fbpx

נאמנים לימין, אך לא בכל מקרה // הטור של דוב גרינבוים

0

יוני 1992. על חודם של אלפי קולות, לא תעבור מפלגת התחיה את אחוז החסימה ותשנה את תוצאות "המהפך" של 77'. המערך בראשות יצחק רבין עם 44 מנדטים, יחד עם מרצ שקיבלה 12 מנדטים – מקימים גוש חוסם עם הערבים, ומקבלים את המנדט מהנשיא חיים הרצוג.

ליהדות התורה היה ברור כי לא תצטרף לממשלה שמרצ היא חלק ממנה. הייתה זו כעין חזרה לאותן שנים רבות שהשמאל היה בשלטון. עם זאת, ש"ס הצטרפה בהוראת מרן הרב עובדיה יוסף, שחשש לגורלן של תנועת 'אל המעיין' ורשת החינוך. דגל התורה – באמצעות ביטאונה 'יתד נאמן' – פתחה במלחמת חורמה בממשלה, שזכתה לתואר "ממשלת השמד", ובשותפיה.

למען האמת ההיסטורית, גם הרב שך מנהיג הליטאים וגם הרב עובדיה דגלו בהחזרת שטחים. במכתבו למנחם בגין משנת 78' כותב הרב שך: "אין צורך להתחשב בהתנחלויות. ויתור למען השלום אינו ויתור, ומותר לפי ההלכה לפנות יישובים ולהחזירם לערבים". שנה לאחר מכן, בכנס השנתי לתורה שבעל־פה של מוסד הרב קוק, טובע הרב עובדיה את המושג "פיקוח נפש דוחה שטחים".

לעומתם, האדמו"ר מגור ויו"ר אגודת ישראל, רבי פנחס מנחם אלתר, היה יותר ימני בהשקפתו. הוא תיעב את השמאל וראה מכשול ותקלה ברפיסות כלפי הפלסטינים. בהמשך הצטלבו הדעות: הרב שך יצא חוצץ כנגד תרבות השמאל, והרב עובדיה חזר בו מהפסק וכתב למועצת יש"ע: "לא ייחלתי לשלום הזה".

מארס 2021. בחירות בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות – ושוב אין ממשלה בישראל. נתניהו מנסה להקים ממשלה בתמיכה ערבית של מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"ם. החרדים כמו תמיד מחכים להוראת גדול הדור. הרב חיים קניבסקי, ממשיכו של הרב שך, פוסק: "עדיף שיתוף פעולה עם מי שיכבד את הדת והמסורת היהודית על פני מי שרודף את הדת", ובתרגום לעברית: עדיפה ממשלה עם ערבים מאשר עם שמאלנים.

המפלגות החרדיות עשו דרך ארוכה מהשמאל לימין הישראלי. אריה דרעי התנער מזמן מהסכמי אוסלו, וכיום הוא שותף בכיר וחבר של כבוד בהנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אגודת ישראל מזמן הפכה לשותפה טבעית של כל ממשלה ימנית, מאז ימי בגין. היחיד שלא נחרץ מדי הוא יו"ר דגל התורה משה גפני. "אני לא איש ימין. מבחינה מדינית אני מרכז, לא רוצה להגיד עם נטיות (לשמאל, ד"ג)", אומר יו"ר ועדת הכספים, שזכה לקבל עכשיו כהונה מחודשת בזכות אצבעו של חברו אחמד טיבי.

גפני, שנשא דברים בכנס איגוד החברות הציבוריות, הניח את האצבע על ההקשר החרדי שבין ימין לשמאל. "הציבור המסורתי בימין ובעיקר בליכוד. הלכתי תמיד עם הימין, אבל אני לא מאמין בהתלהמות הזאת, לא כל דבר רצים על הגבעות והופכים הכל לאידיאולוגיה משוללת היגיון".

כן, הציבור החרדי הוא ימין במהותו, בעיקר כי הוא חרד מתרבות השמאל, כפי שטבע הרב שך בנאום השפנים הידוע. אך הוא אינו לאומן ולא יתאבד על אדמת ארץ ישראל, כי פיקוח נפש דוחה גם אחיזה בכל שטח. ומנסור עבאס? שותף לגיטימי, אח לצרה. הרבה יותר אח, מתברר, מיאיר לפיד ואביגדור ליברמן.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook