראות אותה במשדרי חדשות. אבל ברגע שהיא יצאה מהאוזן, אפילו פעם אחת, האוזנייה כבר לא תחזור להיות מה שהייתה; מעתה ועד עולם היא תיזכר כסמל לדבר גדול, רע ומפחיד, אסוציאציה לדימוי מפלצתי שאין צורך להגדיר ואין טעם לתאר במילים.

מן הראוי להזכיר: אוזנייה זה דבר מפחיד. ייתכן שהילדים שלכם יתקשו לישון בלילה בגללה. מי זה דופק בדלת, מי זה מקיש על חלוני, מי זה לוחש באוזנייה. מפחיד. אוזנייה זה דבר מפחיד.

מי שזורע פחד, קוצר כאוס. מי שיודע להפוך אוזנייה תמימה לאויב המדינה, ניחן בתכונות של ראש ממשלה. מי שיודע להפוך אוזנייה לנבל באגדת ילדים, ניחן בתכונות של מנהיג אמיתי.

ראו, הנה מוטלות גופותיהן, שורה ארוכה, ארוכה. אוזנייה ועוד אוזנייה. אוסף של אוזניות שיצאו מכלל שימוש. למכירה: אוזנייה, יד שנייה מעיתונאית. והרי לכם, צייצנים ביביסטים, נשק יום הדין החדש: האוזנייה. הם קוראים לכם השופרות של בלפור, אתם תקראו להם האוזניות של נווה אילן. ורשע, מה הוא אומר: האוזניות של 'אל־ג'זירה'. כי בשביל זה אתם כאן: עין תחת עין, שן תחת שן, עליהום בכיכר העיר והפצת הפייק. ועכשיו, יש לי משהו לספר לכם, אנא הכניסו את האוזניות.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook